A nagyvárosok legmélyebb betondzsungelében is megállja a helyét, bár egyértelműen nem ide tervezték
A CX-5 orrára és farára is keskeny, elegáns, LED lámpatestek kerültek
A Mazda CX-5 egy olyan világot képvisel, ami már kezd a múlt homályába veszni az újautó-piacon. Visszafogott vonalai mellett a beltér kütyüáradata is egy más megközelítést mutat, a motorterében pedig hagyományos megoldások, nagy lökettérfogatú benzines és dízel erőforrások kaptak helyet a manapság népszerű konnektoros hibridek helyett. Erről azonban már írtam
egy korábbi tesztben, ami egy nagyon hasonló autóról készült. Első ránézésre nehéz is lehet felfedezni a különbségeket, ám akadnak bőven, hiszen a jelenlegi tesztalany már a CX-5 jelenlegi generációjának hatodik frissítése.
4,58 méteres hosszával és 2,7 méteres tengelytávjával annyira nem nagy, mint amekkorának tűnik
Manapság már az 1,85 méteres szélessége sem nagy szám, ám az 1,68 méteres magasság még a hasonló SUV-ok mezőnyében is ritka
Természetesen a csupán apróbb módosításokból álló újabb frissítés nem változtatott a méreteken és az autó főbb jellemzőin: továbbra is egy a klasszikus SUV-ok látványosan nagy hasmagasságával és megszokott arányaival dolgozó, családi modell maradt. Ez természetesen valamennyi terepképességet is ad a CX-5-nek, főleg a 2,5 literes benzinessel és az összkerékhajtással kombinálva, ám ezekre később térünk vissza. Aligha tűnik fel azonban elsőre a legnagyobb felületen látható újítás, a Rhodium White (fehér) fényezés, amely szintén ezzel a frissítéssel mutatkozott be.
A műszerfal visszafogott, klasszikus látványa kellemes anyagokkal és minőségi megoldásokkal egészül ki
A digitális műszeregység közepén egy képernyő álcázza magát analóg órának, a műszerfal közepén pedig egy hétköznapi, 10,5 colos képernyő helyettesíti a manapság megszokott érintőkijelzőt
A klíma nem csak külön vezérlőt kapott, de még fizikai gombokat is az érintésérzékeny felületek helyett
Kevesebb a feltűnő újítás a beltérben, ahol még mindig analóg órák ölelik körbe a műszerpulton a középső kijelzőt, a központi képernyőt pedig továbbra is a váltókar mögött elhelyezkedő kezelőgombokkal és tekerőkkel kell vezérelni. Ez az egység azonban kapott újításokat, méghozzá a telefontükrözéssel kapcsolatban, innentől ugyanis vezeték nélkül tudja az Android Auto és Apple Carplay funkciókat. Szintén vezeték nélküli lett a telefontöltés, ha pedig mégis a kábelhez ragaszkodnál, akkor az első sorban már USB-C csatlakozókat találsz majd az őskori USB-A helyett.
A vezeték nélküli telefontöltő a klímakonzol alatt kapott helyet
A kábeles csatlakozás az első sorban USB-C, hátul viszont USB-A konnektorokkal lehetséges
Nem változott azonban a kiváló anyagminőség és a kényelmes ülésgarnitúra sem, ez utóbbi elektromos állítást és memóriafunkciót is kapott, ráadásul nem csak fűthető, szellőztethető is a két első fotel. A hagyományos látvány és érzet ellenére azonban a modern kütyük terén is bőséges a kínálat. Akad ugyanis az autóban kétzónás digitális klíma, szélvédőre vetített kijelző, kormányfűtés és 360 fokos kamera is, korrekt hangzású Bose hifivel megfejelve. A CX-5-ben lényegében az érintőképernyőn kívül minden benne van, amire egy modern autóban számítanál. Ráadásul mivel az infotainment kezelőfelületét az emberi kéz anatómiáját észben tartva találták ki, így alig néhány nap alatt hozzászokik a sofőr, és odanézés nélkül kezeli a rendszert a képernyő nyomkodása helyett.
A tetőablak nem túl nagy, egyáltalán nem lóg a hátsó ülések fölé
A helykínálat minden téren megfelelő
A csomagtartó alapesetben 522 literes
Az üléstámlák egyesével dönthetők, így akár 1638 literes rakteret is kialakíthatunk
Nem változott továbbá a helykínálat sem, mindkét sorban korrekt fej- és lábtér, valamint szélességében is elegendő hely jut. A második sor csak akkor igazán tágas, ha két felnőttet, vagy három gyereket ültetsz hátra. Az előbbi esetben széles, USB-A csatlakozókkal és a hátsó ülésfűtés vezérlőgombjaival ellátott kartámaszt is használhatnak az utasok, utóbbi esetben pedig az ISOFIX csatlakozók sietnek a szülők segítségére. A hátsó üléssor támlái ráadásul három részben dőlnek, teljesen sík raktérpadlót eredményezve, a rögzítésük pedig a csomagtartó két oldalán elhelyezett karokkal is oldható.
Már a legnagyobb benzinmotor is lágy hibrid. Vajon ez ront az értékein?
Balra a városi, jobbra a vegyes fogyasztás: ekkora lökettérfogatnál komoly csodát nem kell várni
A 2,5 literes erőforrás manapság szinte felfoghatatlan, amikor hasonló autókat 1,6 literes turbómotorok hajtanak egy konnektoros hibrid rendszerrel megfejelve. A Mazdánál eközben még mindig a szívómotor a menő, ennek előnyeit pedig mindenki meg fogja érezni, aki valóban szeret vezetni. A négyhengeres, 194 lóerős erőforrás egységesen húz, nincs sem turbólyuk, sem pedig lassú reakcióidő. A lágy hibrid rendszer alacsony fordulatszám-tartományban segít be észrevétlenül a fékezéskor visszanyert energiából, így igazából ez is csak hozzáad az élményhez, a klasszikus, hatfokozatú automatával együtt. A benzinkúton pedig 8,5 literes fogyasztással szembesülhet a tulaj a normál dinamikájú, vegyes használat esetén.
Még enyhe terepen sincs bajban a CX-5 ezzel a csomaggal
Az országjárás igazi családi élmény lehet ezzel az autóval
A Mazda iránya ezzel a modellel egyértelműen a jól bevált technológiák tökéletesre csiszolása. Ez nem egy radikálisan új, kütyükkel és modern trükkökkel teletömött autó, ami üde színfolttá teszi a jelenlegi SUV és crossover kínálatban. Mindez az árán is látszik, már 13,1 milliótól hazavihető. Természetesen ebben az esetben a felszereltség egy jóval rövidebb lista, ez a konkrét tesztautó ugyanis lényegében a csúcsváltozat, 17,76 millió forintért. Ez pedig a CX-5 méretosztályában, egy ilyen magasan felszerelt autóért egyáltalán nem túlzás, sőt, a legtöbb konkurensénél olcsóbb tud maradni a Mazda, nem csak ebben a kategóriában.
Apró lépésekkel lesz egyre jobb autó a CX-5: Vajon van még hová fejlődnie?
Értékelés
Pozitív
Erős és kulturált motor, kiváló minőségű és tágas beltér, visszafogott stílus
Árak
Tesztmodell alapára
17 584 000 Ft (2023.07.12.)
Tesztautó ára
17 760 900 Ft (2023.07.12.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
2488 cm3
Teljesítmény:
143 kW (194 LE) 6000 1/min-nél
Nyomaték:
258 Nm 4000 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9.30 s
Gyári vegyes fogyasztás:
7.6 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
crossover
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
2488 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4
Sebességváltó:
automata (6 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
258 Nm 4000 1/min-nél
Teljesítmény:
143 kW (194 LE) 6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9.30 s
CO2-kibocsátás:
171-172 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
7.6 l/100km
Fogyasztás a használónál:
8.4 l/100km
Érdekes cikk, köszi. Kíváncsi voltam én is hogy mit tud az új mild hibrid rendszer, mert a kicsit hazabeszélős teszten láttam már 6,5 litert is (igaz a 2.0 kézistől), azért 1-3 literrel a gyári adat felett fogyasztani nem valami nagy szám…
A hat darab update-ről, annyit, hogy igazából így kellene ezt csinálnia mindenkinek aki komolyan gondolja az eladásait. A Mazda jelenleg ebből a modellből él Európában, és a globális eladásainak is bő harmada. Pedig most nagyon érdekes darabok érkeznek (főleg a CX-90 impozáns de a hétüléses CX-70 is indokoltabb mint a CX-60).
Bár az évente fejlesztés mást sugall, azért a CX-5 nem egy élenjáró autó, a 2022-es udapte-tel pont azt a fajta féldigitális kijelzőt kapta meg, amit az XC60 I még 2012-ben, még a középső kerek fizikai dekorelem is hasonló, persze más kalligráfiával. A mild hibrid rendszer is vagy 10 évvel van lemaradva a BMW vagy Mercedeshez képest, mivel ez még nem a 48v-os rendszer, amit pl a Volvo bemutatott vagy 3 éve.
Az is nagyon véleményes hogy a Mazda nem annyira vakmerő mint vak a szívómotorokkal, mivel azért ez a 2.4-es nem akkora eresztés, 260nm egy 1.5ös dízel nyomatéka. Egy mild-hibrid 2.0 turbó kb mindenben jobb (beleértve a fogyasztást). Ezért lehet, hogy a sok érénynek vázolt őskövület is azért maradt benne mert még nem volt idő lecserélni.
Viszont amennyire látom, nem csak az autó olckúl, de az árazás is, ráadásul van vagy 7-8 különböző felszereltségi szint valamennyi hajtáslánc kombóval, így tényleg versenyképessé vált a CX-5.Ha valaki nem egy über prémium terméket keres hanem valami használható és megfizethető verdát ezúttal a Mazda nem bohóckodja el az árképzést rossz hajtáslánc-felszereltség kombókkal.
És egy apróság a végére: a videótesztek alapján úgy rémlik, a CX-5nek is van érintő képernyője (a carplay miatt) csak valami korlátolt programozó alapból kiiktatta. Valami hatodik almenüben lehet aktiválni carplay nélkül is, remélem nem kell minden indításnál megtenni.
Csodát tenni egy Suvban fogyasztás szempontjából nem lehet még ha könnyű akkor sem.
A nagy homlokfelület végett pályán még egy hibrid sem tud nagyot alkotni, az ott a tádék terepe ahol a teljesítmény/nyomaték arány az autó méretétől függően ideális motorméret kombinációt lehet összehozni.
A “”nagyköbcenis szívóhibridek pl 2,5 liter körüli motorok nyomatékuk végett kicsik az autó méretéhez képest a pályatempó vagy fölötti környékére én 3-3,5literes szívóhibridet díjaztam volna vagy a kicsi pl 2liter turbó benzint ha nem a dízel lett volna a nyerő. Lett volna, mert ma itt is a villanysuv a nyerő. Amúgy a rossz hatásfokú benzin/dízel hatótávnövelőként ahol csak a villanymotor hajt elvi szinten még jobb lehet mint egy akár hibrid toyota, már csak az állandó ideális fordulatszám és nyomatékleadás végett a mert csak a generátort hajtja nem a méretes suvot.
A nagy homlokfelülettel még a 2.5ös hibrid is kevés pályán és sokat eszik… Hát, nem fogyaszt ilyenkor keveset egy ilyen autó, de hogy kevés/emiatt még többet enne, nem gondolom. Itt 230Nm állt hadrendbe 130 lóval, 1200 köbcentiből. Maga a két autó méreteiben pedig nagyon hasonló.
Mostani nyaralás, pályázás: https://www.spritmonitor.de/en/detail/1436450.html
OK, bő fele Ausztria, százas/nyolcvanas korlátozásokkal tarkítva, de a többi meg kinti hegyvidék.
21.07.2023 75.477 543,0km 25,97l Motor-way City Country roads 4,78l/100km
17.07.2023 74.934 503,0km 30,93l Motor-way Country roads 6,15l/100km
13.07.2023 74.431 444,0km 27,36l Motor-way City Country roads 6,16l/100km