A Kodót nem lehet elrontani? – Mazda CX-3 teszt
Mazda CX-3 G150 Revolution Top AWD AT teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Formailag annyira telitalálat a Kodo irányvonal, amelyet a Mazda néhány éve követ, hogy a ráncfelvarrások során sem lehet elrontani. Ugyanakkor az automatikus sebességváltó nem feltétlenül nyerő választás a CX-3 szabadidő-autóhoz.
A frissítés során alig nyúltak a CX-3-hoz
Tavaly felfrissítették kicsit a Mazda CX-3 vonalait, és most a kicsit jelzőt érdemes nagyon komolyan venni. Annyira finoman nyúltak hozzá, hogy szinte észrevehetetlen a külső változás. Nekem is az átlagosnál több időbe telt észrevenni a módosításokat, miközben farkasszemet néztem a kis szabadidő-autóval. Az orrán csak a hűtőmaszkot tudom megemlíteni, amelyen az újdonságot a páros műanyag csíkozás jelenti. Ezek után már hátul sem számítottam nagy változásra és persze nem is történt semmiféle drámai átrajzolás. Újak a hátsó lámpabúrák alatti vonalak, emellett LED-es fények jelentek meg bennük. Ennyi.
De kell ennél több? A CX-3 formája eleve annyira megkapó volt, hogy kár lett volna feleslegesen átrajzolni frissítés címszó alatt.
Hátul sincs nagy változás
Továbbra is fantasztikus, ahogy a hűtőrács szélét keretező krómcsík formája a fényszórókban folytatódik
Az utastérben szintén nagyítóval kell keresni a módosításokat. Egyet kivéve, ez pedig a kézifékkar, ami szőrén szálán eltűnt, ugyanis most már minden modell elektronikus rögzítőféket kap. Szintén eltűntek a színes díszbetétek, amelyek hiánya komolyabb autó benyomását kelti, szóval annyira nem is siratom őket. Pontosabban a kerek szellőzőnyílásokban még maradt belőlük mutatóba, de ennyi még belefér a komolyságba. Ahogy a fehér bőrkárpit is az üléseken, amely kitűnően mutat a vörös karosszéria mögött.
Apropó vörös, a fényezéssel kapcsolatban még érdemes megemlíteni, hogy a nagyon gyorsan népszerűvé váló Soul Red örökébe lépő Soul Red Crystal színben pompázott a tesztautó.
A gyáriak szerint ez a tovább tökéletesített szín jobban kiemeli az autó vonalait és a fény-árnyék vonalakat. Még, ha ez üres marketingdumának tűnik is, azért mégiscsak van benne valami. Egy picit sötétebb, mint a korábbi Soul Red, ettől pedig egy hangyányit elegánsabb is az összkép.Az utastérben szintén nincs jelentős változás. Talán csak a kézifék karjának eltűnése
De vissza az utastérbe. A bőrkárpit mellett az ajtók burkolatán és a műszerfalon felbukkanó Alcantara igényes megoldás, öröm minden pillanat, amikor végigsimít rajta az utas keze. A könyöktámasz ugyan nem állítható, de így is kényelmes, és ahogy a frissítés előtt, most sem lehet belekötni az ergonómiába. Az infotainment rendszer menüjében a tekerőgomb segítségével könnyű boldogulni, a vezető előtt pedig HUD jeleníti meg a fontosabb információkat, egy külön felnyíló műanyag felületen. Továbbra is imádom egyébként az elém táruló látványt, mert olyan érzés beülni a CX-3-ba (és a Mazda2-be is), mint egy vadászgép pilótafülkéjébe.
Egyszerű a menürendszer kezelése a tekerőgombbal
A kerek szellőzőnyílásokba jutott egy kis piros díszbetét
A Mazda2 nevét sem véletlenül említem, hiszen ez az autó lényegében egy megemelt 2-es, hiába szerepel a nevében a 3-as számjegy. Ezért azon sem szabad meglepődni, hogy hátul nem egetrengető a helykínálat. Két felnőtt is elfér azért kényelmesen, de a gyerekeken kívül senki nem élvezné ott a több száz kilométeres utakat.
A CX-3 élettere amúgy is a „városi dzsungel”. Nem is volt szívem kivinni a saras földutakra. Épphogy csak megkóstoltattam vele egy kis sodrós murvát, ha már összkerékhajtású változat.
A hatalmas könnyűfém keréktárcsák amúgy is sérülékenyek. Természetesen telekjárásra is alkalmas a masina, de ismétlem, egyszerűen annyira szép, hogy minden porcikám tiltakozott a kasztni összemocskolása ellen. Pedig nálam ez amolyan fura fétis, hogy minden városi (hobbi) terepjárónak vagy épp crossovernek titulált járművet legalább egyszer át kell gurítanom valami durván saras ösvényen.Alaphelyzetben 350 literes a csomagtér, de 1260 literesre is bővíthető
A vörös karosszériához jól illik a fehér bőrkárpit
Jó munkát végeztek a mérnökök a futóművel, hiszen rendkívül kényelmesen siklik át az úthibákon. A Mazdánál is sikerült megtalálni azt az arany középutat, hogy pont annyira feszes csak, ami még nem megy a lágy ringatózás rovására, de a tempósabb kanyarokban sem érződik egy nehezen kanyarodó hajónak. A menetkényelmen egy picit rontanak a nagy felnik, de hát a dizájn oltárán áldozni kell.
16 colos kerekekkel még kényelmesebben gördül a CX-3
Fejvakarást egyedül az automatikus sebességváltó okozott. Az összkerékhajtás és az automata váltó egyébként csak az erősebb, 150 lóerős, kétliteres benzinmotorral választható. Igazából a 121 lóerős változat is megfelelően mozgatja az autót, és az összkerékhajtás sem létfontosságú a CX-3-hoz, de érthető, ha valaki nagyobb erőtartalékra vágyik. Viszont nagyon furcsának találtam, hogy a sebességváltó rendre elpörgette a motort 4000-es fordulatig. Az tény, hogy a maximális teljesítményt 6000-es fordulatnál adja le, de a 206 Nm forgatónyomaték már 2800-as fordulatnál megérkezik. Több olyan CX-3 tulajdonost is megkérdeztem, akiknél ugyanez az automatikus váltóval felszerelt példány teljesít szolgálatot, de senki nem érzékelt olyasmit, amit velem művelt a tesztautó. Van egy üzemmódválasztó gomb is a CX-3-ban, amellyel sportmódban is lehet közlekedni. De mindegy volt, hogy azt kiválasztottam-e vagy sem, a váltások mindig 4000-es vagy ahhoz közeli fordulatszámnál történtek, hacsak nem vettem a kezembe az irányítást a kormánykerék mögötti váltófülekkel. A többi tulaj állítása szerint náluk legfeljebb 3000-ig pörög a motor, és ott már következik a váltás.
Ugyanakkor nálam tényleg mindig 4000-nél váltott, még hidegen is, ami ha érző és beszédképes lény lenne a motor, akkor biztos, hogy előcsalt volna belőle néhány vulgáris kifejezést.
Ezek után nem is nagyon lepődtem meg tankoláskor a 11,8 literes átlagfogyasztáson, bár tény, hogy ez többnyire városi forgalomban és sok hidegindítással jött össze. Miközben a megkérdezett tulajok vígan eljárnak körülbelül nyolcliteres fogyasztással. Szóval ez számomra rejtély marad egyelőre, de majd egy használtteszt során azért utánajárok az igazságnak.A titokzatos pörgetést leszámítva, kellemes jószág a manapság már ritka, turbófelöltés nélküli, kétliteres szívómotor. Indításkor, hidegen hangos, de aztán gyorsan elhalkul
A kasszánál sokat kell otthagyni, ha egy ilyen gazdagon felszerelt CX-3-ra vágyik az ügyfél. A legolcsóbb modell 4,9 millió forintnál kezdődik, viszont a Revolution Top szint már 7,85 millió forintot kóstál. Persze ebben aztán tényleg minden benne van, ami csak kellhet. Kimondottan példás a biztonsági felszereltsége: többek között holttérfigyelő, keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszer, parkolóradar elöl és hátul, tolatókamera, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, városi vészfék és esőérzékelős ablaktörlő is a csomag része. Üdvözlendő így télen a fűthető, bőrborítású kormánykerék is a szintén fűthető ülésekkel együtt, és szerencsére az automatikus klíma is gyorsan ontotta a hőt az utastérbe, a gyorsan bemelegedő szívó benzinmotornak (meg a 4000-ig pörgésnek) is köszönhetően. A tesztautó árát azonban tovább növelte néhány extra, például a Soul Red Crystal fényezés és a fehér bőrkárpit, így 8,3 millió forintnál állt meg. Természetesen az alap és a csúcsfelszereltség között több lépcsőfok is rendelkezésre áll és a Mazda ésszerűen összeállított felszereltségi csomagjainak köszönhetően a luxusra kevésbé éhes vásárlók is könnyen megtalálják a számukra megfelelő szintet.
A Kodo formavilág egyszerűen telitalálat