Szinte semmi dőlés, nagy sebesség, jó tapadás és könnyű kezelhetőség jellemezte a Toyota Yaris legelvetemültebb változatát a jávorszarvas-teszten (fotó: Youtube/km77.com)
A Jávorszarvas-teszt egyszerre tud sok tudatos vásárlónak biztonsági mérceként, egyes rosszabbul teljesítő típusok szerelmeseinek pedig már szinte szitokszóként is érvényesülni. Ennek az oka az autóipari trendek eltolódása a magasabb építésű crossoverek és SUV-k felé, az ilyen modellek népszerűségének köszönhetően. Ha ezek a nagyobb tömegű, magasabb súlypontú, általánosságban puhán rugózó és rosszabbul kezelhető monstrumok nem lennének, a teszt vagy már rég kiment volna a divatból, vagy csak egyszerűen jóval nagyobb teljesítési sebességhez lennénk szokva, ami csökkentené a relevanciáját a dolognak. Újabb bizonyíték erre a Toyota GR Yaris eredménye a km77.com tesztjén.
A sportos kisautó minden paramétere szöges ellentéte egy manapság közkedvelt SUV-nak: könnyű, agilis, alacsony a súlypontja, feszes a futóműve. Éppen ezért nem meglepő, hogy míg sok kedvelt monstrum alig 60 kilométeres óránkénti sebesség környékén abszolválja a tesztet, addig a GR Yarisnak 80 km/h a legjobb sikeres próbálkozása. Viszonyítási alapnak érdemes körülnézni a "nem crossover vagy SUV" kategóriában, ahol szintén kiemelkedő a Yaris eredménye: a korábbi tesztek során a viszonylag puhára és kényelmesre hangolt
Golf VIII legjobb eredménye is 69 km/h, a feszesebb és jóval sportosabb Mercedes-AMG A 45 S legjobb eredménye 75km/h, a futóműhangolásban és motorerőben is a kettő között álló 1-es BMW-é pedig 73km/h volt.
A sikeres teljesítés sebességadatán túl két fontos további tényezőt mindenképp figyelembe kell venni. Az első, hogy a kis Yaris alig veszít ebből a sebességéből a teszt során, így jóval kiszámíthatóbb marad. A második a fontosabb: érdemes megnézni a sikertelen kísérleteket is, amelyek során a GR Yaris végig stabil marad, nem csúszik keresztbe, nem kell vele küzdeni, és inkább csak súrolva sodorja el valamelyik bóját, nem pedig átgázol rajtuk a fél pályát lerombolva. Így a teszt sebességhatára végre nem attól függ, hogy meddig lehet áterőszakolni az autót a kijelölt pályán anélkül, hogy teljesen elveszne a kontroll. Ez a stabilitás és kiszámíthatóság egy éles helyzetben talán még többet is jelent a kiemelkedő sebességadatnál.
Titkos tipp : Honda Jazz 2015 :-)))))
https://www.youtube.com/watch?v=oCPl7Er22e4
Nem rossz.
Mondjuk pl egy C5 Aircrosshoz képest( 79km/h), ami kényelemre hangolt, már messze nem olyan jó a Yaris eredménye.
De egy 1.2es Peugeot 308 82km/h eredményéhez képest sem.
208 GT Line (1.2) 77km/h. Megane kombi 77.
Előző Leon ST 74 komfort, 79 sport módban.
Egy 20 éves Citroen Xantia Activa meg az összeset megeszi reggelire.