A benzines árnyékában? – Peugeot 308 1.5 HDi Allure Pack teszt

Megéri a franciák kompaktjából a dízelt választani? Kipróbáltuk, hogy kiderüljön!

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Az új 308 benzines változatának tesztje után csak még jobban megszerettem a franciák új kompaktját: nem meglepő módon az 1,5 literes dízellel is remek autó. Kérdés, hogy tud-e annyit adni, hogy megérje a felárát a gázolaj-hajtotta verzió.

Hirdetés
Az új 308 az egyik legjobb kompakt most a piacon, kérdés, hogy az előítéletek szemellenzőjével észrevesszük-e. Benzinmotorral és viszonylag alacsony felszereltséggel már teszteltük a modellt, ezt az anyagot mindenképp érdemes elolvasnod róla, mert szóba fog még kerülni a teszt során az 1,2 literes, háromhengeres változat. Ez most ugyanis lényegében ugyanaz az autó, csak más színben, más motorral. A dizájn meglepően jól mutat az alapáras metálzöldben, de amiatt aligha lenne értelme még egy kört futni vele, ez a konkrét 308 legfőképp az orrában található 1,5 literes erőforrás miatt járt nálunk. Méretek terén továbbra is szinte bármire elég az EMP2 platformon maradt kompakt. Az azonos alapok ellenére nőtt, elődjénél 11 centivel lett hosszabb, amiből 5,5 centit a tengelytávolság, így a hátsó lábtér kapott meg. A nem egész 4,4 méteres hossz azonban még nem indokolja a családi utazóautó jelleget, kombiként már sokkal inkább tudnám erre a célra elképzelni. Hogy ez miért fontos, arra még visszatérünk.
Hirdetés
Bent sem tartogat túl sok újdonságot a HDi, minden pontosan ugyanolyan, mint a már emlegetett benzinesben: i-Cockpitja, különleges üléspozíciója és franciás megoldásai vagy tetszenek valakinek, vagy nem, ez már ízlés kérdése. Az infotainment rendszer a 10 colos képernyőjével és a fizikai gyorsbillentyűi felett található, testreszabható gyorsgombos i-Toggle felületével modern, de még épp nem képernyőtúlsúlyos látványt kelt, gyors és könnyen kezelhető. A korábbi modellek rendszereinek zavaró apróságai nélkül már tényleg aligha lehet rá panasz. A Falgo bőr és szövet kárpitos ülések jól tartanak, ráadásul a szemnek is tudnak mit nyújtani: látványosan változatos anyagokból készültek, amelyekhez jó kontrasztot ad a rikító zöld varrás. Hátul is kényelmes a 308, egy 180 centis sofőr mögött megmaradó, nagyjából 20 centis lábtér bőven elegendő még egy ugyanekkora felnőttnek. Még egy kevéssel hátrébb pedig az alapesetben 412 literes, jól pakolható csomagtartót találjuk. Már persze, ha elsőre meglesz, ajtaja nyitógombját ugyanis a Peugeot logó felett, a hátsó lámpákat összekötő fekete dekorbetét alatt kell keresni. Maximum 1323 literesre bővíthető a raktér, ha nem kellenek a hátsó ülőhelyek, ám a padló ekkor sem lesz sík.
Hirdetés
Elérkeztünk hát a legfontosabb részlethez a teszt szempontjából, a dízelmotorhoz. Hazugság lenne azt írni, hogy nem jó, mert a saját kategóriájához mérve teljesen korrekt. Jó a fogyasztása, gondos figyelemmel el van zárva a hangja az utastértől, minden rendben van vele igazából. Csakhogy itt jön a képbe az a fránya 1,2 literes benzines, szintén 130 lóerővel, ami lényegében ugyanezt tudja. Még a nyomaték is ugyanott, 1750-nél jön meg, igaz, a BlueHDi-ben van extra 70 newtonméter, de csak nagyon speciális esetekben feltűnő a különbség. Ráadásul egyik motor sem igazán kulturáltabb a másiknál, mindkettő csak egy elfogadható színvonalat hoz, hiszen hiába négyhengeres az 1,5 literes erőforrás, ha dízel. Mindezt persze el is néznénk neki, ha jóval kevesebbet enne, de ez nincs így. Nem tagadom, valamivel keményebb használatot kapott nálam a dízel változat, mint a benzines, ám nem tudom nem észrevenni, hogy a 497 kilométeres túrája során a PureTech változatot 5,2 literes - valós, tankolás szerinti - átlaggal vittem vissza, míg a dízelt 4,8 literessel. Ezt az előnyét a műszeregységen látható számok szerint szinte teljes egészében országúton szedte össze, pályán és városban közel egyformán fogyasztottak. Városban ráadásul egyértelműen kényelmesebb volt a benzines: akárcsak a korábban tesztelt, azonos motorral szerelt 5008 esetében, a HDi most is "rángatósabb", nehezen szabályozható kuplungpedált kapott, amit meg kellett szokni. Az 1499 köbcentis dízelváltozat legnagyobb ellensége tehát ugyanez a modell, csak benzines motorral, vegyes használatban ugyanis összességében az jobb csomagnak tűnik. Persze, nem minden a közel azonos fogyasztás, de amennyivel kényelmesebb városban a váltója, az már számomra átbillenti a mérleget. Akár céges, akár saját autónak egyaránt akkor lehet célszerű a dízelt választani, ha főként országúton és autópályán tervezed használni, előbbi esetben ugyanis a 3,5 liter környékére visszaeső fogyasztása, utóbbi esetben pedig az 1,5 literes dízelmotor várhatóan tartósabb autópályás élettartama jöhet jól. Csak ugyebár - visszatérve a cikk elejére - ez nem a kombiváltozat, így családi autónak, esetleg 4 felnőtt folyamatos utazóautójának még éppen nem elég nagy. Fontos pozitívum viszont, hogy nem kell sokat visszahoznia pénzügyek terén az olcsóbb fenntartásával a dízelnek: ahogy azt a nemrég megjelent árharc anyagból már megtudhattátok,

a BlueHDi erőforrás felára 650 ezer forint, így a konkrét tesztautó ára közel 11 millió forint.

Ha városban is használnád, akkor a szokásosnál kényelmetlenebb kuplung miatt már megérheti bele a nyolcfokozatú automata váltó további 700 ezer forintért, ha pedig kimondottan automatát keresel, akkor biztosan a dízellel jársz jobban, mint a benzinessel, azt ugyanis előszeretettel hajtja túl alacsony fordulaton a váltó vezérlése, kizárólag ekkor érezni a nyomatékkülönbséget és a rezonancia megnövekedésével a negyedik henger hiányát a benzinesben.
Értékelés
Pozitív
Kényelem, felszereltség, ár-érték arány, stílus
Negatív
Darabos kuplung, a benzinesnél alig jobb fogyasztás
Árak
Tesztmodell alapára
10 870 000 Ft (2022.08.08.)
Tesztautó ára
10 940 000 Ft (2022.08.08.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1499 cm3
Teljesítmény:
96 kW (131 LE) 3750 1/min-nél
Nyomaték:
300 Nm 1750 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,60 s
Végsebesség:
207 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
4,4 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4367 mm
Szélesség:
1852 mm
Magasság:
1441 mm
Saját tömeg:
1343 kg
Össztömeg:
1870 kg
Tengelytáv:
2675 mm
Karosszéria-kivitel:
ferdehátú
Csomagtér:
412 l
Belső szélesség elöl:
1440 mm
Belső szélesség hátul:
1390 mm
Belmagasság elöl:
920-1000 mm
Belmagasság hátul:
930 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
200 mm
Ülőlap hossza elöl:
510 mm
Ülőlap hossza hátul:
440 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1090 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1060 mm
Csomagtér magassága:
500-800 mm
Csomagtér hossza:
760 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1350 mm
Raktérnyílás szélessége:
1070 mm
Raktérnyílás magassága:
810 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel
Motorosztály:
Euro 6d
Hengerűrtartalom:
1499 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
manuális (6 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
300 Nm 1750 1/min-nél
Teljesítmény:
96 kW (131 LE) 3750 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
207 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,60 s
CO2-kibocsátás:
116 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
4,4 l/100km
Fogyasztás a használónál:
4,8 l/100km
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2022.08.08. at 08:55
    Permalink

    Alattam 3.5 évet éppenhogy kibírt az AdBlue-tartály, 73ekm után még garanciaidőn belül 45e forintért csere. Ugyanolyanra, szóval tutira megint baja lesz valamikor. Az én 308SW-m mindjárt 5 éves lesz, ha utána tönkremegy a AB tutira nem fogom ennyiből megúszni a javítást…
    Úgyhogy hiába jó a HDi, mégegyszer nem biztos hogy vennék (más baja amúgy semmi, bár túl sokat nem is használom, 83e van csak benne, hétvégi autó)

Vélemény, hozzászólás?