4. generációjához érkezett a Sorento története
Jó évet zárt a Kia, habár gyorsan hozzá kell tenni, hogy a körülményekhez képest. Mint mindenkinél, a dél-koreai márkánál is bezuhantak az eladások a világpánik miatt, ám ennek ellenére a Kia növelte az európai piacon a részesedését. Mindezt úgy, hogy a környezetvédelmi törekvéseknek megfelelően a villanyosított flottát is gazdagították. Lényegében minden negyedik Kia, amit az európai piacon eladtak, valamilyen formában villanyosított jármű volt. Ezen a téren nincs is megállás, hamarosan a márka minden típusából lehet majd valamilyen villamosított modellt rendelni. Természetesen a Sorento 4. generációjából is.
Szépen meglovagolja a Kia is a SUV lázat
Nem meglepő módon a szabadidő-autók eladásai hasítottak a legjobban a Kiánál is. A SUV modellek az eladások 62 százalékát tették ki az év eddigi részében. Itthon is csökkent persze az eladott autók száma, ahogyan arról
a hó elején már beszámoltunk, tavaly a januártól novemberig tartó időszakban 141 767 autót adtak el, idén csak 115 317 darabot, a Kia számai pedig 7078 autóról 5781-re csökkentek, de így is tartják az 5 százalékos piaci részüket és felléptek az első négy márka közé a magánvásárlások tekintetében. Szép teljesítmény, hogy a villanyosított autók eladását háromszorosra növelték, persze ehhez az állami ösztönzőkre is szükség volt. Idén a 11. hónapig bezárólag 630 darab villanyos járművet sikerült értékesíteni, nagy szerep jutott ebben a
Kia e-Nirónak, amit úgy tűnik gyorsan megkedveltek a vásárlók, és ennek híre is ment.
Az idén eladott 5781 autóból 3210 volt SUV volt itthon
Óriási sikert könyvelhetett el az
XCeed, ám a Sorentóval is hasonlóan nagyratörő céljai vannak a Kiának. Természetesen az árkategóriához idomulva. A formán nem fog múlni a siker, hiszen olyan vonalakat rajzoltak, ami kiemeli a tömegből. Egy érdekes grafikon megmutatta, hogy a felmérések alapján a formaterv fogja meg leginkább a vásárlókat. Ezt tartják az egyik legfontosabb szempontnak vásárlás előtt, persze ezzel a kijelentéssel valószínűleg nem mondtam nagy újdonságot. De akkor is érdekes belegondolni, hogy ez a szempont megelőzi az ár/érték arány, a márkahűség és a kényelem fontosságát is. Persze a Sorento ezeket a területeket sem vette félvállról.
Amit az autó külsejéről mindenképp érdemes megemlíteni, az többek között a szélesebb nyomtáv, amitől sportosabbá vált az autó megjelenése. Természetesen megmaradt a tigrisorr hűtőmaszk, de minden más teljesen új. Sokkal sarkosabb, szögletesebb, avagy élesebb vonalakkal dolgoztak a formatervezők, úgy elöl mint hátul. Összességében a fotókról egy kis amerikai hangulat köszön vissza. A fényszórók LED-esek, még a ködlámpa is a lökhárító alsó részén, ami egyébként finoman emlékeztet a korábbi Kiák „jégkocka” megoldására. Oldalnézetből egyből feltűnik a cápauszony motívum, ami a Proceed óta gyönyörködtet minket, az új könnyűfém keréktárcsák pedig 17 és 20 col közötti mérettartományban állnak rendelkezésre. Talán hátul a leginkább amerikai hatású a formaterv. A kettéosztott hátsó lámpák szintén LED-esek, a szélesen nyújtózó típusfelirat elegáns megoldás, a kipufogóvégeket mintázó műanyagbetétek pedig követik napjaink divatját. Ötletes megoldás még a hátsó légterelő alá rejtett ablaktörlő lapát is, de nézzünk körül kicsit bent is.
A 10 tagú színpalettán 3 új árnyalat érhető el
A kamu kipufogóvégek a kor divatját követik, a hátsó ablaktörlő a szárny alatt bújik meg
Mivel az autó tengelytávolsága 35 milliméterrel megnőtt, az utastérben is nagyobb tér áll rendelkezésre. A második sor lábtere 93 milliméterrel gazdagodott, míg a harmadik sor fejtere 14 milliméterrel. Bizony ám, a Sorento 7 üléses változatban is rendelhető. Természetesen utóbbi esetben elég kicsi a csomagtér alaphelyzetben, ami valójában 45 literrel lett öblösebb az elődhöz képest. Persze az ülések lehajtásával akár 2 köbméteresre is növelhető. Na, de vissza előre! a digitalizáció feltűnő, azonban maradtak még fizikai gombok is szerencsére. Utóbbiakkal a klíma vezérelhető. A középkonzolt persze a 12,5 colos érintőképernyő uralja, míg a vezető előtt 12,3 colos digitális műszeregység kapott helyet. Már az alapváltozatok is ezt kapják, ezen a vezető tetszés szerint választhat grafikát, ráadásul még a 360 fokos kamerarendszer képe is megjeleníthető rajta. Az infotainment természetesen kompatibilis az okostelefonokkal, tükrözés azonban csak kábeles összeköttetéssel lehetséges. A kardánalagúton jól látszik az automata sebességváltó forgókapcsolója, illetve az üzemmódválasztó (hó, sár, homok) is, amely szintén hasonló tekerentyűt kapott. Emellett nem feledkeztek meg a látványos díszítésekről sem, amelyekben a hangulatvilágítás LED diódáit is elrejtették, valamint a többféle bőrburkolatról sem, amelyek között a nappabőr is megtalálható.
A vezető hangját a hátsó sorba továbbító rendszert is kapott a Sorento
7 üléses is lehet az autó, de akkor csak az üléseket lehajtva kapunk nagy rakteret
Motorfronton kezdetben a dízel és a hibrid hajtásláncok jelennek meg a kínálatban, a plug-in hybrid pedig később követi őket. A 2,2 literes Smartstream dízel (CRDi) 202 lóerővel és 440 Nm forgatónyomatékkal mozgatja a testes szabadidő-autót. Ezt az erőt a teljesen új fejlesztésű, 8 fokozatú duplakuplungos automata sebességváltó továbbítja vagy az első kerekek felé, vagy mind a négy kerék felé, hiszen összkerékhajtással is rendelhető a Sorento.
Az olajban futó megoldással készülő DCT váltókat kimondottan megbízhatónak ígéri a gyártó, állítólag 300 ezer kilométeres futásteljesítmény alatt még nem fordult elő velük probléma.
Az öntöltő hibrid hajtásláncnak az 1-6 T-GDi turbós benzinmotor az alapja, mellé társul a 64 kilowatt teljesítményű villanymotor, ami egy 1,49 kilowattórás lítium-ion akksiból kapja az energiát. Rendszerteljesítménye 230 lóerő, nyomatéka 350 Nm. Váltója hatfokozatú automata, amely szintén továbbíthatja az erőt kettő, vagy akár négy kerék felé is. A majdani PHEV modell is ugyanezt a benzinmotort kapja, 265 lóerős rendszerteljesítménnyel, szintén 350 Nm forgatónyomatékkal, hatfokozatú automata váltóval és összkerékhajtással. Állítólag a WLTP norma szerint kicsivel 50 kilométer felett lesz a tisztán elektromos üzemben megtehető hatótávja.
Biztonság terén is odatette magát a Sorento, nem csoda hát az
ötcsillagos Euro NCAP eredmény. A legmodernebb vezetőtámogató rendszerekkel szerelhető fel a Sorento. A teljesség igénye nélkül megtalálható köztük a ráfutásos balesetelkerülő rendszer, ami felismeri még a gyalogosokat és a kerékpárosokat is, sőt a keresztirányú forgalmat is, ugyanez hátul is érvényes, de elérhető a holttérfigyelő rendszer aktív fékező funkcióval, az autópályán vezetést támogató rendszer, a másodlagosütközés-elkerülő rendszer, a sávtartó, a biztonságos kiszállás asszisztens, a távfény asszisztens, a táblafelismerő az intelligens sebességkorlátozás asszisztenssel, sőt a navigáció alapú kanyarsebesség-szabályozó is. De légzsákok között is akad egy újdonság, mégpedig az utasok „összekoccanását” megakadályozó középső lufi.
Már rendelhető itthon is az új Sorento
Az alap, Gold felszereltség is gazdag
Jövőre 500-600 darab Sorento eladását tervezik itthon, ami nem lehetetlen feladat, hiszen már most kedvezményekkel indul a forgalmazás. Az importőri kedvezménnyel és a nagycsaládosok számára a hétüléses verziókhoz kínált 2,5 millió forintos állami támogatással a dízelmotoros alapváltozat ára most 8 999 000 forintról indul, az öntöltő hibrid 9 499 000 forinttól elérhető, a PHEV pedig 12 390 000 forintról startol. természetesen továbbra is jár a 7 év vagy 150 ezer kilométer garancia, ahogy azt a Kiánál megszoktuk.
A hivatalos árlistán nincsenek ilyen árak:
https://www.kia.com/content/dam/kwcms/kme/hu/hu/assets/contents/utility/Brochure/price-list/kia-sorento-mq4-phev-arlista-my21.pdf
Tehát, a nagycsaládos támogatással (-2,5 M Ft) : 9,990 MFt, 10,490 MFt és 12,390 MFt.
Van 1 milliós importőri kedvezmény is a tegnapi sajtótájékoztató szerint. De valóban csak a nagycsaládosoknak lesz ez az autó 9 milliós, pontosítottuk is a cikket.
Nem rossz ez az új Sorento. Nekem legalábbis tetszik. Talán a hátulja lett egy kicsi amerikai stílusú, de még ezzel együtt is jó az összkép. Az ár valóban becsapós. Nagyon jónak tűnik, hogy 8,99 millióért elhozható a dízel, utána látom, hogy ott van, hogy ez csak a nagycsaládos kedvezménnyel van így. A látványos árak miatt sajnos sok kereskedő így hirdet. Őket még meg is értem, de egy cikkben célszerű lenne a valós árat feltüntetni, és esetleg megjegyezni, hogy 7 személyes esetében van ez a lehetőség egyéb feltételek fennállása esetén. Ez a lehetőség azonban nagyon kevés embert érint, ráadásul aki ebbe a körbe tartozik az már megvette az autóját, ha megtehette.
A franciák csinálják jól. A nagyobb autókra extra adót vetnek ki. Egyre többen veszik ezeket a teherautókat akkor is, ha amúgy semmi szükségük nincs rá. Extra adót rájuk, mert ezek több parkolóhelyet, meg úgy általában több helyet kívánnak, jobban terhelik az amúgy is pocsék, keskeny útburkolatot, nagyobb a légellenállásuk és a súlyuk, ezáltal nagyobb a kibocsájtásuk, környezeti terhelésük.
Ez az adó kérdés nem egyszerű. Nagyon nehéz olyan megoldást találni, amelyik igazságos és eléri a célját. Lehet adóztatni köbcentire, súlyra, teljesítményre, az autó értékére, stb. Nálunk jelenleg teljesítmény alapján van az adóztatás, és talán még ez a legjobb. Ha a károsanyag kibocsátásra lenne, akkor pl. apósom a 35 éves Lada után többet fizetne, mint én az új autóra. Pedig a Ladát is alig bírja fenntartani. Kóreában régebben úgy volt (nem tudom ma is így működik-e), hogy az autók hossza alapján adóztak. És emiatt több gnóm autót is terveztek, és forgalmaztak, ami rövid, de magas. Azt, hogy kinek mire van szüksége, hadd döntse el mindenki magának. Lehet, hogy egy évben csak háromszor kell, hogy nagy legyen a csomagtartó, de legalább akkor nem kell tehertaxi. Több parkolóhelyet nem foglalnak, mert ez is egy helyet foglal, meg egy Smart is.
Azért ők is az 1.8 tonna feletti kocsikat adóztatnák meg, ami azért nem akkora probléma, egy átlag családi kocsi csak férjen már be ekkora tömegbe. Az meg, hogy egy Sorento annyi parkolóhelyet foglal, mint egy Smart, hát.. nem. Ezzel beállsz egy standard helyre, és a szélessége miatt nem lehet melléparkolni. Egy Smart elfér egy 4 méteres párhuzamos parkolóhelyen, ennek kell legalább 6 méter. Arról nem is beszélve, hogy sok helyen a Smart beparkol az útra merőlegesen oda, ahol ezek párhuzamosan parkolnak.
Nem előnyére változott- ahogy a Hyundai Tucson sem.
A hátsó lámpái teljesen Ssangyongosok, nekem személy szerint mindig is jobban fog tetszeni egy “T” alakú hagyományos automata választókar, mint ezek a tekerők, és még lehetne sorolni.
Sajna valószínűleg a belsőégésű motorok is butulnak….