A hely, ahol bármi megtörténhet
F1: következik a Monacói Nagydíj
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Hétvégén a 2012-es F1-szezon hatodik versenyét rendezik, s a Monacói Nagydíj azzal együtt izgalmasnak ígérkezik, hogy ha valahol nehezebb előzni, mint a Hungaroringen, hát az a hercegség "pályája".
Ausztrália, Malajzia, Kína, Bahrein és Spanyolország után ezen a héten Monte-Carlo látja vendégül a száguldó cirkuszt. Az eddigi kaotikus szezonban öt csapat öt pilótája nyert, így szinte már meg sem fogunk lepődni, amennyiben hatodjára is fordul a kocka. Na jó, egy kicsit azért nyilván elkerekedne a szemünk a Lotus vagy a Sauber - különben egyáltalán nem elképzelhetetlen - győzelmét látva, legfeljebb akkor dobnánk egy hátast, ha a Force India, a Toro Rosso vagy a három kicsi (Caterham, Marussia, HRT) valamelyike diadalmaskodna.
1955: az első Monaco GP, mint F1-futam
Erre azért vajmi kevés az esély, bár - édenhoteles hasonlattal élve - a Forma-1 idén az a hely, ahol bármi megtörténhet. Még egy párhuzamként a labdarúgó Bajnokok Ligája hozható fel, azt tudniillik (amióta csak így hívják, 1992-93-tól datálva) ugyanazon együttes kétszer egymás után egészen egyszerűen képtelen megnyerni. Kiszámíthatatlanság és kiegyensúlyozottság - legrövidebben ezzel a két szóval írhatóak le az eddigi történések, az okokról pedig olyan sokan és olyan sokat szoktak írni és beszélni, hogy foglalkozzunk inkább az előttünk álló eseményekkel, majd néhány videó segítségével idézzük fel a közelmúlt monacói sztorijait.
1965: Mr. Monaco, azaz Graham Hill besokall, kiszáll, kitol, folytat, zseniális
1982: Totális káosz az utolsó körökben. Prost vezet, kicsúszik, kiesik. Patrese vezet, megpördül, leáll a Loews közepén. Pironi vezet, de az övéből és De Cesaris autójából is kifogy az üzemanyag. Daly szivarja szárnyaszegett, hát ki nyer? A valahogy újrainduló Patrese...
Ez az aszfaltcsík nyújtja mind közül a legcsekélyebb (140-150 km/h-s) átlagsebességet és a leglassabb fordulót (a Loewsben kb. 40-nel vánszorognak), ennek rövidke és görbe célegyenesében a leghasználhatatlanabb a DRS-zóna, ez az 1929 óta rendezett nagydíj a legrangosabb, az 50-es évektől, a kezdetektől a Forma-1 pillére, nem kevesebb mint 32 pilóta nyerte már meg, ez szól leginkább a védekezésről, ez változott a legkevesebbet a klasszikusok mezőnyéből, ennek (2020-ig biztosított) jövője a legstabilabb egy olyan korszakban, amikor Európa mind kevésbé fontos a gigászi keleti piacokkal szemben, rosszmájúan és őszintén ez a legalkalmatlanabb az ilyen szintű autóversenyzésre.
1992: néha gyorsabb autóval is lehetetlen előzni. Még egy Mansell kaliberű pilótának is, amikor előtte a hat monacói elsőségével legeredményesebb Senna vezet
Tavaly Vettel, tavalyelőtt Webber nyert Monacóban, elvileg a kétszeres címvédő világbajnok Red Bull (és Vettel) a favorit, de tényleg kijöhet a lépés bárkinek. A fogadóirodáknál Hamilton győzelmére fizetik a legkevesebbet (úgy 3/1), majd Alonso, Vettel, Räikkönen, Button, Grosjean (!), Maldonado (!!) a sorrend. Eztán jön csak Webber és Rosberg, míg Schumacher sikere már 50-szeres hasznot hozhat. Persze a - nem létező - papírformát baleset és biztonsági autós fázis, eső pláne felülírhatja. Az szintén kérdőjeles, miként viselkednek majd az először bevetett (piros csíkos oldalfalú) szuperlágy Pirelli abroncsok (Schumi-kritikákat feltétlen várhatunk).
1996: maroknyian értek célba, Panis egyetlen győzelmét ekkor aratta, méghozzá a 14. helyről rajtolva... Estek ki előle bőséggel.
Két pénzes gyorshír még a végére: a barcelonai garázstűz 3 millió angol fontos kárt okozott a Williamsnek, a kórházba vitt csapattagok jól vannak, Bruno Senna autója félig odaveszett, de nyilván helyrehozták vagy kikukázták, és újat állítottak csatasorba. A másik, hogy a 9 milliárd dollárra taksált F1 vállalkozás többségi tulajdonosai (CVC Capital) eladtak egy óvatos 1,6 milliárdos tulajdonrészt, nemsokára újabb adag részvény talál gazdára - már a szingapúri tőzsdén keresztül, nyilvánosan.
2011: onboard, Alonso, Ferrari, no comment
Az egyéni és a konstruktőri vb állása
egyéni | pont | csapat | pont | |
1. | Vettel (Red Bull) | 61 | Red Bull | 109 |
2. | Alonso (Ferrari) | 61 | McLaren | 98 |
3. | Hamilton (McLaren) | 53 | Lotus | 84 |
4. | Räikkönen (Lotus) | 49 | Ferrari | 63 |
5. | Webber (Red Bull) | 48 | Mercedes | 43 |
6. | Button (McLaren) | 45 | Williams | 43 |
7. | Rosberg (Mercedes) | 41 | Sauber | 41 |
8. | Grosjean (Lotus) | 35 | Force India | 18 |
9. | Maldonado (Williams) | 29 | Toro Rosso | 6 |
10. | Pérez (Sauber) | 22 | ||
11. | Kobajasi (Sauber) | 19 | ||
12. | Di Resta (Force India) | 15 | ||
13. | Senna (Williams) | 14 | ||
14. | Vergne (Toro Rosso) | 4 | ||
15. | Hülkenberg (Force India) | 3 | ||
16. | Ricciardo (Toro Rosso) | 2 | ||
17. | Massa (Ferrari) | 2 | ||
18. | Schumacher (Mercedes) | 2 |