A béke szigete – Renault Clio TCe 100 Zen teszt
A legkedveltebb Clio lehet a TCe 100 a Zen felszereltséggel
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Sikeresen megtartotta szerethető karakterét a Renault Clio, nem ugrottak fejest a tervezők valami szokatlanul újba a generációváltással. Az egyliteres, turbós motorral pedig egy józan választásnak tűnik.
Az oldalnézet tehát valóban megtévesztő lehet, ám a helyzet nem annyira drámai, mint az elején lefestettem, ugyanis a Clio arcáról simán leolvasható a generációváltás.
Bár itt is minden a „régire” emlékeztet, de azért a kis nyúlvánnyal megtoldott fényszórók jóval markánsabb megjelenést kölcsönöznek a kisautónak, ahogy a nagyobb hűtőrácsról is könnyen felismerhető. Hátul ugyanez a helyzet, minden nagyon emlékeztet az elődre, de azért mégis érezhetően más. A képeken látható modell egy Zen felszereltségű változat, amelyhez neve alapján passzolna a „vérnarancs” szín, emlékeztetve a buddhista szerzetesek narancs árnyalatú ruházatára. Ám a barna, bár nem annyira vidám, mégis kimondottan jól áll neki, kimondottan elegánssá teszi, persze a felszereltséghez járó krómdíszek is hozzájárulnak ehhez. A legjobban az oldalsó díszléc tetszett, amelyben ott tündököl a Clio név, de jutott még a küszöbökre is felirat, persze ez már csak akkor látszik, amikor nyílnak az ajtók.A dizájnt szerencsére nem bonyolították túl, legfelül ott a 7 colos, érintőképernyős kijelző, amellyel talán még harmonikusabb is az összkép, mint a nagyobb (9,3 colos) testvérével.
A letisztultság egyben azt is jelenti, hogy mindent könnyű megtalálni és beállítani, gyorsan összecsiszolódhat tehát a sofőr az autóval A szürkeséget pedig a Zen felszereltséghez járó krómdíszek oldják a kormánykeréken és a váltószoknya körül. Hátul viszont főleg a gyerekeknek lehet kényelmes az utazás, az átlagos magasságú felnőttek számára már szűkös. A csomagtér alaphelyzetben 391 literes mérete szintén az átlagost jelenti, ám a hátsó üléstámlák lehajtásával akár 1069 literesre is növelhető, de nem lesz teljesen sík.Száz lóerő, üresen 1178 kilogrammhoz. Ennyi. Nem fogja belehajszolni a sofőrt felesleges „vitézkedésbe”, de minden országúti előzéshez elég szufla van benne. Sőt, a városi ritmust még diktálni is lehet vele, ha nagyon akarjuk.
A 160 Nm forgatónyomaték 2750-es fordulatnál jelentkezik, de már előtte szépen kilövi a Cliót szóval pörgetni sem kell észvesztően, hogy megugorjon, ráadásul autópályán is komfortosan lehetett vele utazni, miközben kedvező értéket lehetett leolvasni a fogyasztási adatról. Később a benzinkúton kiderült, hogy valóban nem túl iszákos, végeredményül 6,25 literes átlag jött ki vegyes üzemmódban. Persze egy hatodik fokozat talán még elférne a manuális váltón. Mindent összevetve azonban egy zen bölcs nyugalmával lehet utazni vele.Bár hátul dobfékek segítenek a lassulásban, a fékrendszerre sem lehet panasz, viszont egy gyenge pont mellett nem mehetek el szó nélkül. Ez pedig a váltó.
Pontosabban a váltókar, amelynek megvezetése amolyan „főzelék-szindrómás”, avagy olyan, mintha egy fakanállal kavargatnád a kelkáposzta főzeléket. Érzed, hogy van némi ellenállása, de bizonytalanságot kelt, hogy vajon végül hova érkezik meg. Persze végeredményben mindig oda, ahova szeretnéd. Viszont, aki nem akar ehhez hozzászokni választhat automata váltót is 450 ezer forintért, ami szerintem megéri a kényelmesebb közlekedésért cserébe. Végül a kormányműről sem tudnék őszintén kemény kritikát kiállítani. Létezik a kategóriában több visszajelzést adó szerkezet is, de a 100 lóerőhöz és a nyugodt, kényelmes autózáshoz tökéletesen megfelel a Clio kormánya is.Nem mondom, hogy olcsó, mert manapság minden új autót drágán mérnek, de a 4 149 000 forintos induló ár a Zen felszereltséggel reális a piacon.
Ehhez érdemes még hozzácsapni a ködfényszórókat 50 ezer forintért és a bőrkormányt még 30 ezerért, esetleg a fűthető első üléseket újfent 50 ezer forintért. Ezzel készen is van egy kis családi autó, ami képes kielégíteni azt a kényelmi igényt, amit ma elvárunk egy autótól. És még így sem léptük át a 4,4 millió forintot. A tesztautó még néhány extra tétellel már igen, de még azokkal sem vészes a számla. A nirvána felé viszont a hibrid hajtáslánccal felszerelt verzió lesz a következő lépés.