A dízelbotrány nyertese? Toyota Camry teszt
Megkockáztatom, hogy az eddigi legjobb hibrid! Toyota Camry 2.5 Hybrid Executive VIP teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A világ legnépszerűbb nagyméretű szedánja, a Toyota Camry ismét szerencsét próbál Európában, hazánkban is. Nyugtató hatású, ráadásul egyre inkább az lesz. Elmondom, miért!
Az összeesküvés-elméletek előtt szögezzük le, a Toyota eredendően nem a dízelbotrány nyertese, hanem annak, hogy már a kilencvenes években erősen ráfeküdt a hibridek fejlesztésére. Az 1997-ben, tehát immár 22 éve megjelent Prius a maga korában forradalmi és fura űrhajó volt, még szenzációsan kiforrott és ma is modernnek ható második generációjával is, de ezek a modellek ágyaztak meg annak, hogy ma a Toyota eladásait ma már zömében a hibridek teszik ki. Elvük azóta is változatlan: szívó benzinmotor, kuplungmentes nyomatékosztás elektromos segédlettel, mindez pedig elképesztő tartósságot adott az elmúlt két évtizedben, s hasonlót jósol a mai autóknak is. Ez pedig ma, amikor a dízelektől sokan elfordulnak, s a benzinesekből is sokan vágynak még az egyre ritkább szívó benzinmotorokra, eleve ütőkártya, de a Toyota mindezt extrával adja.
Az extra pedig a hibridség, feltöltés helyett itt villanymotor segít be a benzinmotornak, s igazából még jobb rásegítést kapunk, a villanymotornak nem kell felpörögnie, betöltenie, azonnal képes jelentős nyomaték leadására.
A Camry egészen csinos, talán a leginkább kecses mai Toyota
Méreteivel is nagy, csaknem 4,9 méter hosszú és dizájnjával is nagyautós
Európa viszont más, a Camry számára kisebb piac is. Manapság felénk keményebbek az emissziós normák, s itt ezért a Camry csakis a Dynamic Force Hybrid hajtással érhető el. Az elnevezésből kivehető: erő itt is bőséggel van. A 2,5 literes benzinmotor 177 lóereje a 88 kilowattos (120 lóerős) villanymotorral 218 lóerős rendszerteljesítményt ad, nyomatékból a benzinmotor 221, a villany 202 newtonméter leadására képes. Ami viszont még fontosabb, az a minden eddiginél lineárisabb, késlekedés nélküli gázreakció. Higgadt vezetéssel egészen sokat el lehet menni elektromosan, helyi emisszió nélkül. Itt is gond nélkül kijön, hogy a városi üzem zömében áll a benzinmotor. Pedig a hátsó ülések alá épített 1,6 kWh kapacitású NiMH akkumulátor itt kívülről nem is tölthető.
Az Executive VIP utastere a sötétszürke bőrrel kissé komor, de világos bézs árnyalatban is kérhető
Tér bőséggel van, az ülések kényelmesek, de tartásból kaphattak volna többet
Naná, hogy nem, hiszen a Toyota jellemzően öntöltő hibrideket készít. Nem kell vacakolni a telep táplálásával, megoldja azt az autó (részint a fékezési energia hasznosításával), s bármennyit is megyünk a városban, abban biztosak lehetünk, hogy az üzemidő felében, illetve egy helyben állva nem fog pöfögni a benzinmotor. Ennek köszönhetően a fogyasztás is igen szerény, a bő 600 kilométeres teszt átlaga tankolás és kijelző szerint is 5,3 l/100 km lett, pedig autópályázás is volt benne bőven, városban és országúton 5 liter alá is könnyedén bevihető a fogyasztás.
Maga a műszerblokk (a Corollákkal ellentétben) még nem kapott fordulatszámmérőt, de a szélvédőre vetített kijelző azt is mutat. Ez a fotó nem sokkal az autó átvétele után készült, a tesztátlag kijelző és tankolás szerint is 5,3 l/100 km lett
Az elektromos rásegítés elindulásnál és gyorsításnál is jól jön. Olyannyira, hogy igazából nem is érezni, hogy a Camry saját tömege 1,6 tonna. Elég jól meg tud indulni, akár álló helyzetből, akár autópályás tempóról, például 120-ról gyorsítva, így hiába toporzékolnak mögöttünk, ha van végre hely menni, a Camry is tud. Az autópályás 130 km/órás utazótempó motorhang nélkül futható, hiszen nyugalmi helyzetben akkor is csak 2000/perc körül forog. Akkor is távoli a hangja, ha erősebb gyorsításra késztetjük. A csúcsfelszereltséghez járó 18 colos felnikkel gördülési zaj már erősen van viszont, miként némi szélzaj a tükrök felől is.
Feltűnően csendes és kényelmes a futása
A futás stabil és a rugózás is meglepően jó a nagyobb kerekkel is. Az elöl MacPherson, hátul kettős keresztlengőkaros futómű még a makacsabb úthibákat is jól csillapítja, egyetlen dolgot torol meg kegyetlenül, ha az úthibán még gyorsítani is kívánunk. Szerethető a kormányzás is, ami persze elektronikus szervós és ezért nagyjából teljesen szintetikus. A volán a nagyobb kerekekkel mindössze 2,6 fordulatos, míg a fordulókör átmérője faltól falig 12,4 méter, ami nem szerény, de egy csaknem 4,9 méter hosszú limuzintól abszolút helyénvaló.
Még a csúcsverzió korlátozottabb csomagtere is egészen nagy, kereken 500 literes, fedelének óriási zsanérja a hasznos térbe forduló
Ha már méretek, az utastér meglehetősen tágas, amit persze el is várunk, hiszen 1,5 centi híján 4,9 méteres hosszával a Camry nem csak a klasszikus középkategóriásokat (Ford Mondeo, Volkswagen Passat), hanem még az abból kikacsintó Skoda Superbet is túlnövi. Kereken 500 literes csomagterével utóbbitól elmarad ugyan, a puttony abszolút értékben azért kellően tágas. Ráadásul az 500 literes érték csak itt, az elektromosan dönthető hátsó üléstámlás Executive VIP verziónál értendő, a többieké 524 literes és osztott támladöntéssel bővíthető is.
Az Executive VIP esetén a háromzónás, nanoe légtisztítós és párásítós klíma, a hifi és a hátsó roló is a hátsó könyöklőről is vezérelhető
Az Executive VIP a csomagtér bővíthetősége helyett az igen széles tartományban, elektromosan állítható hátsó ülést adja, továbbá hátra olyan könyöklőt, amiből a hátsó elektromos (tolatáskor automatikusan leereszkedő) roló, a háromzónás klíma és a hifi is vezérelhető. A Camry egyébként alapból is elég jól felszerelt, sok más mellett a távolságtartós tempomat és az automata reflektoros LED fényszóró, továbbá a táblafelismerő és a sávelhagyásra figyelmeztetés is alapáron jár hozzá. Az Executive csúcsverzió sok egyéb mellett bőr kárpitozást, elektromos első üléseket, 9 hangszórós JBL hifit és a navigáció parancsait, valamint fordulatszámmérőt is mutató head-up display-t is ad.
Nem csak a menetfény, a teljes fényszóró is LED-es, automata reflektoros
Takarékos üzemével, kényelmével és gazadag feszereltségével, valamint 10,5 millió forintos alap, 12,69 milliós csúcsverziós árával ma is jó ajánlat a Camry, de ez az autó a hazai piacon vélhetően 5-10 év múlva lesz sztár, amikor már a hazai vevőknek is megfizethetőbb lesz, s amikor vélhetően pont olyan hibátlan lesz, mint egy új autó.
Ha szolidan is, de sok-sok vasalt élből áll össze a karakteres, mégsem harsány forma