A jövő szállítója: a Mercedes-Benz Sprinter
Csak jövőre debütál az új Mercedes-Benz Sprinter, de már elég sokat tudunk róla
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A héten Stuttgartban tartotta a Mercedes a jövőre érkező új Sprinter innovációs napját, azaz annak bemutatását, hogy mi minden újdonságot hoz majd a szériamodell. Részleteivel és egy-két skiccel tehát már ismerhetjük.
Az 1995-ös megjelenés óta eddig 3,3 millió példányban kelt el a Mercedes-Benz Sprinter, ami eddig a Volkswagen Crafterrel közös alapú volt, ám ahogyan tavaly a Volkswagen is már önálló fejlesztésként mutatta be nagyobbik furgonját, most a Mercedes is így tesz, nem közösködik. A korábbi fúzióról természetesen egy szót sem szólt az előzetes bemutatónak tekinthető innovációs napon a Mercedes. A Sprinter újításain túl leginkább arról beszéltek, illetve adtak elő, hogy miként is képzelik el a jövő áru- és személyszállítását, aminek természetesen maradéktalanul meg fog felelni az új Sprinter, amiről már tudjuk, hogy lesz belőle elektromos, részint, idővel akár teljesen önvezető lesz, meg persze teljes mértékben az internetre csatlakoztatott.
Induljunk persze a kályhától, a Sprinter lehet áru- és személyszállító, tömegközlekedési eszköz és VIP busz, mentő- és tűzoltó-, vagy épp rendőrautó, hazánkban legutóbb épp az utóbbi célra alakítva adtak át közel 100 példányt. VIP buszt - minden földi jóval, legyen az akármennyire is meglepő, az Egyesült Államokban vásárolnak Sprinterből. Transzferbuszként a világ minden táján népszerű, Dél-Amerikában továbbá iskolabuszként, Európában tömegközlekedési eszközként és turistabuszként is, Törökországban és Oroszországban a sokszor magánvállalkozók által üzemeltetett tömegközlekedés kiszolgálójaként népszerű. Az már most biztos, hogy a jövőre debütáló Sprinterből is lesz - az eVito példájára - elektromos változat, moduláris, padlólemezbe épített akkumulátorral. Utóbbi népszerűsítésére a Mercedes egy applikációt is fejlesztett, ami az utakat loggolva megmutatja, hogy az adott sofőr/felhasználó számára megoldás lehet-e az elektromos változat. A németek természeten nem csupán a járműben gondolkoznak, hanem teljes megoldást kívánnak kínálni: így az elektromos Sprinterekhez programozható töltőhálózatot is fejlesztenek, amivel egy nagyobb flotta esetén egységesen lehet állítani, hogy az abba tartozó autók milyen százalékra, mikorra töltődjenek, kapjanak-e utastér-temperálást, ezek szabályozhatóságát ugyanis egyaránt kínálni fogja az eSprinter néven várható furgon.
A Sprinter persze nem csak rövidtávú üzemben szolgálhat, bár a Mercedes adatai szerint vannak, akik évente mindössze 6000 kilométert tesznek meg Sprinterükkel, egyes példányokkal évi 350 ezer (!) kilométert futnak. Egyes tulajdonosok naponta két utat tesznek csupán meg, míg vannak olyanok is, akik naponta 200 alkalommal fordítják el a slusszkulcsot, s persze komoly szórás látható a sofőrök számában is, ami jellemzően 1-20 között változik. Míg egyes példányokban jellemzően csupán 200 kilogrammnyi terhelés van, másokban 3 tonnányi a 7-18 köbméter között változó rakterekben. A 14 éves átlagéletkorú Magyarországról nézve csöppet mosolyt fakasztó, hogy a Sprintereket a Mercedes szerint 1-10 évig tartják meg tulajdonosaik, bár ez a szám egyértelműen a gyártó számára legfontosabb kuncsaftra, az első tulajdonosra, vonatkozik.
A jövő természetesen nem az autótulajdonlás, hanem a mobilitási megoldás, ezt vizionálja a Mercedes-Benz Pro, ami professzionális mobilitási szolgáltatás. Olyan extrákkal, amikkel a vállalkozók biztosak lehetnek abban, hogy vállalkozásukat mindig kiszolgálja az ahhoz szükséges autó. Alap az internetes felügyelet, aminek része az, hogy a szerviz azonnal látja, ha időszerű egy karbantartás, netán valamilyen probléma adódott. Szükség esetén csereautót küld, vagy időpontot egyeztet a tulajdonossal. Ha szükséges, számára csereautót biztosít. De az internetes felügyelettel flottafigyelés is járhat, sőt, olyan applikáció is, amivel egy diszpécserközpontból, azt látva, hogy melyik autójuk, dolgozójuk jár a legközelebb a következő feladathoz, számára a cím közvetlenül az autó navigációjára küldhető. A furgonokban szolgáló sofőröket közben egyre több kényelmi extra és sofőrsegéd szolgálhatja - például távolságtartós tempomat, holttérfigyelő, sávtartó, de a Mercedes már az önvezető, telefonnal foglalható, szükség esetén töltőhelyre vonuló közösségi Sprintereket is vizionálja.
Utóbbi ugyanakkor még a távoli jövő, az viszont biztos, hogy jövőre legalább négyféle műszerfallal, akár hatalmas kijelzős, indukciós telefontöltős, elektromos komfortüléses prémiumváltozattal is érkezik a Sprinter harmadik generációja, amire biztosan nagy igény lesz a piacon. Egyre népszerűbbek a nagyméretű, komfortos személyszállítók, miközben a 2000-től napjainkig megduplázódott csomagszállítás 2025-re egy újabb volumen-duplázódást ígér, ehhez pedig szintén még több Sprinterre lesz szükség. A mind több online rendelés kiszolgálására a temérdek gyári változat között különféle hőmérsékletű hűtőzónákra osztott, first in first out elv szerint rakodható rakterű változat is szerepel - sok egyéb, például az ülésenkénti USB töltőt és fedélzeti wifit adó személyszállítók mellett. Az új, harmadik generációs Sprinter debütálását jövő februárra ígéri a Mercedes - osztályelső tudással és hálózatba kapcsoltsággal.
Ebből is elkészül majd a Danjoon-változat, mint a V-osztályból? 🙂
Látta már valaki a Totál gáz c. filmet? 🙂
https://www.google.hu/search?q=danjoon+medusa&client=opera&hs=Fcc&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjJ_4KL6ffXAhUzSJoKHdTHAbkQ_AUICigB&biw=1152&bih=754