Szakemberek szerint, ha többen viselnének biztonsági övet vezetés közben, évente csak az Európai Unió területén több mint hétezer ember életét lehetne megmenteni.
Egy mozdulat, ami életet menthet
Egy komoly autóbaleset elszenvedőinek a túlélési esélyei megduplázódnak, ha a vezető, vagy az utas bekapcsolta magát. Ez nem légből kapott állítás, hanem az Egészségügyi Világszervezet (WHO) legfrissebb tanulmányának a megállapítása. A 2013-as kiadvány szerint a közlekedésbiztonság javulása világszerte az öv egyre inkább terjedő használatnak köszönhető. Ma a világ 111 országában törvény írja elő az alkalmazását, így természetesen az Európai Unióban is kötelező személy- és teherautókban egyaránt.
A hajlandóság az utóbbi években a teherautó-sofőrök körében is látványosan megnőtt, ám még így sem használja az övet a sofőrök kevéssel több, mint a fele. Svéd és uniós közlekedésbiztonsági felmérések arról számoltak be, hogy a balesetben elhunyt teherautósofőrök ötven százaléka nem halt volna meg, ha indulás előtt bekapcsolja biztonsági övét. Ha az összes teherautó-balesetet vizsgáljuk, meglepő adat, miszerint, csak a sofőrök öt százaléka volt bekapcsolva a karambol pillanatában.
A svéd közlekedésbiztonsági intézet (NTF) hétszáz kamionsofőrt figyelt meg, és kétszázat meginterjúvolt 2011 és 2013 között. Többségük bekapcsolta magát, ha személyautót vezetett, de nem tette ezt, ha beült a kamionja fülkéjébe. Az okok felsorolásakor többségük a kényelmetlen, a nehézkes és az időrabló jelzőket használta. Pedig a be- és kikapcsolás, alig tart egy másodpercig... Ezek a kifogások természetesen gyengék, ha az élet és a halál közötti választás kérdéséről van szó. Az autógyártók, valamint a teherautó-gyártók mindent megtesznek, ami a tudomány és a technika jelenlegi állása szerint megtehető az emberi életek megvédése, a sérülések elkerülése érdekében, de ezek az emberi tényező nélkül semmit nem érnek. Ha az övet nem kapcsolja be a sofőr, nem menti meg a vezetősegéd sem.
Lerágott csont…..