Így néz ki a hidrogénes Hilux a lemezek alatt
A Toyota európai kirendeltsége nemes egyszerűséggel Hydrogen Factory Europe („hidrogéngyár”) néven nyitja meg a hidrogénes technológiát fejlesztő központját, ahol a gyártást is végzik majd, emellett segítenek az infrastruktúra kiépítésében és a rendszerek kereskedelmi koordinációjában is. Ennek magyarázata, hogy a Toyota várakozásai szerint Európa lesz a világ egyik legnagyobb hidrogén üzemanyagcellás piaca 2030-ra, a különböző mobilitási és energiahasznosítási lehetőségek folyamatos bővülésével.
Megújuló Energia Direktíva (REDIII) legújabb verziója szerint 42 százalékos hidrogénfelhasználási részarányra van szükség az európai iparban, hogy 2030-ra fenntartható forrásokból működhessen
A tervek szerint legalább 200 kilométeres gyakorisággal kell hidrogén töltőállomásokat létrehozni a régió TEN-T (transzeurópai szállítási hálózatának) folyosóin, márpedig Európa egyértelműen a hidrogéntechnológia központjaként pozícionálja magát. „
Európa magabiztos a hidrogén hosszú távú használatával kapcsolatban és mi is így vélekedünk. Folytatjuk az üzemanyagcellás személyautók és kishaszongépjárművek fejlesztését, miközben kibővítettük a fejlesztéseket a nagyméretű szállítmányozó eszközökre is, hogy megvalósítható módon elősegítsük a hidrogén infrastruktúra épülését. Szeretnénk tovább fejlődni és tanulni a saját és partnereink hálózatán történő teszteléssel, akik osztoznak a hozzáállásunkon” – nyilatkozta Thiebault Paquet, a TME alelnöke és az üzemanyagcellás ágazat vezetője.
A Toyota az üzemanyagcellás rendszerek meleltt a hidrogán-belsőégésű motorokkal is kísérleteik
A Toyota egyébként 2015-ben mutatta be a világ első sorozatgyártású, hidrogén üzemanyagcellás szedánját, a Mirait. A második generációs üzemanyagcellás technológia pedig a 2020-ban bemutatott új Miraiban kapott helyet és az idei év elején a vadonatúj Toyota Crown-ban is bemutatkozott, igaz csak Japánban.
Az üzemanyagcellás személyautók előnyei közé tartozik a nagy hatótáv és a gyors tankolás lehetősége, ezt kihasználva pedig a Toyota szeretné tovább szélesíteni a kisméretű, hidrogénes haszongépjárműben rejlő lehetőségeket is. Az idei évben már bemutatkozott az első hidrogénes Hilux FCEV Prototype pickup. Mivel a hidrogénes hajtás könnyű, a többi zéró emissziós alternatívához képest a vele szerelt haszongépjármű FCEV modelleknek nagyobb a terhelhetősége és a vontatási kapacitása.
A hidrogénes pickup csupán 8 kilogrammal nehezebb a dízelmotoros változatnál
De a hidrogénhajtást a nagyobb méretű szállítóeszközökben is szeretnék meghonosítani. Enne folyományaként a Toyota hidrogénes hajtású VDL teherautók révén segíti elő saját logisztikai működésének karbonsemlegesítését. Sőt, a norvég Corvusszal partneri viszonyban bővítik a hajózással is a felhasználási kört, emellett a francia GCK mobilitási vállalat is a Toyota üzemanyagcellás moduljai segítségével alakítja át a dízelmotoros buszokat zéró emissziós, hidrogénes járművekké.
Hidrogénes kamionnal is kísérletezik a Toyota
A Toyotánál már dolgoznak a következő generációs hidrogén üzemanyagcellás technológián, amely hosszabb életciklusokkal és csökkentett költségekkel csábítana. Az új üzemanyagcellás technológia forgalmazása 2026-ban kezdődik, a rendszer várhatóan 20 százalékkal nagyobb hatótávot nyújt, majd, miközben a műszaki előrelépések és a megnövelt gyártási mennyiség elősegíti a költségek legalább egyharmados csökkentését. További kutatásokkal vizsgálják még a különböző teljesítményű, szabadon méretezhető, komplex alakú, ezáltal pedig szélesebb körben felhasználható üzemanyagtartállyal rendelkező modulokban rejlő potenciált is. Izgalmas lesz tehát megfigyelni, milyen kínálattal jelentkezik a jövőben a Toyota, ennek a több lábon állásnak a jegyében, illetve a hidrogénes kúthálózat fejlődését is érdekes lesz látni. Egy biztos: ha nem tiltják, hanem engedik a különböző technológiák versenyét, abból a vásárlók valószínűleg győztesen kerülnek ki.