A DS elnök autója egyben a bajnokok villanyautója
Villanyautó 12 ezer euró felárért? DS 3 Crossback E-Tense menetpróba
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Idén a DS nyerte a Formula E bajnokságot, most pedig már itt is van első utcai villanyautójuk: a DS 3 Crossback E-Tense. Igazi francia autó - ott is készül, ott is vezettük.
Méretek
Hosszúság [mm] | Szélesség [mm] | Magasság [mm] | Tengelytáv [mm] | Csomagtér [l] |
4118 | 1791 | 1534 | 2558 | 350-1050 |
Hogy a márka komolyan veszi a környezettudatosságot, azt jelzi, hogy elnökük, azaz a DS elnök autója is egy tisztán elektromos E-Tense, ő július óta több mint 4000 kilométert autózott az E-Tense-szel, s azt mondja, tökéletesen kiszolgálja. Ezen nem lepődök meg, hiszen a DS 3 Crossback E-Tense valóban egy elég jól használható (villany)autó, ráadásul pont tudja azt is, amit egyre többen várnak el az elektromos autóktól: egyáltalán nem üvölt róla, hogy emissziómentes. Nem egy ufó, hanem „csupán” a jól megszokott DS 3 Crossback, egy viszonylag szerény E-Tense felirattal. Van azért E-Tense specifikus árnyalat, épp az a szürkemetál, amivel mi is próbáltuk, de semmi üvöltő.
Viszont van azért egyedi tető- és tükörház-burkolat, speciális felni és az E-Tense számára tervezett szinte fehér, halványszürke kárpitozás, ami a modellhez hűen rombuszmintában steppelt bőrrel az ajtókon és műszerfalon is megjelenik. Továbbá fokozott zajszigetelés, hogy a motorhang nélküli autóban se legyen üvöltő a kerekek gördülési zaja. Így is az a legjelentősebb, ám összességében mégis szerény zajforrás. Hogy a DS-nél konyítanak már a villanyautókhoz, azt jól mutatja, hogy bár az ülések alá épített, 50 kWh-ás lítium-ion akkumulátorral mintegy 300 kilogrammal (1,5 tonna fölé nőtt) a saját tömeg, ez nem érződik az autó viselkedésén. A tömegközéppont ugyanis lejjebb került, s a tengelyek közötti tömegeloszlás is javult. Sportautó azért nem lett az E-Tense-ből, az első kerekeket hajtó villanymotor mindössze 136 lóerős (100 kW-os), nyomatéka pedig 260 Nm. Teljesítményét tekintve van erősebb DS, ám azonnali nyomatékleadása miatt az E-Tense mégis élénkebbnek tűnt (főként Sport módban), mint a 155 lóerős (0-100-as sprintben és főként végsebességben is jobb) benzines.
Mint azt Christophe Cottard a DS (és a teljes PSA konszern) e-platform fejlesztési vezetője elárulta, a teljesítményt pontosan a Formula E-s tapasztalatok alapján lőtték be. Elmondása szerint elég könnyedén ki lehetne venni ennek a másfélszeresét is ebből a villanymotorból, míg az akkumulátor kétszer ekkora teljesítményt is le tudna adni, de akkor a hatótáv szenvedne jelentős csorbát. Megjegyzem, ha valamivel, amúgy épp azzal nem voltam elégedett a menetpróbán. Mindkét tesztkörön, alattam és a teszten társul kapott, hozzám hasonlóan kimérten vezető francia kolléga alatt, sőt még a fejlesztési vezető rüsselsheimi rendszámot viselő autójában is 17,5 kWh/100 km körüli fogyasztást mutatott a kijelző. A hatótávjelzők is rendre azt mutatták, hogy a 320 kilométeres WLTP érték helyett inkább 250-260 km a reális, ami csak azért fáj, mert a nívót ugyan igen magasra helyező koreai (persze nem prémium) vetélytársakkal, simán lehet hozni a WLTP értéket és a kisebbik akkumulátorukkal is jócskán 300 kilométer feletti hatótávot.
Műszaki adatok
Csúcsteljesítmény [kW/LE] | 100/136 |
Nyomaték [Nm] | 260 |
Akkumulátor bruttó/nettó kapacitás | 50/47,5 kWh |
Hatótáv (WLTP, vegyes ciklus) | 320 km |
Kombinált fogyasztás (WLTP) [kWh/100 km] | 14,8 |
Végsebesség [km/h] | 150 |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 8,7 |
Saját tömeg/megengedett össztömeg [kg] | 1525/1975 |
Töltési idők | |
AC - 1 fázis - 7,4 kW | 7,5 óra |
AC -3 fázis - 11 kW | 5 óra |
Villámtöltő - 0-80% (DC, 100 kW) | 30 perc |
Ez így valóban elég jó csomag, még akkor is, ha a DS 3 Crossback E-Tense nem olcsó. Nem olcsó, de összességében mégis talán a leginkább ár/érték arányos DS 3 az E-Tense, felára ugyanis Franciaországban 12 ezer euró a 100 lóerős alap benzineshez mérten, de ha a menetdinamikában igazán vetélytárs 155 lóerős benzineshez mérjük, már csupán 5500 euró a felár. Utóbbi nagyjából 1,8 millió forintot jelent. A belépő (So Chic) verzió 39 100 euró (~12,9 millió forint), és ebben az árban már benne van a gazdag alapfelszereltség (sok más mellett programozható hőszivattyús klímával, 17 colos kerekekkel és Michelin Primacy 4 abroncsokkal, konnektoros töltővel és Type2 kábellel), valamint annak a biztonsága is, hogy a helyi szinten emissziómentes autóval a behajtási korlátozások nem fogják korlátozni a tulaj mobilitását.
Ez az autó egy rossz vicc, ahogyan az összes DS modell. A Citroen az XM óta nem gyártott szerethető, egyedi, avantgárd autót (pardon, a C6 kivételével), a DS pedig – mint önálló brand, mint a prémiumba célzott külön márka – tipikus marketinghazugság. Ez az autó maga a korszellem, a posztmodern őrület: aránytalan forma, kusza, sehova sem tartó vonalak, erőltetett, őszintétlen formaterv.
Eszméletlen ronda, és nem is értem, mi a célja ezzel a gyártónak. Van olyan vevőkör, amelyik annyira vak, vagy ízlésficamos, hogy ezt a rémséget megvegye?