Íme a Transit Custom következő generációja, amely először kizárólag elektromos hajtással érkezik
Ahogy arról már
a Barcelonai bemutatón is beszámoltunk, a Ford Pro komplett szolgáltatáscsomaggá válik, amelyet már az E-Transittal elkezdtek, ám a csúcsra a jovő ősszel gyártásba kerülő E-Transit Custom modellel ér majd. Ez a teljesen új platformra épülő, minden részletében modernizált és jobbá tett modell úgy teszi kényelmesebbé, gyorsabbá és stresszmentessé a munkát, hogy közben felszámolja az elektromos üzemmel járó hátrányokat.
Oldalról jól látszik, hogy a tágasabb kabin érdekében előrébb kerültek a kerekek, ezt a hátsókerék-meghajtás miatt lehetett kivitelezni
Míg a nagy Transit Amerikának készült elsősorban, és onnan jött ide, addig a Custom modellt Európában tervezték, Európára szabták, direkt az itteni szűk utcákra és az európai vásárlók igényei szerint. Ennek ellenére a másikból is már több mint 10 ezer rendelésnél járnak, éppen ezért komoly sikert vár a kisebb modelltől is a Ford, a Transit Custom ugyanis a legsikeresebb haszonjármű Európában, ráadásul Nagy-Britanniában konkrétan a legjobb eladásokkal rendelkező jármű.
Műszerfala modern, a kabin pedig kimondottan tágas: ezzel is a vásárlók kívánságait teljesítik a Ford mérnökei
A 10 colos digitális műszeregység előtt megdöntve található a szögletesebbre formázott kormány, mellette az alapáras, 13 colos SYNC4 rendszert futtató infotainment kijelző
Az utaslégzsák a plafonba költözött, ezzel is maximalizálva a teret és a tárolóhelyeket a kabinban
A legtöbb felhasználó számára a Transit guruló iroda is egyben, itt esznek, itt várakoznak, itt egyeztetnek az ügyfeleikkel, lényegében itt élnek munkaidőben. Éppen ezért a Ford mérnökei nagyobb teret biztosítottak az irányváltó kormányoszlopra költöztetésével. Ezt a célt szolgálja a plafonra áthelyezett utaslégzsák is, amellyel rengeteg extra tárolóhely kialakítása mellett a műszerfal is rövidebb lehet. A kormány döntésére is a modern igények miatt volt szükség, így könnyedén válhat laptoptartóvá a műszerfal, egyre több vállalkozónak van ugyanis szüksége arra, hogy folyamatosan létezzen az online térben is.
Használhatóság szempontjából is kiváló, a raktér nem csak magasabb, de hosszabb is lesz az elődnél
Éppen ezért az új E-Transit Custom lényegében - ahogy a Ford emberei fogalmaztak a sajtótájékoztatón - egy guruló okostelefon, teljes összhangban dolgozik a szoftver és a hardver, hogy minél egyszerűbben maradhassanak kapcsolatban a felhasználók. Ezen a felületen a valós hatótávot, a közeli töltőket és a szorult helyzetekre lehetséges megoldásokat is könnyedén elérhetik a sofőrök, akárcsak a nagyobb modell esetében.
Ám ez mit sem érne, ha nem lenne kiváló a munkára is a modell, hiszen egy haszonjárműről beszélünk.
Az akkucsomag a padlóban kapott helyet és az aerodinamika miatt a teljes magasság is csökkent, ennek ellenére - a kompakt, független hátsó futómű miatt - magasabb lett maga a raktér a gyártó állítása szerint. Mivel a tetőre a hatótáv miatt nem célszerű hosszú tárgyakat helyezni (ahová rendszerint rakták ezeket a felhasználók korábban) a sofőrülés alatti extra tárolóval növelhető az E-Transit rakterének hossza. A tolóajtó a kategória legnagyobbja, a hátsó ajtók pedig ugyanolyan szélesre nyílnak, mint eddig, semmilyen értékéből nem veszített a modell az eddig megszokottakhoz képest.
A modern technológia adta lehetőségekkel is éltek a Ford mérnökei, hogy a flottakezelőnek és az alkalmazottaknak is könnyebb legyen az élet az új E-Transittal
Ezen felül a digitalizációval rengeteg apró stresszfaktort számol fel az újdonság. A sok megállóval dolgozó futárok, kiszállítók életét például megnehezíti a folyamatos nyitás-csukás, lepakolás, felpakolás, az ajtók zárása, az ablakok felhúzása és a többi hasonló. Nem tűnik nagy dolognak, de lerakónként akár több mint egy teljes percet is jelenthet mindez, ami az egyes munkakörökben esetenként akár napi 100 feletti megállóval számolva több mint másfél óra. Éppen ezért az újdonság automatizáltan végzi mindezt egy zsebben tartott kulccsal, sőt, az elektromos raktérajtók akár automatikusan is kinyílhatnak, amikor két teli kézzel megérkezik a munkás a pakolni valóval. Ha nincs ott senki, akkor az autó automatikusan be is zár, hogy a tolvajokat is távol tartsa az árutól. Ráadásul végtelen számú virtuális kulcs rendelhető hozzá az autókhoz, akár csak az adott munkanapra is, így a rakodóknak sem kell külön nyitogatni, gyorsulhat a munka, kevesebb állással pedig kevesebb túlóra vagy több hasznos munkavégzés érhető el. A nagyobb flották esetében ráadásul így a kulcskeresgélés is eltűnik: mindenki kap egy saját kártyát, és az adott napra megkapja a hozzáférést az autóhoz egyetlen kattintással, aztán már mehet is a dolgára az aznapra neki jutó autóval. Továbbá a diszpécser extra, külsős szolgáltatás megfizetése nélkül is pontosan látja majd, hogy melyik autó hol és mit csinál, melyik sofőr hogy vezet és így tovább, ezzel optimalizálható a munkavégzés.
A villanyautós adatok is kiemelkedőnek tűnnek az ígért számok alapján
Ami visszatartó erő lehet, az nem más, mint a villanyautók iránt érzett szkepticizmus, ám ez ellen is sokat tett a Ford. Először is maga a technológia is megérett a feladatra, WLTP szerint 90 kilométerrel tud többet a felhasználók napi szükségleténél az E-Transit Custom. 74 kWh használható akkukapacitásával ugyanis 380 kilométert tud töltés nélkül megtenni, mindezt a villanyautókra jellemző azonnali gázreakcióval és folyamatosan elérhető nyomatékkal. Ez utóbbi mindkét motorváltozat esetén 450 Nm a hátsó kerekeken.
A villanyautó-léttel egyéb extrák is járnak, mint például a tény, hogy a jármű egy hatalmas, hordozható áramforrás is, amiről akár komolyabb szerszámok is üzemeltethetők
Amitől jobban félnek a vásárlók a Ford kutatása szerint, az a tölthetőség, éppen ezért otthonra és a telephelyre telepíthető boxokkal is szolgálnak, amellyel 11 kilowattal tölthető az autó, így kevesebb mint 8 óra alatt fel is töltődik. Ha nagyobb távokat kell menni, akkor a 125 kilowattos DC töltéssel 41 perc alatt érhető el a 80 százalékos töltöttség, ám vészhelyzetben, lemerülésközelben akár 5 perc alatt képes 38 kilométernyi áramot magába szívni az E-Transit Custom. Ehhez egységes töltőhálózat-hozzáférést is biztosít a Ford, akár a helyi szolgáltatókkal egyeztetve havi számlázásos módon is, így a tankolásik rendezése is egyszerűbbé válik. Ráadásul a fennmaradó akkukapacitással akár egyéb szerszámokat és munkaeszközöket is üzemeltethetnek a munkások, az autó rakterében ugyanis egy 2,3 kilowattos szabvány konnektort helyeztek el a Ford mérnökei.
5 perc alatt 38 kilométernyi áramot tud magába szívni, ezzel lényegében elkerülhetők a vészhelyzetek
A futási költségek is lényegesen csökkennek tehát, nem csak azért, mert kilométerre vetítve az áram olcsóbb, mint a gázolaj. Nincs ugyanis olajcsere, így elég évente egyszer szervizelni az autókat, ám ekkor is elegendő egy olcsóbb, gyorsabb átvizsgálás. Az autók ugyanis szenzorokkal figyelik szinte minden alkatrész működését, így előre tudják jelezni, ha valami hamarosan csereéretté válik, Ezzel lényegében a véletlen lerobbanások is megúszhatók, így még kevesebbet állnak az autók. Számok terén ez nagyjából 40 százalékkal kevesebb költséget és 60 százalékkal kevesebb állásidőt jelent autónként. Erre is rá tud még egy lapáttal tenni a Ford Pro, a Mobile Service szolgáltatásukkal ugyanis távolról tudják diagnosztizálni az autót és a szükséges szerszámokkal, alkatrészekkel a telephelyre érkezve a helyszínen is elvégezhetik a javítást, ezzel olcsóbb és gyorsabb lesz a folyamat.
Minden ellenőrizhető mobilapplikációból, akár azokon a modelleken is, amelyekre eredetileg nem volt elérhető ez a szolgáltatás
Az árakat egyelőre még nem árulták el, ám azt állították, hogy a tudásához képest jutányos áron vezetik majd be az E-Transit Customot, hiszen ha nem tudják megfizetni a vállalkozások, akkor hiába a fejlesztés. Ha viszont mindez mégsem győzné meg a vásárlókat, akkor sem kell más modellt választaniuk, a Ford ugyanis nem szünteti meg a dízel változatokat, meghagyják a versenyt, amelyben az elektromos bebizonyíthatja, hogy az a jobb ajánlat a legtöbb felhasználási módra. Ezek később mutatkoznak majd be, így a részleteket sem árulták még el a mérnökök.
A dízel változat mellett konnektoros hibrid is lesz, állítólag olyan adatokkal, hogy kényelmesen megférjenek egymás mellett a kínálatban