Egy 456 GT eredeti állapotban, V12-essel a motortérben
A Ferrari 456 GT az olaszok "családi" autója volt a '90-es években, 2+2 üléses kialakításával a mai GTC4 Lusso, illetve az azt megelőző FF és a 612 Scaglietti elődjének tekinthető, természetesen V12-es motorral, hiszen egy igazi grand tourerhez nem is illik más. Úgy tűnik azonban, az új-zélandi Reuben Bemrose másképp gondolja: amikor egy elhagyatott, alaposan megsérült, motor nélküli darabot talált a modellből, felmerült benne a kérdés, ami eddig valószínűleg nem sokunkban: mi lenne, ha Wankel-motort tennék egy Ferrariba?
Sok munka volt az autóval, viszont olcsón találtak bele a Wankel-motort (kép: Reuben Bemrose)
A Wankel-motor egy ritka típusa a belsőégésű motoroknak, melyben a dugattyú nem ellentétes irányú mozgást végez, hanem folyamatosan egy irányban forog a tengely körül, illetve maga a dugattyú sem henger alakú, keresztmetszete egy konvex oldalú háromszögre hasonlít. A huszadik század elején találták fel, leginkább a Mazda használta autóiban, köztük a legendás RX-szériában. A forgótárcsás Wankel-motor előnyei közé tartozik, hogy adott lökettérfogattal nagyobb teljesítményt lehet elérni, könnyebb és kisebb a blokk a hagyományos belsőégésű motorokhoz képest, illetve olcsóbban lehet előállítani. Valószínűleg az utolsó tulajdonsága miatt lett az utóbbi évtizedekben az új-zélandiak kedvelt erőforrása, amikor tuningolásról van szó - Ferrarit eddig viszont valószínűleg még senki sem szerelt fel Wankel-motorral. Reuben olcsón jutott hozzá a leharcolt állapotú kocsihoz, amit valószínűleg elég drága lett volna egy 30 éves V12-es Ferrari motorral felújítani, így a forgótárcsás megoldást választotta, a teljes műveletet pedig körülbelül 2,5 millió forintnak megfelelő összegből megúszta. Lehet, hogy többe fog kerülni viszont a tuning, a Ferrari ugyanis hivatalos levélben tiltakozott az átalakítás ellen, felszólítva Reubent, hogy hagyja abba az autó használatát. Reuben a 1 News csatornának nyilatkozott, melyben elmondta, megérti az olaszok aggodalmát, fontos nekik a márka imázsa, ugyanakkor ő csak szórakozásból tett Wankel-motort a 456 GT-be, és nem akarta ócsárolni az autógyártót. Sőt, még bocsánatot is kért az alábbi videóban - a hangsúlyában azonban nem találunk sok megbánást.
Nem is értem miért tiltakoznak egy ilyen minőségi gittből meg vadrácsból újraépített roncs ellen. Szerintem rögtön fel is kéne kérni a csávót valamelyik gyári versenyistálló élére, érthetetlen, hogy az olasz mérnökök eddig nem jöttek rá, hogy gyűrődési zóna nélkül sokkal gyorsabb lehet az autójuk. Ráadásul akármennyire is jól hangzanak ezek az elborult motorcserék egy modern autónál a fedélzeti elektronika gyakran csak az eredeti motorral tud együttműködni, s ebben akár olyan extrák is benne lehetnek amiknek téves működése simán okozhat közúti balesetet. A videón még ki is hajt az utcára vele…az új-zélandi NKH is a helyzet magaslatán lehet.
Meg aztán ha jól értem a csávó drift versenyeken akart indulni, a homológ lapon/gépkönyvben a motorgyártó meg külön kerül be, vagyis ugyan a motorcserére ott lehetőség van, de akinek van valami halovány emléke a ’90-es évek hegyi felfutóiról, terepraliról vagy autocross versenyeiről akkor derenghetnek olyan autók, amiken el volt maszkírozva a gyártó. Pl. Porsche motoros Opel Astrák vagy Yamaha motoros Ladák – ezek az elborult kombinációk működnek, ha ráírják, hogy “Kovács Motorsport” a karosszéria gyártó, a motort meg ugye nem lehet letagadni. Szóval a csávónak értelmezésem szerint annyi lenne a dolga, hogy szépen leszedi az ágaskodó lovakat meg a Pininfarina logót, aztán a helyére már akármit rakhat. Viszont neki nincs Ferrarija. Egy Ferrariból épített valamije van, még csak nem is Mazda-Ferrari.