A kötelező kör, némi plusszal – SEAT Alhambra modellfrissítés
Nemzetközi bemutatóján próbáltuk a felfrissített SEAT Alhambrát
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Az egy test, két lélek esete áll fönn a VW konszern két nagy egyterűjénél. A Sharan testvére, az Alhambra itthon is kapható 220 lóerővel.
Az Alhambra maradt, ami volt. Ideális családi autó, ami akár hét üléssel is szolgálhat
Hogy mennyire nehéz, vagy könnyű az autós újságírók munkája, az azokban a helyzetekben az előbbi felé mutat, ha kétszer meg kell írni ugyanazt, lehetőleg olvasmányosan. A Volkswagen Sharan fészliftje miatt törnöm kellett a fejem. Ott voltam a 2010-es bemutatóján, anno nagyon erős versenyzőnek számított, és hiába jött ki az új Ford S-Max és Galaxy, ma is az. A Sharanon ez idő alatt alig változott valami, de újabb fedélzeti rendszert kapott és motorjait az újabb, Euro 6-os generációra cserélték. Hogy miért írom ezt le? Mert mindezek tulajdonképpen állnak testvérmodelljére, a SEAT Alhambrára is. Akkor mégis, mi más benne?[BANNER type="1"]
Az új évjáraton keresni kell az eltéréseket. A külső átalakítások csak kozmetikai jellegűek
Szegény SEAT mindig a VW mögött jár egy lépéssel, viszont annak örülhetünk, hogy cserébe az árai elvileg szerényebbek a Volkswagenénél. (A valóságban sajnos nem.) A Sharan és az Alhambra talán csak egy dolog miatt különleges a VW konszern kínálatában. Abban, hogy gyakorlatilag teljesen megegyeznek, nem érezni köztük semmi minőségi különbséget. Vicces, de ez nem más, minthogy ma már nem csinálják meg azt, hogy a rokon autókon csak a márkajelet cserélik át. Itt viszont tényleg ez a helyzet, így lehet, hogy az azonos hajtáslánccal szerelt kivitelek súlya például kilóra megegyezik.
A hátsó lámpatestekben már LED-ek adják a fényt. Trendibbek és kisebb az áramfelvételük is
A pár különbség a márkajelzésekben van, meg a hűtőmaszkon, amiből a SEAT újat kapott, és most kapaszkodjanak meg: az Alhambrán változtak az ajtókilincsek. A gombok piros háttérvilágításán túl tényleg nem találni semmi eltérést, illetve mégis. Hogy nem szúrta ki a szemünket? A Sharan kormánykereke nem csak a logó miatt más, hanem abban a Golf VII-tel bevezetett, lapított karimájút tekergethetünk, míg az Alhambrában meg kerekdedet. Az új évjáraton változott a fényszórók rajzolta, már LED-esek a hátsó lámpák és az új hűtőmaszkon vízszintes a díszlécezés. Az Alhambra is a szélesebb és menőbb, új SEAT logót hordja 2015-től.
Vízszintesek a lamellák a hűtőrácson, szerintem jobban mutatnak, főleg az új logóval. A lámpa belseje is módosult, de az alapforma változatlan
1.4 TSI (DSG) | 2.0 TSI DSG | 2.0 TDI (DSG) | 2.0 TDI 4Drive | 2.0 TDI (DSG) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Lökettérfogat [cm3] |
1390 | 1984 | 1968 | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Hengerek/ szelepek száma |
4/16 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Váltófajta/ -fokozat |
manuális/6 | automata/6 | manuális/6 (automata/6) | manuális/6 | manuális/6 (automata/6) | |||||||||||||||||||||||||||||||
Teljesítmény [LE (1/min)] | 150 (5000-6000) | 220 (4500-6200) | 150 (3500) | 150 (3500) | 184 (3500-4000) | |||||||||||||||||||||||||||||||
Nyomaték [Nm (1/min)] | 250 (1500-2500) | 350 (1500-4400) | 340 (1750-3000) | 340 (1750-3000) | 380 (1750-3000) | |||||||||||||||||||||||||||||||
Gyorsulás 0-100 km/h | 9,9 | 7,8 | 10,3 | 10,6 | 8,9 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Végsebesség [km/h] | 200 (198) | 226 | 200 (198) | 198 | 215 (213) | |||||||||||||||||||||||||||||||
Fogyasztás - vegyes [l/100 km] | 6,4 (6,7) | 7,3 | 5,1 (5,2) | 5,7 | 5,3 | |||||||||||||||||||||||||||||||
CO2-kibocsátás [g/km] | 149 (155) | 168 | 132 (137) | 147 | 139 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Menetkész tömeg [kg] | 1703 (1717) | 1790 | 1772 (1793) | 1891 | 1800 (1804) |
A beltér is a megszokott, de okosabb lett a navigáció és az érintőkijelző is. A fedélzeti rendszer MirrorLinken keresztül képes megtükrözni a csatlakoztatott telefont
A friss Sharan bemutatójakor a piac folyamatos szűküléséről írtunk, de az Alhambra vele szemben egy kis sziget: meglepően jól teljesített itthon. 2013-ról 2014-re közel ötven százalékkal emelkedett az eladása és az idei első félévben a tavalyihoz képest harminc százalékot hozott a nagy egyterű. Ettől persze még nem igazi volumenmodell, az első félévben kemény 40 példány fogyott belőle. Sajnos itthon nem a nagycsaládosok fuvarozója, hanem a családos cégvezetők választása. Az elmúlt időszakban többen választottak ilyet céges autónak a megszokott középkategóriás limuzinok helyett, ennek tudható be a javulás. Fogadni mertem volna, hogy itthon is a gyengébb dízel fogy a legjobban, de automataváltóval és jó felszereltséggel. És tényleg, az importőr megerősítette, hogy a legnépszerűbb a Style felszereltségű 150 lóerős 2.0 TDI DSG. Nem hiába, talán ez a legharmonikusabb kombináció.
Öt üléssel hatalmas a csomagtartó, az ülések meg a fotelos helyzetük és a relatíve rövid ülőlap ellenére is kényelmesek, akár hosszú távon is. Az első ülések ülőlapja is dönthető
A nemzetközi menetpróbán is kipróbálható 115 lovas alap dízelt meghagytuk a külföldi kollégáknak, mert azt itthon úgysem árusítják. Az összes motor takarékosabb lett és már Euro 6-os, de az igazi kunszt talán az 1.4 TSI. Az eddig használt turbós és kompresszoros blokk helyett egy csak turbós került a kocsi orrába, ami nyomatékosabb, egyenletesebben adja le az erejét, és még kevesebbet is fogyaszt az elődjénél. Kár, hogy itthon csak kéziváltóval és a legszerényebb Reference felszereltséggel lehet kérni, mert a DSG automatával is jó páros, a spanyol szerpentineket is bírta. Nyilván a dízelek karaktere jobban illik a kocsi jellegéhez, de a Sharanban már megénekelt 2.0 TSI-ről azóta már tudjuk, hogy a VW nem árulja itthon.
Az összes motor frissebbre lett cserélve, de talán az 1.4-es (a képen) fejlődött a legnagyobbat. Itt jó alapmotor, de kisebb modellekben már fickósnak nevezhető
Nem úgy a sportosabb SEAT, ahol lehet rendelni. Kicsit talán életszerűtlen lenne ezt a hot hatchbe való motort megvenni, de nyomatékgörbéje és erőtartaléka is megnyerő. Írtam feljebb, hogy a SEAT elvileg olcsóbb. Nos ez csak akkor igaz, ha bizonyos változatokat nézünk. Az alap benzines 98 ezerrel a Sharan fölött van, már online konfigurálható, 9,018 millió forintért rendelhető is. A közepesen felszerelt 150 lovas dízeleket összevetve is picivel többet kérnek az Alhambráért, a DSG-s csúcsdízelen viszont foghatunk 300 ezer forintot. A 184 lóerős 2.0 TDI DSG Style Advanced kivitelben "csak" 11,968 millió forintba kerül.
Az Alhambra igazából annak alternatíva, aki valami miatt nem akar VW-t, például mert arról mindenki tudja, hogy nem olcsó. Persze lehet szeretni önmagáért is
Egyébként ezzel az 1.4 el is igen dinamikus, kíváncsi leszek mennyit fog enni ezzel a motorral egy autópályás tesztkörön.
Valakinek igen, valaki meg kezdő részletnek rak le ennyit egy német prémiumért…
Magyarországon ez nem családi autó, hanem az elérhetetlen luxus kategóriája.