A GR Yarist mintha a jávorszarvas-tesztre találták volna ki

Semmi meglepetés sincs abban, hogy a sportos Toyota kisautó jól teljesített a hirtelen sávváltáskor

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Még csak nem is nehéz rájönni a csavarra: a Toyota GR Yarist tényleg pontosan erre fejlesztették. Egy ilyen apró hot-hatch fő célja nagy sebességgel és precíz irányíthatósággal átszáguldani a szűk kanyarokon, tehát megfelelni a jávorszarvas-teszten.

A Jávorszarvas-teszt egyszerre tud sok tudatos vásárlónak biztonsági mérceként, egyes rosszabbul teljesítő típusok szerelmeseinek pedig már szinte szitokszóként is érvényesülni. Ennek az oka az autóipari trendek eltolódása a magasabb építésű crossoverek és SUV-k felé, az ilyen modellek népszerűségének köszönhetően. Ha ezek a nagyobb tömegű, magasabb súlypontú, általánosságban puhán rugózó és rosszabbul kezelhető monstrumok nem lennének, a teszt vagy már rég kiment volna a divatból, vagy csak egyszerűen jóval nagyobb teljesítési sebességhez lennénk szokva, ami csökkentené a relevanciáját a dolognak. Újabb bizonyíték erre a Toyota GR Yaris eredménye a km77.com tesztjén.
Hirdetés
A sportos kisautó minden paramétere szöges ellentéte egy manapság közkedvelt SUV-nak: könnyű, agilis, alacsony a súlypontja, feszes a futóműve. Éppen ezért nem meglepő, hogy míg sok kedvelt monstrum alig 60 kilométeres óránkénti sebesség környékén abszolválja a tesztet, addig a GR Yarisnak 80 km/h a legjobb sikeres próbálkozása. Viszonyítási alapnak érdemes körülnézni a "nem crossover vagy SUV" kategóriában, ahol szintén kiemelkedő a Yaris eredménye: a korábbi tesztek során a viszonylag puhára és kényelmesre hangolt Golf VIII legjobb eredménye is 69 km/h, a feszesebb és jóval sportosabb Mercedes-AMG A 45 S legjobb eredménye 75km/h, a futóműhangolásban és motorerőben is a kettő között álló 1-es BMW-é pedig 73km/h volt.
Hirdetés
A sikeres teljesítés sebességadatán túl két fontos további tényezőt mindenképp figyelembe kell venni. Az első, hogy a kis Yaris alig veszít ebből a sebességéből a teszt során, így jóval kiszámíthatóbb marad. A második a fontosabb: érdemes megnézni a sikertelen kísérleteket is, amelyek során a GR Yaris végig stabil marad, nem csúszik keresztbe, nem kell vele küzdeni, és inkább csak súrolva sodorja el valamelyik bóját, nem pedig átgázol rajtuk a fél pályát lerombolva. Így a teszt sebességhatára végre nem attól függ, hogy meddig lehet áterőszakolni az autót a kijelölt pályán anélkül, hogy teljesen elveszne a kontroll. Ez a stabilitás és kiszámíthatóság egy éles helyzetben talán még többet is jelent a kiemelkedő sebességadatnál.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?