A downsizing végét hozhatják el az Euro7-es szabályok

A Porsche 911 és 718 modellekért felelős vezető nagyobb motorokra számít a jövőben

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Az Euro7-es normák még tovább hivatottak csökkenteni a járművek környezetszennyezését, a Porsche szerint viszont ez a hengerűrtartalom növekedéséhez vezethet.

Az utóbbi évek széleskörű tendenciája, hogy egyre kevesebb hengerrel rendelkező, egyre kisebb lökettérfogatú motorok hajtják az új autókat. Nem olyan régen még sorozatgyártásban volt a Dodge Viper egy 8,4 literes V10-essel, de ma már az autós világ csúcsán lévő Bugatti Chiron is "csak" egy nyolcezer köbcentis blokkot használ, az épeszű járművek erőforrásai pedig messze elmaradnak ettől a jelenlegi újautó-piacon. A hipersportautók is egyre kisebb motorokhoz társítanak hibrid meghajtást, az Aston Martin és a McLaren is V6-osokban gondolkozik a nyolchengeresek helyett. Ez azonban hamarosan megváltozhat.
Hirdetés
Dr. Frank-Steffen Walliser, a Porsche 911 és 718 modellekért felelős vezető a Wheelsnek adott interjújában nyilatkozott a 2026-ban életbe lépő új, Euro7-es kibocsátási normákról. "Ez lesz a legkeményebb szabályozás a kibocsátásokat tekintve, főleg a valós használat során és a tesztpadokon elért eredmények közti különbség terén. Ez nagy változás lesz mindenki számára, és vissza fognak térni a nagyobb motorok." Az Euro7-es szabályok ugyanis korlátozni fogják az adott hengerűrtartalomra jutó maximális teljesítményt - azaz ha az autógyártók továbbra is versenyezni fognak a lóerőkben, akkor nagyobb erőforrásokat kell alkalmazniuk.
"Átlagosan 20%-kal nagyobb lökettérfogatra számítok az Euro7-es motorokban. Sok márka fog négyről hatra, hatról nyolc hengerre váltani." Nos, legyen így, autórajongókként igazán nem panaszkodhatunk! De mi lesz a környezetszennyezéssel, ami egy valós probléma? A megnövekedett motorméret önmagában természetesen növeli az üzemanyag-fogyasztást és az üvegházhatású gázok kibocsátását, ezért egyre nagyobb, akár háromszor-négyszer akkora katalizátorokkal ellensúlyozzák ezt a ma használt változatokhoz képest. "Egy kisebb kémiai gyár fog üzemelni az autókban, hogy kordában tudjuk tartani ezt a folyamatot." Walliser elmondása szerint ez azt is jelenti, hogy teljesen új motort kell fejleszteniük a 911-eshez, a hat henger viszont marad. A szívó erőforrások jövője sajnos nem ilyen biztos, már a jelenlegi palettán is csak a GT3 és a GT3 RS turbómentes, és bármennyire is szeretnék fenntartani ezt a típusú blokkot (márpedig valóban szeretnék), a szabályozások miatt megeshet, hogy nem lesz erre lehetőségük. Ugyanakkor Európán kívül valamivel kevésbé szigorúak az előírások, így ha nálunk nem is, máshol, például Ausztráliában még piacra léphet a Porsche szívómotoros 911-essel a következő évtizedekben is.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?