A Ford Model T kicsit a miénk is
Galamb József érdeme is, hogy Amerikát négykerékre tették
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Kicsit mi is büszkék lehetünk arra, hogy a Ford ma a világ egyik legismertebb autómárkája. A Makóról származó Galamb József nélkül ugyanis ez nem biztos, hogy így történt volna.
Egyszerre örömteli és szomorú Galamb József története, akinek a neve szorosan összefügg a Ford Model T megszületésével, illetve jelentős szerepet játszott a bolygóműves automatikus váltók ősének megalkotásában, valamint a tömegtermelés optimalizálásában is. Örömteli, hiszen - bár tudom elcsépelt ezt mondani – büszkék lehetünk magyar származására. Viszont szomorú, mert egy újabb példája annak, hogy itthon csak keveseknek sikerült kibontakoztatni a tehetségüket. Galamb Józsefnek is az USA nyújtotta azt a biztos hátteret, ahol mérnöki tudását kamatoztathatta.
Galamb József 137 éve, egészen pontosan 1881. február 3-án született Makó városában, ahol hűen őrzik még az emlékét, hiszen a világhírű mérnök nevét múzeumi kiállítás és egy iskola is magán viseli. Életművéből a Maros Parti Ford T-Modell Nemzetközi Veteránjármű Találkozón is ízelítőt kaphattam, ugyanis közeli kapcsolatba kerültem egy gyönyörű állapotú T-Modellel. A legendás autó első példánya 1908 októberében, a Ford Motor Company szerelőcsarnokából gurult elő Detroitban.
Lényegében a világ első népautójának tekinthető, jelentősége óriási, hiszen széles vásárlóközönség számára hozta el a mobilitás szabadságát.
Henry Ford egy olyan autóról álmodott, amely nem kerül többe egy ló áránál. Az 1900-as évek elején ez körülbelül 500 dollárt jelentett. Azonban egy automobil akkoriban átlagosan körülbelül 800 dollárt kóstált. Emellett további elvárásokat is támasztott az autóval szemben:
Legyen egyszerű, megbízható, olcsón fenntartható, könnyen javítható és a járt, valamint a járatlan utakon is boldoguljon.
Az álmát Galamb József valósította meg egy lelkes, magyar mérnökcsapat közreműködésével, hiszen nem szabad elfelejteni, hogy Farkas Jenő, Haltenberger Gyula és Balogh Károly is kivette részét a munkából. A tervezés 1907-ben kezdődött és 1908. október 1-én, 110 évvel ezelőtt készült el az első prototípus.Az autó orrában egy Otto-rendszerű, négyhengeres motor kapott helyet, amelynek legnagyobb teljesítménye 15 kW (kb. 20 lóerő), végsebessége pedig 65 km/h volt. A Galamb tervezte bolygóműves sebességváltó működtetése két lábpedállal történt. A korábbi tolókerekes váltó helyett alkalmazott új, külső fogazású, bolygóműves sebességváltó kiküszöbölte a korábbi, pontatlan gyártástechnológia miatt gyorsan kopó fogaskerekek okozta gyakori meghibásodásokat.
Ráadásul a külső fogazású bolygóművet lényegesen könnyebb és olcsóbb volt gyártani, mint elődjeit, ami nagyban hozzájárult, hogy ez a modell olyan hamar meghódította a világot.
Az új bolygóműves sebességváltó egyik különlegessége, hogy az előremeneti és hátrameneti pedált egymás után lehetett működtetni, így hintáztatva, még a mély sárból is kiügyeskedhették az autót. A Modelt T gyártásának megkezdése után azonban eltelt jó néhány év, mire igazi népautóvá érett.Ehhez ugyanis nélkülözhetetlen volt a tömegtermelés beindítása. Az akkoriban forradalmi újításnak számító, mozgó összeszerelő szalag jelentette a kulcsot a gyors sorozatgyártáshoz, amelynek köszönhetően húsz év alatt 15 millió példány készült az autóból. Még az ezredfordulón is százezer működőképes darab volt fellelhető világszerte, ebből 3 működőképes Touring modell Makó városában látható.
A következő mérföldkő Galamb József munkásságában az 1915-ös esztendő, amikor Farkas Jenővel együtt elkészítette a Fordson traktort, az első sorozatgyártású mezőgazdasági jármű terveit. Érdekes módon, elsősorban nőknek szánták, ugyanis ekkor már javában dúlt az értelmetlen vérontás, amit első világháborúnak nevezünk és az sajnos beszippantotta a férfiakat katonának, így sokan a férjük helyett dolgoztak a farmokon. Magyarországra 1921-ben érkezett meg az első (hat darab) Fordson traktor, amit persze Galamb József küldött Makóra.
Makón a mérnök testvérei 1922 őszén megnyitották Magyarország első Ford márkakereskedését, ahol a Fordson traktorok mellett személyautókat és természetesen alkatrészeket is forgalmaztak. Mindezeket Fiumén keresztül hajózták be.
A növekvő kereslet hatására később Békéscsabán is nyílt egy márkakereskedés, ahol már 35 szerelő dolgozott.
A Fordson traktor pedig Magyarország egyik legkedveltebb mezőgazdasági gépe lett az 1920-as évektől egészen 1945-ig. Maga Galamb József is többször hazalátogatott és előadásokat tartott a Magyar Mérnök és Építész Egyletben, illetve a Műszaki Akadémián. Ezeken az előadásokon a magával hozott filmeken mutatta be a szakembereknek a Ford termékeit, illetve a sorozatgyártás mikéntjét.Galamb tervei alapján természetesen más Ford típusok is készültek. Teherautókat tervezett, dolgozott prototípusokon, sőt még új gyárrészlegek tervezését és fejlesztését is vállalta. Manapság ugye főmérnökként hivatkozunk rá, ám akkoriban Henry Ford nem nevezte így nevén a pozíciót, hiszen ő nem szerette ezeket a címeket és a hierarchiát. Egyszerűen egy mindenesként tekintett Galamb Józsefre, aki az első világháború alatt még sebesültszállító autók, tengeralattjáró-kereső és könnyű harckocsi vázlatait is papírra vetette. Viszont az Amerikai Szabadalmi Hivatalhoz 1920 és 1952 között benyújtott 27 szabadalmi kérelme mind a Ford gépjárművek korszerűsítését szolgálta.
1944-ben egy szívroham után felépülve kérte a nyugdíjazását. Négy évtizednyi munkássága alatt a Ford vállalat 300 főt foglalkoztató aránylag kicsi manufaktúrából, az USA mamutvállalatainak egyikévé nőtt. Az Évszázad autójának is megválasztott jármű egyik atyjának nevezett Galamb József 1955. december 4-én, 74 éves korában hunyt el. Sajnos itthon sokáig nem ismerték el a munkásságát a diktatúra alatt. Ám szerencsére most már a helyén kezelik az örökségét. Aki szeretne még jobban elmélyedni Galamb József kalandos életében, mindenképp nézze meg az alábbi videót. Majdnem egy órás, de biztos, hogy a képernyő elé szegez!