A Hyundai egyik legnagyobb piaca volt Oroszország, de már ők is kezdik feladni a várakozást
Nemrég még éves szinten 200 ezer autót gyártott a Hyundai 2600 alkalmazottal dolgozó szentpétervári üzeme, miközben 2021-ben Oroszország teljes újautó-piacának 22 százalékát tették ki a Kia és a Hyundai modellek. Aztán jött a háború, és március óta áll az üzem: a legtöbb konkurens gyártó már rég el is adta az orosz részlegét, de a koreaiak még kötötték az ebet a karóhoz, egészen mostanáig. A Hyundai ugyan még nem jelentette be, hogy eladja a gyárat, ám az Auto News értesülései szerint koreai lapokban már ilyen híresztelések is terjednek. Ez azonban magában még nem bizonyíték semmire, sokkal fontosabb, hogy a Hyundai orosz részlege is kiadott egy ehhez köthető közleményt. Alább látható egy videó az üzem fénykoráról, ám a gyártás nem csak 8 évvel ezelőtt pörgött: 2021-ben még a Hyundai Solaris, a Kia Rio, a Hyundai Creta, a Kia Sportage, a Hyundai Palisade és a Hyundai Tucson modellek készültek itt százezer-számra.
Az említett közlemény szerint megkezdődnek a leépítések, a szentpétervári gyártósor alkalmazottjait fokozatosan elbocsátják. Azt még nem tudni, hogy pontosan hány embert küldenek el, de közleményükben a dolgozói létszám kialakult helyzethez történő optimalizálásáról beszélnek, amit - tekintve hogy háromnegyed éve áll a gyár - nehéz a szinte teljes leépítésen kívül bárhogy értelmezni. Lassan léptek tehát a koreaiak akkor is, amikor mások még csak a gyártást állították le, és most is hezitálnak, amikor a konkurenseik már rég meglépték az elkerülhetetlent és eladták az üzemeket. Fontos viszont megjegyezni, hogy érthető a megfontolt tempó, hiszen a kialakult helyzet nem fekete és fehér. Autókra ugyanis továbbra is szükségük van az oroszoknak, és ha nem adnak a globális gyártók, akkor ad majd más, jelen esetben Kína. A nyugati márkák eltűnésével ugyanis a tavalyi 9,6 százalékról novemberre már 31,3 százalékra ugrott a kínai márkák részesedése az orosz újautó-piacból. Ráadásul nem csak saját néven forgalmazott típusokkal, hanem az orosz gyártók logóival, esetenként épp az eladott nyugati gyárakban is készülnek már a kínai modellek, remek példa erre többek közt
a Moszkvics is.
A nyugati márkák helyét is a kínai alternatívák veszik át, de egyes orosz márkák is onnan hozzák az átemblémázott modelleket
Nem értem a cikk hangvételét.
A Hyundai márciusban leállította a gyártást, ahogy az összes japán (és koreai) márka is azonnal bevezette a szankciókat.
Az orosz autóipar teljes mértékben földbe állt pár hét alatt, ami nem is meglepő annyira, mert maguktól nem is nagyon képesek semmit.
De ez most már a végleges felszámolásról szól.
Nem értem a kínai piacrészesedéses megjegyzést. Az orosz autópiac 60%-ával zuhant. Ha a kínaiak javítottak a piaci részesedésükön pár százalékot még akkor is jelentősen csökkentek az eladásaik.
Az pedig hogy az oroszok bemutatnak valamit korántsem jelenti, hogy abból bármi is lesz, ennek nagy hagyománya van náluk.
Európa, Japán, Korea és Amerika nélkül is egy svédasztal lehetne az orosz vevőknek: képzeljük el, ha odamenne az összes kínai gyártó(több száz!), ott lenne Irán(Iran Khodro), Vietnam(VinFast), Malajzia(Proton + Perodua), India(nem értem, miért nincs ott a Tata és a Mahindra?), a Luxgen Tajvanból + a Lada, a Moszkvics, az UAZ és a GAZ. Nem hinném, hogy nagyon panaszkodnának. A kispénzű átlag orosz is kedvére válogathatna, amit mondjuk nem tehetne meg a VW-csoport márkái esetében(német felfogás: mindent bőrbe varrunk > bazi drágán adjuk)…
Az orosz piac a fénykorában sem volt hatalmas (a darabszám még úgy ahogy, de a piac értéke azt is relativizálja). Most a gazdaságuk úgy áll földbe mint 1990-ben.
Itt nem csak arról van szó, hogy egy megnyomorított, kurrupt de piacképes országgal kell üzletelnie a kínaiaknak. Az embereknek aligha marad bármi pénze autót venni. És pont egy félév után széteső noname kínai autóba akarják majd temetni a pénzük? (Shuanhuang CEO megvan még? )
És te komolyan elhiszed hogy hogy bárki jól jár azokkal a kínaiakkal akik évekig képesek voltak a xart is díszdobozba csomagolni?