A flexi szárny okozta a Vettel, Button balesetet?
Billegett a Red Bull szárnya
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A belsőkamerás felvételen látszik, hogy Vettel autójának első szárnya jobbra-balra billeg Button autója mögött, attól függően, hogy melyik oldal kerül szélárnyékba.
Vettel és a Red Bull azzal indokolta az ütközést, hogy Vettel hirtelen változtatott irányt és egy bukkanó megdobta az autót, amitől az irányíthatatlanná vált.
A belsőkamerás felvételen azonban jól látszik, hogy a Red Bull első szárnya hatalmasakat lifeg jobbra-balra, attól függően, hogy az autó melyik oldala van a McLaren szélárnyékában. A szélárnyékban lévő oldalon a levegő áramlása akár a felére is csökkenhet, mint a másik oldalon. A flexi szárnyakról szóló hírekből pedig azt megtudhattuk, hogy a szárny minél közelebb van az aszfalthoz, annál nagyobb leszorítóerő ébred rajta. Sőt sokan nem is a nagyobb leszorítóerővel magyarázták a Red Bull flexi szárnyas előnyét, hanem azzal a ténnyel, hogy az autó sokkal stabilabb.
Nyilvánvaló tehát, hogy a szárny ekkora billegése mellett az autó orra sokkal kevésbé stabil.
Hogy valóban ez okozta-e a Vettel és Button közti balesetet, nehéz egyértelműen kijelenteni. Több mérnök is úgy véli, hogy ez önállóan kevés lett volna az autó ilyen váratlan kitöréséhez.
Az viszont tény, hogy Vettel manővere után a Red Bull elvesztette a tapadást, és amint az autó újra betapadt, már irányíthatatlan volt. A tapadásvesztést okozhatta a bukkanó – ahogyan a csapat állítja –, és a bukkanó valamint az első szárnyon hirtelen elveszett leszorítóerő együttesen. Volt olyan szakember is, aki arra hívta fel a figyelmet, hogy Vettel és Webber törökországi balesete, valamint Webber és Kovalainen valenciai balesete is hasonló szituációban történt, ahol szintén közrejátszhatott a Red Bull első szárnyának a billegése.
Mindenesetre érdekes lesz látni, az FIA hogyan reagál erre a feltevésre. A Belga Nagydíjra szigorították az első szárnyak ellenőrzését, a korábbi 50 kg helyett 100 kg-mal terhelték, ami alatt 10 mm helyett 20 mm-t deformálódhatott a szárny. Korábban ugyanis az volt a feltételezés, hogy a Red Bull a különböző karbon rétegek összeállításával olyan anyagból készítette a szárnyat, ami 50 kg-ig ellenáll, utána viszont kisebb terhelés növekedés hatására is jobban deformálódik. Szintén szóba került egy rúgós megoldás is.
A Red Bullnál tagadták, hogy bármit is változtattak volna az első szárnyaikon – azt leszámítva, hogy egy lassú pályáról gyorsara érkeztek –, de megfigyelők szerint kevésbé volt flexibilis a szárnyuk, mint a Hungaroringen. Az is érdekes volt, hogy a figyelmes szemlélő több kompozit mérnököt szúrhatott ki a Red Bull motorhome-ja körül, akik normális esetben otthon sütögetik az alkatrészeket a csapat kemencéjében, és nem járnak el a versenyekre.
A Red Bull és a Ferrari által használt flexi szárnyak ellen leginkább a McLaren és Mercedes lobbizik. Ha pedig valóban kiderül, hogy a balesetben Vettel autójának szárnymozgása is szerepet játszott, akkor biztosak lehetünk benne, hogy a McLaren szót emel ellene, és mivel ez innentől kezdve biztonsági kérdés, az FIA is komolyabban reagálhat rá.