Ma a legharmonikusabb VW termék, ami a külsőt illeti
Kétségtelenül a SEAT most a legvonzóbb Volkswagen a szemnek, legalábbis első ránézésre biztosan többeknek ehető a forma. Az új Leon különösen simulékonyra sikerült, az organikusan kerekded és csúcsíves vonásokat könnyebben fogadja el a szem, mint egy Lexus féle Predator arcot.
Az új Leon elég jó helyzetből indul azoknál, akik érzelemből választanak autót, és mind tudjuk, hogy ők vannak többen.
Nem csak plakáton mutat jól, élőben is kellőképpen csinos, bár nálam elég hamar elérte azt a pillanatot, hogy legalább annyira unalmasnak látom, mint bármelyik VW terméket az up!-tól a Lamborghini Urusig. Tény, hogy van egy-két jó és szokatlanul ízléses pontja, és lehet, hogy csak ez a szomorú kívül fehér, belül fekete, szürke összeállítás érte el ennyire hamar, de ebből lesz több, ezzel fog találkozni az átlag vásárló és nem a csilli-villi Xcellence-szel. Ezért az autóért pedig 8,5 millió forintot fog fizetni listaáron, ha nem felejti el bepipálni az 1.000.001 forintos árkedvezményt, akkor 7,5-et, még az is elég sok.
Az új írás stílusosabb, mint a legtöbb autón
A kicsi felni nem a külsőnek, hanem a komfortnak tesz jót, a feláras LED lámpák az esti vezetésnek
Tudom, hogy árérzékeny a magyar piac és nagyon ritkán rugózunk azon, hogy egy tesztautó mennyibe is kerül. Mindennek felment az ára, a Hondánál ennyiért Jazzt adnak, szóval összességében messze nem tűnik ki a jelenlegi árak közül, mégis ijesztő. A Leon szép, arról a hazai importőr tehet, hogy az első tesztautót ennyire semmilyenre konfigurálta, és ez a Cukorfehér fényezés még feláras is volt 57 150 forintért. Alapból piros, mennyivel jobban is állna neki… A kis felni (16”) ballonos gumi kombó sem a legszebb, de tudjuk régóta, hogy ez általában inkább csak jót tesz az autóknak komfort terén. Ami még külsőre változtatott a Style felszereltségű autón, azok a teljesen LED technológiás első és hátsó fényszórók. Utóbbi a látványosabb, ezzel kerül bele az összekötő piros csíkba a LED sor, ami nyitáskor és záráskor fényjátékot csinál, mint egy Audin. Ezen a részen érdekes, hogy olyan prémiumokra jellemző pont is bekerült a konfigurátorba, mint a modellmegjelölés nélküli csomagtérfedél, úgy még letisztultabb a kép hátulról nézve. Ugyanakkor pont azt hagyják le róla, ami egy szép részlet, a folyóírással kiírt modellmegjelölést, ami egy ízlésesen más megoldás, mint amikhez hozzászoktunk. Lámpái alapból is ledesek, de az okosabb, szebb és hatékonyabb szett ára majdnem 440 000 forint, mégis érdemes ezekre költeni, nagyjából minden autónál.
Tengelytávja tisztességes utastérre ad lehetőséget, a forma harmonikus, a színválasztás csak jobb lehet
Ügyes megoldás az ajtóra rögzített tükör, jobb tőle a kilátás
Mindenképp kulcs nélkül, gombbal indul a Leon, a nyitás viszont alapból a kulcs nyomkodásával történik. Nagy kár, kényelmes extra, ha nem kell elővenni a zsebünkből a kulcsot ahhoz, hogy kinyissuk az autót, persze egészen érthető, hogy sokan még mindig ódzkodnak tőle, így vélhetően ezt az autót is könnyebb lesz majd eladni. A vastag kilinccsel egy súlyos érzetű ajtót nyitunk fel, ezen a téren érezni egy jóleső minőséget, a
van benne anyag érzés azonnali, így bizalommal tárhatjuk fel a Leon bendőjét. A szürke és fekete szövet összeállítás a Style alapfelszereltsége, lehetne hozzá sportosabb üléseket meg bőrkárpitot is kérni, de egyik sem igazán fontos. Az üléssel nincs gond, hatalmas utakon állítható, ahogy a kormány is, és a tartása is kielégítő, semmi különleges, mégis jó benne ülni, és ennyi elég is.
A bemutatón vezetett Xcellence kivitel érdekes anyagaival és ízléses barnás kárpitjával ellentétben ebben az állapotában egészen lehangoló tud lenni a Leon. Sem a műanyagok, sem a szövetek nem túl jók, de legalább egységes a színvonal a legtöbb felületen. Nincs díszvilágítás, ami az új Leon egyik legfontosabb belső hangulateleme lenne, így a formákat csak világosban élvezhetjük, már aki, persze.
A műszerfal felső élén futna végig egy LED csík a jobban felszerelt Leonokban, a formák egységesek, ahogy az anyagok is, ezek nem feltétlenül jók
Nagy a hely mindkét sorban, az ülések egyszerűek, de éppen jók, széles tartományban állíthatóak
A csúcsos, szögletes vonásokkal legalább annyira hideg a belső érzete, mint egy Audinak, ezen a téren sokkal otthonosabb ma egy
Octavia. Szép és kimondottan jó fogású a kormány. Magasra emelték a középkonzolt, amitől hangyányit nagyautós is az érzet. A hatfokozatú váltó kapcsolási érzete nem rossz, de az első pillanatokban élvezhető feszessége hosszú távon furcsa akadásokat is képes produkálni, amitől megint csak romlik az élmény pár nap alatt. Az a fajta letisztultság, amit a Volkswagen csoportnál most követnek, kicsit átlendült már a ló túloldalára, de tény, hogy elsőre meglepően kellemes élmény, hogy szinte semmit nem látunk. A középkonzol majdhogynem üres, csak egy 10 colos kijelző trónol a tetején, nincs klímakonzol sem, ami - mint sejthető - később még okozhat bosszúságokat. A kijelző alatt ugyanúgy megtaláljuk a hangerő állításához használható érintős csúszkát, egy-egy hőfokszabályzó érintő súszka közé zárva. Valamiért ezt a két funkciót még mindig újra akarja gondolni néhány gyártó, pedig elég régóta tiszta, hogy mindkettőre a tekerős potméter az egyetlen használható megoldás. Ez itt a Leonban vakon egyáltalán nem használható, ha túlhúzod a hangerőt, az utasnál lejjebb veszed a hőfokot, ha túlzottan lehúzod, magadnál tolod maxra a fűtést. Ezek sötétben nem is világítanak, szóval teljes mértékben hasztalan.
Már mindent erről kell kezelnünk, a grafika szép, a kezelőfelület nem egységes, és a menük közti váltás is be tud lassulni
Ez az érintőpanel nem világít sötétben, a kormány gombjai gyújtás nélkül nem működnek
Az új multimédia logikájában ismerős, a
Golfban és az
Octaviában is találkoztunk már vele, így tudjuk, hogy a fogyasztás nullázásáért például könyékig bele kell túrni. A SEAT ezt az egészet újragondolta egy teljesen áttervezett kezelőfelülettel, amin vegyítették a szokványos autókban használt elemeket okostelefonos ikonokkal, így az elsőre jól kinéző rendszert menet közben nehezített használhatóságúvá sikerült varázsolni. Egészen logikátlan, hogy a klíma szabályzását a felső sávon látjuk, rengeteg információval egyszerre, az ülésfűtés kapcsolóját nem két külön oldalon kezelve. Miután a hőfokot rém egyszerű véletlenül elállítani, nagyon hiányzik egy Sync ikon a kezdőképről, így mindenképp be kell lépnünk a klíma menüjébe is. Az alsó gyorsgomb sáv jó ötlet, így nem kell mindig a lassan betöltő főmenüben turkálni, és szintén plusz pont, hogy az Apple CarPlay vezeték nélkül is működik, negatív, hogy hagyományos USB már nincs, ehhez persze nekünk felhasználóknak kell tudni igazodnunk megfelelő kábelekkel.
Többféle kép is választható, hasznos és személyre szabható, ez még mindig egy elég jó megoldás a SEAT-ra szabott grafikával is
Súlyos a kapcsolási érzet, épp ezért akadni is tud, de alapvetően ez elég jól működik
Jól használható a kormány mögötti digitális műszeregység, de szintén lehetne gyorsabb a képváltás. Ennek kezelése is tanulni való, mert a nézeten túl mindkét oldal információja is testreszabható, de minden hasznos és haszontalan dolgot figyelhetünk, ezt még mindig a VW csoport csinálja a legjobban. A kormány gombjai egyértelműek, de például a hangerő és a csatorna, vagy számváltás kapcsolója két külön oldalra került. Ezen a ponton érdekes részlet, hogy a gyújtás levétele után nem működnek, szóval, ha csak úgy ülnénk még az autóban zenét hallgatva, ezeket a funkciókat már csak a kijelzőn használhatjuk. Alaphangon a zene egy ilyen Leonban nem szól jól, Beats hifi rendelhető hozzá, ami mindenképp ajánlott, ha valaki annyi zenét hallgat vezetés közben, mint én, vagyis folyton. A multimédia szép nagy kijelzőjén szívesen néznénk azt is, mi történik az autó mögött tolatáskor, ez a 138 000 forintos parkolóradaron felül 97 790 forint lenne, de itt csak előbbit kaptuk.
Kompaktként nem nagy művészet vele parkolni, pláne radarral, ám kínos, ha a belvárosban ez egyszer csak azt mondja, hogy az mégsem kapcsol be. Megtörtént eset.
A 130 lóerős motor nem egy erőművész, főleg alacsony fordulaton nehézkes vele a mozgás
Egyértelműen vezethetősége a legjobb pontja. A kormányzás nem valami élénk, de kellőképpen pontos, ugyanez mondható el a váltóról is. Futóműve ugyanakkor kimondottan jó, könnyűnek érezni rajta a Leont, nagyon stabil és közvetlen. Kanyarban sincs oldaldőlése, futása kényelmes és feszes is, ezekkel a gumikkal a gördülési zaja is elfogadható. Az 1,5-ös TSI turbómotor 130 lóerős verziójával kaptuk a tesztautót, ami 200 Nm nyomatékával épp 50 Nm-rel marad el a 150 lóerős verziójától. Hengerlekapcsolásos, de ez még épp nem 48 voltos hibrid, bár már elérhető azzal is.
Sokat elárul az autóipar változásáról az, ha összehasonlítunk egy 5 éves 1.4 TSI-t az új 1,5-össel, rengeteget tompult a VW négyhengeres turbómotorja.
A Leont nem mozgatja rosszul, de jelenleg ott tartunk, hogy pont ugyanakkora lendület kell számára feljönni a mélygarázsból, mint az ezres TSI-knek. Alul nyomatékszegény, és nagy jó indulattal is csak 3000-től indul el érezhetően, és nem is tart sokáig. Ha hozzánk hasonlóan mindennapos a mélygarázs, vagy az emelkedőn használat, kiábrándítóan kevés lesz egy ilyen motor, és ahhoz képest a fogyasztása sem lesz ordítóan alacsony. Ha 8 liter alatt tudjuk tartani városban, akkor már ügyesek vagyunk. Országúton 4,8 literrel járt el ideális körülmények között, ami már jobban hangzik, de nem épp kiemelkedő. A stop-startos újraindítása nem túl szép, de a reccsenés lehet, hogy csak a tesztautó sajátossága volt, ahogy az időnkénti zörgés is a motortérből, bízzunk benne, hogy az ügyfélautók ennél azért jobban össze lesznek szerelve. A Leon egy szép kompakt a hosszú tengelytávja miatt tisztességes térrel mindkét sorban. De mint a legtöbb VW termék esetében itt is magas az ár a tartalomhoz képest, amiben a vezethetőség nem feltétlenül elég nyomos érv. Ugyanakkor a külső és az embléma mögötti tartalom, valamiféle presztízsértékként már a Leon mellé állhat.
Külsőre könnyebben emészthető, mint egy Golf, és az ára is kedvezőbb, de vannak bosszantó tulajdonságai
Értékelés
Pozitív
Vezethetőség, praktikum, komfort
Negatív
Multimédia, érintős kezelőfelületek, árképzés
Árak
Tesztmodell alapára
6 916 970 Ft (2020.10.14.)
Tesztautó ára
8 580 960 Ft (2020.10.14.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1498 cm3
Teljesítmény:
96 kW (131 LE) 5000-6000 1/min-nél
Nyomaték:
200 Nm 1400-4000 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9.40 s
Gyári vegyes fogyasztás:
5.4-6.1 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
ferdehátú
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
1498 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/12
Sebességváltó:
manuális (6 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
200 Nm 1400-4000 1/min-nél
Teljesítmény:
96 kW (131 LE) 5000-6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9.40 s
Gyári vegyes fogyasztás:
5.4-6.1 l/100km
Fogyasztás a használónál:
7,6 l/100km
Fogyasztásnál nem értem egészen a negatív megjegyzést, az szerintem kiváló ha egy 1,3 tonnás alsóközepes benzines akár 8 alatt is tud városban fogyasztani, és országúton 5 alá vihető a fogyasztása.
A tompább teljesítmény érdekes, akkor tényleg hová a fejlődés ha nem olyan acélos a turbós viselkedése mint korábban, de legalább jó bonyolult, és drága hibákat tartogathat.
Ezt a cikket nem értem. Mi volt a cél? Írni valamit a VW csoport ellen? Arra talán még jó is. De tesztnek alkalmatlan, hemzseg a szubjektivitástól, ami alapból nem baj, csak ez már a „maga sem hiszi” kategória. Unalmas, mint a Lamborghini Urus 🙂 ….. Na neee!
Ugyanakkor nagyon drága 7,5 millióért. Tessék már körülnézni a jelenlegi új autók között! Mit adnak ennyiért? Én februárban rendeltem egy autót, ami a héten jött meg. Ha ma rendelném, pontosan 1 millió 10 ezer forinttal lenne drágább és sokkal rosszabb feltételekkel (0 % helyett 5%) lehetne lízingelni. Az idei évben minden összejött, koronavírus, kibocsátási normák miatti áremelések, rekord gyenge forint. Szóval a 7,5 millióra azt kell mondani, hogy jó ár. Ennél olcsóbban csak Suzuki van, meg Dacia, és 3 hengeres motorok.
A TSI egy kiváló motor, ilyen van az Octaviában, csak még az 1,4-es. Akinek ez normál napi használatra nem elég, annak lehet, hogy tényleg egy Urus lesz csak jó. Én nagyon nem kímélem az Octaviát és simán eljárok vele 7 liter alatt átlagban. Ahogy megyek vele ez nagyon jó.
Ami nekem sem tetszik, hogy a klíma szabályozás is érintőképernyőn van. De ez sajnos a spórolás áldozata. Sokkal olcsóbb az elektronikát gyártani, mint a sok alkatrészből álló mechanikát.
„A TSI egy kiváló motor”.
Az, céges Octaviaban biztos…
7.5millioért, van Honda Civic, Mazda 3, Toyota Corolla, Kia Ceed, Hyundai i30………
Tamás
7.5millioért, van Honda Civic, Mazda 3, Toyota Corolla, Kia Ceed, Hyundai i30………”
Gondolom a rommá extrázott változatok vannak 7.5-ért ugye? Mert a leonnál az alap 6.9 millió….csak szólok. Beírni ide egy ilyen árat, minden infó nélkül, sok értelme nincs. Illetve ezek közül a mazda 3 néz ki értelmesen max.
Amivel én járok az egy 2018-as 1.4 TSI 150 LE. Semmi gond nincs vele, és a cégnél lévő többivel sem. Kb. 100 db-os a flotta. Sokat javítottak a korábbiakhoz képest. Ezekkel az újabbakkal már tényleg nincs semmi gond. Egy gramm olajat nem fogyaszt. Igaz még csak 2 éves, de lassan 70 ezer km-t elérem. Korábbi munkahelyemen volt egy 2013-mas 1.4 TSI-s VW-m, az fogyasztotta az olajat elég rendesen, majdnem új korától kezdve. Az még a láncos verzió volt. Ezek az újak tényleg jók. Ha nem lenne céges kocsim, magamnak is szívesen vennék Octaviat, vagy akár a cikkebn szereplő Leon-t. Nyilván jók a japánok, meg a kóreaiak is. Felsoroltakból talán egy I30 kombi tetszene 1,4-es turbo benzinessel (ami most már 1.5-ös lesz). De meg kell nézni az árakat, mert 7,5-ből tényleg nem nagyon lehet ugrálni.
FIAT TIPO is van.Fiat Tipo 120 le T-jet kombi 5 és fél millio .Max 6 millio full extrával. Ez a legjobb ár/érték viszony.
Igen, Tipoból valóban kapható jó áron turbo benzines. 6-6,2 millió körül már jól felszerelt kombi is van. Ahogy nézem Tipoból rengeteg van hazai készleten, ezek többsége a szívó benzines modell, amire gondolom nem olyan nagy a kereslet. Tavaly még az Opel Astra Best volt az a felszereltség ami nagyon jó ár/érték arányú volt. De tavalyhoz képest sok minden változott.