2032-ig 317 kilométer új autópálya épül
Szigorú feltételeknek kell megfelelnie annak a konzorciumnak, amely elnyerte az autópályák építésének és karbantartásának koncessziós jogát. Ugyanis 2023-ig 317 kilométernyi új utat kell építeniük, illetve 265 kilométer hosszan sávbővítést is kell végezniük. A koncesszióért felelős miniszter részletezte is, hogy az M1-es bicskei, komáromi, tatabányai, illetve az M7-es székesfehérvári, balatonvilágosi szakaszait, az M3-as gödöllői, bagi, gyöngyösi, hatvani, kerekharaszti részeit, az M3-ast a keleti határig, és az M85-ös egyes részeit kell fejleszteni. Az üzemeltetés-fenntartás a koncessziós időszak teljes 35 évében 1044 kilométer szakaszon valósul meg a szerződés szerint, illetve valamennyi útszakasz munkálatai a nemzetgazdaságilag kiemelt beruházásokhoz tartozik.
A meglévő autópályák állami tulajdonban maradnak
A projekt pénzügyi modelljéről elmondta, hogy az állam rendelkezésre állási díjat fizet (RÁD), 35 év alatt fizeti ki a karbantartás-építés teljes összegét. A koncesszornak saját költségére kell felvennie a projekt megvalósításához szükséges hitelt. Ismertette, hogy az állam által beszedett útdíjaknak fedezni kell a 35 év alatt a teljes rendelkezésre állást. Az állam rendelkezésére álló bevételek fedezni fogják a koncesszió költségét, a magyar állam az útdíjbeszedéssel kapcsolatos jogokat nem engedi át. A RÁD összege a koncesszió szerint 1 évre és 1 kilométerre vetítve 96,2 millió forint. Azonban a meglévő autópályák végig állami tulajdonban maradnak, ahogy az újonnan építettek is - jelezte Rogán Antal, a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter. Fontos még megjegyezni, hogy a döntés érinti a Magyar Közút karbantartó feladatait és az üzletágát is. A kiírásban ugyanis szerepelt, hogy a nyertes pályázó köteles megvásárolni a cég ezen részlegét és eszközeit.
A nyertes pályázóval a 10 napos szerződéskötési moratórium után írják alá a megállapodást
Forrás: MTI