A Ford sávtartója már az út széléről is visszakormányoz

Egy új vezetéssegítő rendszerrel bővülnek a Ford Focus, Puma és Kuga modellek

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A vidéki vezetést hivatott segíteni a Ford új asszisztense, így az ismeretlen, alacsonyabb rendű utakon is biztonságban érezhetjük magunkat.

Sávtartó asszisztenssel már sok mai autó rendelkezik, ami a vezetéssegítő rendszerek közül talán az egyik leghasznosabb: kamerákkal figyel rá, nehogy véletlenül - vagy szabálytalanul, irányjelző használata nélkül - átsodródjunk akár a szembeforgalom, akár az autópályán mellettünk haladók sávjába. Egyes modellek csak hang- vagy fényjelzéssel figyelmeztetik a sofőrt, a fejlettebb rendszerek azonban vissza is kormányozzák a járművet - ami viszont közös bennük, hogy a felfestett útjelzések alapján tájékozódnak, amik az út szélét általában nem jelzik, így nem is tudnak megvédeni attól, hogy lesodródjunk az útról.
Hirdetés
A Ford azonban továbbfejlesztette a sávtartó asszisztensét, ami immár az útpadkát is segít elkerülni. A Road Edge Detection, azaz útszél-felismerő rendszerük a visszapillantó tükör aljába épített kamerával pásztázza az utat 50 méterrel az autó előtt és 7 méterrel mellette, és amint érzékeli, hogy a sima aszfalt durvább, murvás, kavicsos vagy füves felületre vált, finoman visszakormányozza az autót az úttestre. Mivel az algoritmus a felületek változását észleli, nem pedig a felfestett útjelzésekre hagyatkozik, így akkor is működik, amikor utóbbiakat eltakarja például a hó, eső, vagy ha egyszerűen csak lekoptak. Ha a sofőr nem reagál az apró manőverre, az autó meg is rezegteti a kormánykereket, hogy felhívja a figyelmet a veszélyes helyzetre. A rendszer 70 és 110 km/h óra között működik, és a fényszórók világításának köszönhetően éjszaka is alkalmazható. Az alábbi angol nyelvű videó mozgás közben is szemlélteti az útszél-felismerő működését. Mindig szívesen látjuk az utak biztonságosabbá tételét elősegítő vezetéstámogató rendszereket, ezek azonban nem minden esetben működnek megfelelően. A sávtartó asszisztenseknél például egyes autókban kifejezetten tolakodóan is be tud avatkozni a rendszer, amikor sofőrként még úgy ítéljük meg a helyzetet, hogy nem lett volna szükség a segítségére. Ennek a sajnálatos következménye, hogy a vezető kikapcsolja az asszisztenst, így az nem tud segíteni akkor, amikor valóban szükség lenne rá. Kíváncsian várjuk, a Ford sávtartójának új funkciója milyen pontossággal működik majd, egyelőre a Focus, a Puma és a Kuga modelleken indítják el, később azonban további Fordokon is elérhető lesz. Ahhoz pedig kétség sem fér, hogy amennyiben jól fog működni, nagyon hasznos lesz a biztonságos vezetés elősegítésében, hiszen Európában a halálos autóbalesetek nagy része vidéki, alacsonyabb rendű utakon történik, ezek az utak gyakran ismeretlenek a messziről érkező sofőrök számára, így könnyebb hibát véteni. Emellett az önvezetés megvalósításában is fontos lépés lehet, hiszen az autonóm autók egyelőre főleg csak városokban és autópályákon képesek beavatkozás nélkül irányítani magukat, ahol a sávok felfestései tisztán láthatók.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?