A Defenderben teszteli a hidrogénhajtást a Land Rover
Az új Defendert választotta a Land Rover az első lehetséges hidrogénhajtású modelljének tesztelésére. A tervek szerint még idén szeretnék megkezdeni a hajtáslánc élesben való kipróbálását. A Jaguar Land Rover a villanyhajtás mellett hidrogénnel szeretné elérni a konszern ambiciózus (és persze erősen ajánlott) károsanyag-kibocsátási céljait. Persze a villanyhajtás kissé megtévesztő a hidrogénhajtással szemben, hiszen utóbbi esetében is villanymotor hajtja a kerekeket, csupán az egységet (főként) nem egy akkumulátor látja el árammal, hanem a hidrogénből energiát kinyerő üzemanyag-cella - erről korábban már a BMW-nél
írtunk.
Bonyolult a rendszer, de villámgyors utántöltéssel biztosítja a nulla károsanyag-kibocsátást
Bizony a BMW is javában teszteli ezt az alternatív üzemanyagot az X5-ben, de a bajorokat és az angolokat is megelőzték már az ázsiaiak: a
Hyundai Nexo és a
Toyota Mirai már jó ideje kapható, ráadásul nemrég óta hazánkban is. Sok helyen persze itthon nem lehet hidrogént tankolni, egyelőre csak egy kút nyílt meg, de ha igazak a Land Rover előrejelzései, 2030-ra világszerte több mint 10.000 töltőállomás nyílhat meg, és a forgalomban lévő hidrogénes autók száma a 10 milliót is meghaladhatja. Ebből akar jelentős szeletet kihasítani magának a Jaguar Land Rover a Project Zeus keretében, amit részben a brit állam finanszíroz. Nem véletlenül választották a Defendert a hidrogénhez: ez az üzemanyag jó alternatívája lehet a hagyományos villanyautóknak, mert utóbbiak energiafelhasználása városi környezetben optimálisabb, viszonylag kevésbé ingadozó hőmérsékleti körülmények között. Szélsőségesebb időjárású helyeken, hosszabb távok megtételénél vagy nagy terhek mozgatásánál sokan inkább a hidrogént ajánáják, a személyautók mellett például tehergépjárműveknél is.
Már idén szeretnék kezdeni a tesztelést
A Defenderrel szeretnék ráadásul az off-roader képességeket is tesztelni, és persze a fogyasztási adatokat. A hidrogén ára változó, és itthon egyetlen töltőállomással talán még kevésbé releváns, de összességében elmondható, hogy nagyságrendileg hasonló üzemanyagköltséget jelent a belsőégésű erőforrású motorokkal szerelt autókhoz képest - mellette persze nulla a károsanyag-kibocsátás is. Ralph Clague, a hidrogénért és üzemanyag-cellákért felelős vezető a JLR-nél:
"Tudjuk, hogy a hidrogénnek lesz szerepe a jövőbeli járműipar hajtáslánc-mixjében, és az akkumulátoros villanyautók mellett egy másik zéró-emissziós megoldást jelent a Jaguar Land Rover világszínvonalú járművei speciális elvárásainak teljesítéséhez. A Project Zeusban a partnereinkkel közös munka segíteni fog az utunkon, hogy 2039-re nettó karbonsemleges vállalkozás legyünk."