Tökéletes kupé forma, a BMW még mindig tudja, hogy kell ilyen autót rajzolni
Elöl és hátul is furcsának hathatnak a LED technológiás lámpatestek, ám élőben összeáll a látvány
Először is kezdjünk tiszta lappal: aki szereti az autózás élményét, az vagy várta az új, hátsókerekes kettes érkezését, vagy ötlete sem volt, hogy mit nyújthat egy ilyen gép. Függetlenül a dizájntól, vagy hogy neked személy szerint futja-e rá, magának az autóiparnak mérföldkő 2022-ben egy ilyen kis, élménydús kupé, főleg ezzel a motorválasztékkal. Akár 374 lóerős is lehet hathengeres benzinessel az új kettes, de persze 184 lovas négyhengeressel is választható, ha valakinek nem számít a presztízs. Ha egyenesen a károgók céltáblájává kívánsz avanzsálni, akkor válaszd csak a háromtagú motorpaletta fekete bárányát a 220d-t, ami amúgy szerintem a legjobb döntés ebből a kínálatból. Félreértés ne essék, nem próbáltam a többit, de nincs is rá igényem: biztos vagyok benne, hogy itt a szerkesztőségben is akad, akinek lenne szüksége a legnagyobb motorra, de a vevők 99 százalékának ez is több, mint elég, ha félreteszik a sztereotípiákat. De ne szaladjunk ennyire előre, inkább nézzük meg, hogy mivel van dolgunk.
4,55 méteres hosszával akkora, mint a közkedvelt E46 kupé, az arányai is stimmelnek, ám a dizájn szándékosan kicsinek láttatja
Elölről és hátulról is jók az arányok, az 1,39 méteres magasságához a hátsó tengely vonalában tetőző 1,84 méteres szélesség társul
Optikai csalódás, hogy a kettes kicsinek tűnik, ráadásul szerintem szándékos. Tudom, hogy bizonyos méreteit tekintve nagyobb, sőt, nehezebb is a 20 évvel ezelőtti eggyel magasabb kategóriánál, hiszen konkrétan
van egy akkora autóm otthon egy másik német prémiumgyártótól. Azokat a formaterve - akárcsak a mai hármasokat, A4-eket és C-osztályokat - szándékosan nagyobbnak láttatja, ám kettest már az akar venni, aki direkt kisebb autót keres. Éppen ezért, ha már a kettes is nagy, akkor úgy kell játszani a dizájnelemek méretével, hogy kisebbnek tűnjön a végeredmény, még akkor is, ha ezért áldozni kell az összhatásból, és bizonyos szögekből nem lesz tökéletes a látvány. Tagadhatatlan, hogy működik a recept, hiszen a 4547 milliméter hosszú és 1839 milliméter széles kaszni a furcsa lámpák és légbeömlők hatására tényleg összemegy, ebben segíti az is, hogy hihetetlenül alacsony.
Tipikus BMW beltér, ám a megszokottnál valamelyest kisebbnek hat minden
Szokás szerint kiváló a digitális műszeregység és a szélvédőre vetített kijelző is, akárcsak az érintőképernyőről és a váltókar mellől is vezérelhető infotainment rendszer
A beltérből a fénykép alapján aligha lehet megmondani, hogy melyik BMW modellben ülünk, ám bent valamivel szűkösebb az érzet a kettesben: mintha a nálam járt
hármashoz és
négyeshez képest minden arányosan kisebb lenne. Megeshet, hogy ez csak érzéki csalódás, hiszen nem tudtam visszamenni az időben és összemérni őket, de ami sokkal fontosabb, minőségérzetre biztosan ugyanazt nyújtja, mint a nagyok.
Közel sem olyan kicsi, mint hinnéd: egyedül a hátsó fejtér, ami tényleg kevés benne
A 390 literes csomagtartója például számomra meglepetést okozott, jól használható és még jobban kombinálható tér egy elfogadható nyílással párosítva. Az egyetlen probléma tehát nem leghátul, hanem egy kicsit előrébb, a második sorban üt fel a fejét, majdhogynem szó szerint. A kupés tetővonal miatt - akárcsak a négyesben - ugyanis alig marad hely a fejeknek, ráadásul a rövidebb tengelytávot a hátsó lábtér is megszenvedi. Mögöttem még kényelmesen fértek el a térdek, hiszen csak 173 centi magas vagyok, a 185 centi magas haverom mögé viszont már én sem tudtam kényelmesen beülni. Ettől még továbbra sem lesz zavaróan kicsi a kettes, nagyon hasonló kompromisszumokkal kellett - sőt, hazánkban még bőven kell is - együtt élnie a már emlegetett E46 kupék tulajainak is.
A csomagtartó közel 400 literes és meglepően jól pakolható
A hátsó ülések a csomagtartóban található karral is előredönthetők 60:40 arányban, így a kombinálhatóságra sincs panasz
Amit viszont el kell felejteni a régebbi BMW-s tapasztalatokból, azok a motorokkal kapcsolatos előítéletek: a 20d igenis elég, sőt, kimondottan jó választás ebbe a bódéba. 190 lóerő és 400 Nm áll ugyanis rendelkezésre, utóbbi szinte bármikor, ami az autó remek súlyeloszlásával és futóműhangolásával, valamint precíz és közvetlen kormányzásával tökéletes arra, hogy bármikor, akár alacsonyabb sebességnél is kilinccsel előre járjanak vele. Ne legyenek ugyanis kétségeink: ez az autó akkor él igazán, ha kikapcsolják a kipörgésgátlóját, és hagyják táncolni a fenekét. Lesznek viszont, akik beszólnak majd a 220d logóra. Egyszer sem kértem véleményt, ám a négy és fél nap alatt négyszer is kaptam, az
"ilyet venni traktormotorral"-tól a
"százlóerős dízellel ennek mi értelme?" megszólalásokig mindenre fel kell készülni. Ám az autóban ülve azonnal egyértelművé válik, hogy kinek van igaza, a számokat lefordítva a már emlegetett, azonos méretű, korosodó hármas motorkínálatából a 328i és a 330d erejének feleltethető meg a lágyhibrid kétliteres teljesítménye.
Látványos, hogy férne még két henger ebbe a motortérbe, de azt már tényleg csak a versenypályán lehet kihasználni
A vesék mögötti műanyag terelőlemezek csak szükség esetén nyílnak ki, ezzel is javítva a légellenállást
És ha már elhangzott a sokak számára félelmetes "lágyhibrid" szó, mindenképp kiemelendő, hogy ettől semmiképp sem kell tartani az élményhajhászoknak sem. Ez a rendszer ugyanis elvenni nem tud a buliból, legfeljebb hozzáadni, ha épp nyugalom van: egy 11 lóerős, önálló hajtásra nem képes villanymotort kapunk, ami zökkenőmentesé téve eltünteti a start-stop összes hátrányát.
Fogyasztásának mégsem csak ez tesz igazán jót, hanem az, hogy a kettes valami olyat tud, amit manapság igen kevés autó: nem egy feleslegesen nagy SUV.
Remek aerodinamikájának és takarékos erőforrásának köszönhetően autópályán, 130-nál 5 liternél kevesebbet eszik, országúton biztosan tud akár 4 alá is menni, de még városban sem kér 6 liter felett. Már persze egészen addig, amíg nem állsz neki játszani vele, ám sűrűn égetve a gumit sem fog 8 liter fölé csúszni az átlag.
Hátulról is mutatós, a részletek szögletes, éles dizájnja itt is különlegessé teszi
A kedvenc részleteim az autó hátulján a valódi kipufogó és a kis hátsó spoiler
Menettulajdonságait tekintve egyedül az zavart, hogy az alacsony építésnek, a peres gumiknak és a feszes futóműnek hála bizonyos úthibákat nagyon fel tud erősíteni, az M0 autóút
"darabos" szakaszait - például az M4 és az M5 közt - egyenesen idegesítően kezelte. Ezen kívül viszont szinte lehetetlen belekötni, hiszen mindig azt csinálja, amit szeretnél, ráadásul már viszonylag kis sebességnél lehet vele nagyon menő mutatványokat csinálni. Éppen ezért szerintem tökéletes
"első játszós autó" egy ilyen 220d, amellyel viszonylagos biztonságban tanulhatjuk meg az erős hátsókerekesek kezelését.
Kint a sárvédőkre és a fékekre kerül M logó a feláras M csomaggal, de természetesen a lökhárítók is vadabbak így
Bent pedig az ajtókárpitok dekorbetétjei pompáznak éjjelente az M divízió "zászlajának" színeiben
Összességében tehát az új kettes ezzel a dízelmotorral a tökéletes középút egy használható, kis fogyasztású autó és egy nagy gyerekeknek tervezett játék közt. Lényegében az
MX-5-ös Mazdához nagyon hasonló kezelhetőséggel szolgál, csak már közlekedési eszköznek is értelmezhető méretű, hiszen jóval nagyobb, és a vászontető helyett két hátsó ülést kapott
extrának. A probléma, hogy ennek sajnos ára van, ez a konkrét autó már átlépi a 20 milliót. Persze, el lehet kezdeni lehúzni a vezetési élmény szempontjából felesleges extrákat: úgy bőven 15 millió alá is befér a 220d, ám ha az igazi BMW stílusra és kényelemre is szükséged van, akkor megéri költeni az apróságokra.
Ne ítélkezz előre a hengerek száma és az üzemanyagfajta alapján, a 220d coupéról ugyanis nem éri meg emiatt lemaradni
Értékelés
Pozitív
Stílus, anyag- és összeszerelési minőség, korrekt csomagtartó, nyomatékos motor, játékos vezethetőség, fenomenális fogyasztás
Negatív
Megítélés, motorhang, hátul szűkös hely
Árak
Tesztmodell alapára
12 895 000 Ft (2022.04.17.)
Tesztautó ára
20 083 900 Ft (2022.04.17.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1995 cm3
Teljesítmény:
140 kW (190 LE) 4000 1/min-nél
Nyomaték:
400 Nm 1750-2500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
6,90 s
Gyári vegyes fogyasztás:
4,7-5,1 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
coupe
Belső szélesség elöl:
1410 mm
Belső szélesség hátul:
1320 mm
Belmagasság elöl:
950-1000 mm
Belmagasság hátul:
790 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
160 mm
Ülőlap hossza elöl:
535-490 mm
Ülőlap hossza hátul:
440 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1250 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1010 mm
Csomagtér magassága:
500 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1530 mm
Raktérnyílás szélessége:
750-1060 mm
Raktérnyílás magassága:
510 mm
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
1995 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
automata (8 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
400 Nm 1750-2500 1/min-nél
Teljesítmény:
140 kW (190 LE) 4000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
6,90 s
CO2-kibocsátás:
122-132 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
4,7-5,1 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6,6 l/100km