Marika néni is imádni fogja, de ez még az unokáinak is tetszik majd, csak egészen más miatt: az Aygo X menő
A tesztautónak elöl már LED fényszórói voltak, ám alapáron a menetfényen kívül ott is minden halogén
Túlteljesíti a tervet a Toyota Aygo X, főként a kategóriája hazai vevőkörét elnézve. Mindent tud, amit egy átlagos városi kisautónak tudnia kell, ez nem kérdés, hiszen alacsony a léc, amit meg kell ugrani. A boltig eljárni lényégében bármi megfelel Marika néninek, éppen ezért az a bármi legtöbbször egy városi miniautó, mondjuk egy Matiz, egy Twingo, egy Alto, vagy épp egy előző generációs Aygo. Hogy mi a közös ezekben az autókban a méretükön kívül?
Faék egyszerű technológiát kínálnak olcsón, lényegében a modern kor Trabantjai.
Régen viszont, egy barátságosabb árakkal számoló autópiac még tudott autót gyártani Marika néninek, mert volt pénz megvenni, ha összegyűjtögette a nyugdíját rá. Ekkor még olyan autók is léteztek, amelyek ha a fejed tetejére álltál, akkor sem voltak menők vagy szórakoztatók, vagy úgy összességében igazán jók. Ilyen például a Matiz és az Alto, amelyeknek praktikuma és ár/érték aránya vitathatatlan, ám a négy keréken és a tetőn kívül aligha tudnak egyebet nyújtani. Csak mellettük mindig ott voltak a Twingók is, amelyek kellően jól extrázva egész jó kis bulivagonokká avanzsálhattak. Már az előző Aygónak is efelé húzott a szíve a vidám színkombinációkkal, ám igazán ez az új, "crossoveresített" változat talált telibe a menőség terén. Ha kíváncsiak vagytok, hogy fiatalos szemmel nézve milyen, akkor klikkeljetek az alábbi videóra, ám ha inkább csak a praktikus információk érdekelnek, akkor olvassatok tovább, azok ugyanis ebben az írott tesztben keresendők nagyobb számban.
Az elődjéhez, és úgy összességében a kategóriájához képest elég nagy, lényegében az első Yaris méretét és praktikumát hozza, nagyjából ugyanolyan hosszú és széles a kettő. 3,7 méteres hosszával tehát 23,5 centit nőtt az előző Aygóhoz képest, míg széltében 12,5 centit, így lett 1,74 méteres. Ez persze érezhető különbség, ám még így is aprócskák a hátsó ajtók. 1,53 méteres magassága ellenére nem igazi crossover, valójában csak az utasteret pumpálták fel a japánok, hogy egy átlagos autóval azonos magasságba tehessék az üléseket, és még úgy is rendes fejtér maradjon. Ehhez körbeműanyagozást és nagy kerekeket is kapott a SUV-hullámot meglovagolva, ám terepezésre aligha érdemes vinni, még az akár 18,7 centis hasmagasság ellenére sem. Érdemes még megjegyezni, hogy az akár 18 colos felnik villanyautósan keskenyek, erre nem lesz olcsó gumit találni.
3700 milliméter hosszú, amelyből 2430 milliméter a tengelytávolság: mindkét adat nagyobb, mint az első Yaris esetén
Szélessége 1740 milliméter, míg magassága 1525: annyira nem is telefonfülke, mint amennyire ehhez a kategóriában hozzászokhattunk
Amivel mégis kiemelkedik, az nem a méret, hanem a stílus. Zseniálisak a formák, egyszerre cuki és vagány az új Aygo X, hogy mindkét nemnek adjon valamit, ha a fiatal célközönséget vesszük alapul. De azért van annyira visszafogott is, hogy ne csak a nyugat-európai sihedereknek tetsszen, hanem a már oly sokszor emlegetett Marika néninek is itt Keleten. Ő ugyanis jogosan húzza majd le rendeléskor róla az összes extrát, hogy hazavigye az alapverziót acélfelnin. Nehéz feladat volt ebben a kívánsághalomban egyensúlyt találni, de szerintem sikerült: egyszerre kiváló első és utolsó autónak is az Aygo X, már persze az
"Ezzel menő lenne suliba járni!" illetve az
"Ez kiszolgál engem, amíg még vezetek" értelmezésekben.
Műszerfala egyszerű, mint a fakocka: ebben az autóban nem zavartak az olcsó anyagok
Az óracsoport dizájnja megosztó, a hatalmas infotainment a bekapcsolás és a hangerő gombjain kívül csak a telefontükrözésre kap valódi billentyűt
Szerencsére a klímát nem a központi képernyőről kell vezérelni
Bent is az egyszerűség fogad, itt az alapelv lényegében a Trabant (vagy ha úgy tetszik, az eredeti Fiat 500, de akár még messzebbre is lehet menni) óta változatlan: olcsón, a kor szemszögéből korrektül kinéző, funkcionális műszerfalat kapunk. Persze, a korszellem ma már érintőképernyőt követel, ennek az előző Aygóval ellentétben jól kiemelt helyet biztosít középen az ovális keret: még nagyobbnak tűnik az amúgy ebbe az autóba hatalmas, 9 colos központi kijelző. A műszeregység nem digitális, egy nagy kerek óra közepébe elfektetett telefon jelleggel kapunk egy információs kijelzőt. Nem néz ki rosszul, és minden infót megtalálunk rajta, amire csak szükségünk lehet. Az utolsó blokk, ahol bármit kezelni kell, a klímavezérlő is modern és észszerű, ráadásul manapság már az is pozitívum, hogy kapott saját panelt.
A fejtér és a lábtér sem katasztrófa hátul, azért nyilván nem egy családi autó
A hátsó két ülésnek csak egy pohártartó jutott
A hátsó ablakokat nem lehet lehúzni, de legalább kibillenthetők
Az ajtókárpitokat sem gondolták túl, a hátsó ajtón elég szűkösen lehet csak beszállni
Ezen kívül már csak a vagány részletekre érdemes kitérni, ilyen például a szellőzők gömb alakú rácsa, amellyel a fújt levegő irányát változtathatjuk. Az anyagminőség persze kisautós, minden kemény, de legalább látványos. Hátul is csak két embernek jut hely, arra bőven elég széles az utastér itt is, ha viszont 190 centinél magasabbak ülnek előre, akkor már csak láb nélkül, esetleg törökülésben lehet itt utazni. Ez a fiatalabb, nyugati célközönségnek probléma lehet, ám Marika nénit aligha zavarja majd, ahogy a mögötte utazó unokáknak is tökéletesen meg fog felelni, az ő gyereküléseiket egyébként Isofix csatlakozókkal rögzíthetjük.
A csomagtartó nincs meg 300 liter, ennek ellenére egész korrekt helykínálattal szolgál
A hátsó üléstámlákat egyesével ledöntve akár 800 liter fölé is bővíthető, ám a szűk nyíláson nehéz lesz nagy tárgyakat belepakolni
A hátsó ablakokkal sem fognak babrálni a lurkók, ugyanis az előző generációs Aygóhoz hasonlóan itt sem fér bele az aprócska ajtókeretbe az üveg, a kibillentős elefántfül ablakon pedig nem lehet kiesni, legfeljebb az ujját tudja odacsípni a rosszalkodó poronty. Ahol még a hátsó résznél is jobban érződik a növekedés, az a csomagtartó: 231 literes kapacitása be tudott fogadni két sporttáskát, egy teli kosarat és egy zsák krumplit is, mikor hárman átutaztunk vele az országon a teszthét során. Ha mégis több kéne, akkor a két üléstámla egyenként dönthető le, legfeljebb 829 literesre nőhet így a puttony.
A motor 1,0 literes, hallhatóan háromhengeres, de egyáltalán nem rossz
A másik olyan aspektusa az Aygónak, ahol a szükséges minimumból oldották meg a kérdést, az a motor. Az aprócska Toyota csöppnyi orrában az előző generációból már jól ismert, 72 lóerős, 998 köbcentis háromhengeres fogad. Nem csak ehhez az értékhez kell viszont magasra, egészen hatezerig tornázni a fordulatszámot, hanem a maximális, 93 newtonméteres csúcsnyomatékhoz is, amelyet 4400-nál ad le a kis erőforrás. Ehhez a tesztautó ötfokozatú kézi váltója mellett - hiszen Toyotáról beszélünk - egy fokozatmentes CVT váltót is társíthatunk felárért.
Menet közben szereti meg igazán az ember, egyszerű, de nagyszerű kisautó az Aygo X
A 14,9 másodperces százas sprint és a 158 km/órás végsebesség ellenére nem kell azonban azt hinni, hogy az Aygo X alkalmatlan a városon kívüli használatra, bár tény, hogy 60 km/h alatt érzi magát a legjobban az autó. Országúton még kompromisszumok nélkül használható, autópályán viszont figyelni kell az ideális fordulatszám-tartományra, mert 110 környékén félelmetesen elfogy az erő. Negyedikbe visszakapcsolva viszont egy pillanat alatt lendül át a holtponton, 120 felett pedig már ötödikben is visszatér az ereje. Ilyen használattal a 6 literes fogyasztás sem kizárt, ám
országúton és városban kényelmesen el lehet vele járni akár 4 literrel is, bármiféle villanyos rásegítés nélkül.
A hátulját dobja fel igazán, ha nem csak egy színben kérjük
A teljes csomagtérajtó fekete, ez a részlet sincs túlbonyolítva
Mindezt ráadásul a legolcsóbb autók közt versenyző alapárral kínálja, ám manapság minden autó szürreálisan drága, az Aygo X sem áll meg 5,5 millió forint alatt. Ezzel az árral viszont még egyértelműen Marika néninek kedvez a modell, halogénizzókkal, acélfelniken és csak 7 colos érintőképernyővel. Az igazán menő extrákért már húzós végösszeget kell kicsengetni a legfrissebb árlista alapján, a konkrét tesztautó 7,3 millió forintba kerül. Hogy a tehetősebb országok fiataljainak is imponáljon, az extralistájában a különböző csomagokkal gombos indítást, JBL hifit és akár vászontetőt is kínál, természetesen a LED fényszórók mellé. Összességében tehát mindenki jól jár, és annyira az ár sem húzós, már persze ha azt is figyelembe vesszük, hogy korrektül extrázott kompaktot aligha kapni 10 millió alatt manapság.
Összességében egy meglepően jó autó, egy modern kori Trabant, ha úgy tetszik, persze kizárólag a lehető legjobb értelemben
Értékelés
Pozitív
Kívül-belül stílusos, keveset fogyaszt, városban dinamikus, élhető a csomagtartója egy miniautóhoz képest
Negatív
Gyenge zajszigetelés, autópályán erőtlen motor, keskeny hátsó ajtók, szegényes alapfelszereltség
Árak
Tesztmodell alapára
6 750 000 Ft (2022.10.13.)
Tesztautó ára
7 300 000 Ft (2022.10.13.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
998 cm3
Teljesítmény:
53 kW (72 LE) 6000 1/min-nél
Nyomaték:
93 Nm 4400 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
15,60 s
Gyári vegyes fogyasztás:
4,7–5,0 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
ferdehátú
Belső szélesség elöl:
1380 mm
Belső szélesség hátul:
1290 mm
Belmagasság elöl:
920-970 mm
Belmagasság hátul:
880 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
170 mm
Ülőlap hossza elöl:
460 mm
Ülőlap hossza hátul:
450 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1160 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
990 mm
Csomagtér magassága:
410-700 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1130 mm
Raktérnyílás szélessége:
950 mm
Raktérnyílás magassága:
680 mm
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
998 cm3
Hengerek/szelepek száma:
3/12
Sebességváltó:
manuális (5 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
93 Nm 4400 1/min-nél
Teljesítmény:
53 kW (72 LE) 6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
15,60 s
CO2-kibocsátás:
107–114 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
4,7–5,0 l/100km
Fogyasztás a használónál:
5,9 l/100km