80 éves a leggyengébb és egyben legcsodásabb Morgan
Speciális kadással ünnepeli a Morgan a 80 éves 4/4 modelljét
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A brit roadsterek igazi hangulatát már alig pár kis manufaktúra élteti. Kiemelkedik közülük a Morgan, ami évtizedes klasszikusokat gyárt.
Na jó, a már villanyhajtással is kapható 3 Wheeler háromkerekűt most hagyjuk ki a képből, legyen szó az igazi autókról. A Morgan az első négykerekűje a 4/4 1936-ban jelent meg, éppen 80 éve neve a négy kerék mellett a négyhengeres motorra utal. Eltekintve a második világháború időszakától és egy 1951-1955 közötti szünettől azóta is ugyanúgy, kézzel épül. Hajlított favázát nemes vonalú lemezekkel teszik feledhetetlenné. A lenti videóban négy percbe van sűrítve az a kivételes munka, amivel a Genfben kiállított évfordulós példány elkészült, a valóságban egy hónap alatt. A vicc az, hogy ma is van, amivel kiemelkedő. Nem csak a felépítése, de a technikai adatai sem átlagosak.
Mutasson bárki olyan nyitott élményautót, ami eljár 6,4 liter benzinnel és csak a 795 kilós - a Morgan 4/4 ezt is tudja. Mivel minden egyes Morgant teljesen személyre szabva készítenek, így mindegyik különleges és egyedi a maga módján. Egy ilyen szép kerek évfordulóra azért mégis kihozták a könnyű kicsi és olcsónak szánt roadster gyárilag felspécizett kivitelét. Csak 80 példányt építenek és lesznek csak itt elérhető extrák. Ilyen a kasztni színére fújt lemezfelni, amit középen egy míves réz anyával fogatnak fel. Három szín kérhető, a tradicionális brit verseny zöld mellett a képeken látható kék árnyalat és egy bordó. Rézből van a hűtőrács, és a beltérben is feltűnnek a réz dekorelemek.
A Morganek sportos karakterét kiemeli az oldalt kivezetett sportkipufogó és a nyolcvanadik évfordulós változat egyedi motorházrögzítő pántokat is kapott. Az autó születésének korát megidéző Smith mérőórákat is rézgyűrű díszíti a műszerfalon, a diófa betét matt felületű lakkozással az igazi. Finom bőrből van az ajtókárpit és még az ajtóbehúzó is. A bevált részletekhez viszont nem nyúltak. Ilyen a hátsókerékhajtás és a Ford Sigma családba tartozó 1.6-os benzinmotorja. 112 lóerejét egy ötfokozatú Mazda váltóval lehet beosztani, így a gyorsulása kereken 8 másodperc százig, a végsebessége meg 185 km/óra. Ahogy eddig, úgy ezután is megfelel az autó az Európai Unió vonatkozó előírásainak és jobb-, illetve balkormányos változatban is rendelhető.
Azért mindig lehet egy olyan kategóriát kreálni, aminek csak az éppen adott autó felel meg… (6,4 l/100 km és 795 kg) Pont, mint az Opel Mokka, ami kategóriájának legtöbbet eladott autója Euópában.
Attól ez még tetszik (a háromkerekű is), és azt is kifejezetten bírom, hogy „csak” 8 mp alatt gyorsul 100-ra, élményt hoz, nem pedig frászt az utasaira.
Azon kevés angol gyártók közé tartozik, amelyek tényleg angol kézben is vannak. A kedvencem tőlük az Aero 8-as, bitang egy verda:
[url]https://www.google.hu/search?q=morgan+aero+8&client=opera&hs=0FQ&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjz3uPl87HLAhUjApoKHeg8C7wQ_AUIBygB&biw=931&bih=610[/url]