80 év után búcsúzik a Volkswagen Bogár

Három generáció és 23 millió legyártott példány után Bogár nélkül marad a Volkswagen

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Kevés olyan autó született, mint a VW Bogár, egyszerűsége és olcsósága tömegeknek adott lehetőséget az autózásra, de bájos karaktere tette igazán halhatatlanná.

Az 1929 és 1933 között tartó nagy gazdasági világválságot Németország is megszenvedte, ezért előtérbe kerültek az egyszerű, olcsóbb autók. Ekkoriban a motorkerékpárokról ismert német Zündapp és az NSU is Ferdinand Porsche tervezőirodájához fordult, hogy készítsen olcsó kisautót, ám a két német cég inkább maradt a kétkerekűeknél, így az elkészült áramvonalas, boxermotoros konstrukció nem került gyártásba. 1933-ban hatalomra kerül Hitler, aki az ország motorizációját szorgalmazta. Több gyártó is készített prototípust, ám végül Ferdinand Porsche tervezőirodája lett a befutó, ők tervezhették meg a német népautót, amelybe négy személynek csomagokkal együtt be kellett férnie, a maximális fogyasztása 7 liter lehetett, bírnia kellett a tartós 100 km/h sebességet és 1000 birodalmi márkánál nem kerülhetett többe. Számos prototípus és több millió tesztkilométer után végül 1939-ben gyártásba került a Bogár. Mivel a nyertes terveket nem egy már létező márka, hanem egy tervezőiroda nyújtotta be, ezért szükség volt egy gyár felépítésre is. A gyár állami finanszírozással épült fel, illetve 1938 őszén létrejött az állami tulajdonú Volkswagenwerk GmbH, majd 1939 februárjában a nagyközönség előtt is bemutatkozott a Bogár. Nem sokáig folyhatott a Bogár termelése, ugyanis a második világháború kitörése miatt a gyár átállt a hadi termelésre, számos katonai jármű készült a Bogár alapjaira.
Hirdetés

A civileknek szánt Bogarak termelése 1945 novemberében indult újra, 1946 tavaszán gördült le az ezredik darab. Az évtized végére Németország nyugati felén minden második legyártott autó Bogár volt, 1949-ben pedig megjelent a kabrió változat, ugyanebben az évben szállítottak először Bogárhátút az USA-ba. 1950-es évek elején megjelent a hidraulikus fék, a teleszkópos lengéscsillapító, 1954-től pedig az új motor miatt VW 1200 néven futott a típus. Az 1950-es évek a világ meghódításról szóltak, létrejött az amerikai és a kanadai kereskedőhálózat, illetve elindult a Bogarak összeszerelése Brazíliában és Dél-Afrikában. 1955-ben a benzintartály áttervezése miatt nőtt a csomagtér, megjelent a dupla kipufogó és a tolótető is, az évtized végén pedig nőtt az első és a hátsó szélvédő mérete, a motor 34 lóerős, a négyfokozatú váltó pedig szinkronizált lett. A '60-as évek sem múltak el fejlesztés nélkül, nagyobb irányjelzőket és üvegeket kapott a Bogár, vékonyabb lett az első üléstámla és sokadjára is sikerült növelni a csomagtartó méretét. Az export modellekbe 1,3-as blokk került, de megjelent az 1,5-ös is 44 lóerővel. A Bogár gyártása 1974-ben szűnt meg Németországban, ám Európa ezután sem maradt Bogár nélkül, mexikói gyártásból egészen 1985-ig szállítottak az öreg kontinensre, az utolsó „régi” Bogár 2003-ban hagyta el a brazil üzemet.
Még javában folyt az első generációs Bogár termelése Brazíliában, 1997-ben jelent meg New Beetle néven a folytatás, immár a négyes Golf alapjain. A modell eladásai az első években szárnyaltak, majd a lelkesedés alábbhagyott, a Golf technikáját használó modellt drágán kínálták, illetve sok kritika érte szűkösségét. A New Beetle háromajtós és vászontetős kabrió kivitelben kereste a vevők kegyeit, először került dízelmotor Bogárba (1.9 TDI), de turbós benzines (1,8 150/180 LE), öthengeres, sőt még 3,2 literes VR6-os motor (New Beetle RSi) is került a Bogár orrába, a második szériából 13 év alatt 1,16 millió talált gazdára. A Volkswagen 2011-ben újra megpróbálkozott a folytatással, immár a hatos Golf alapjain jött az új modell. A külsőt próbálták uniszexé és a legendás ősre jobban hasonlítóvá tenni, ám a TSI motorokkal is elérhető generáció fogyott a legrosszabbul, 8 év alatt 530 ezer kelt el. A Bogár nem csak egy elérhető áru közlekedési eszköz volt, hanem kultusztárgy lett belőle még a gyártási ideje alatt, hamar elavulttá váló technikája sem csorbította népszerűségét, aranyos külseje még a hippi szíveket is megdobogtatta, nem véletlenül kérnek egyre komolyabb összegeket a huszadik század egyik legjelentősebb járgányáért.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?