Ilyen az, amikor valaki rosszul beállított fényszórókkal, netán szándékosan reflektorral közlekedik szemben, ezt mi sem szeretjük
Az Egyesült Államok Közlekedési Minisztériumának Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hivatala, közismertebb nevén NTSHA február 15-én jogerős határozattal engedélyezte az adaptív, mátrix-LED technológiás fényszórókat, amelyek a szembejövők vakítása nélkül tudnak lényegesen nagyobb területet bevilágítani éjjel. A Reuters beszámolója szerint új állásfoglalásukban módosították a
„Lámpák, fényvisszaverő eszközök és kapcsolódó berendezések” című szövetségi gépjármű-biztonsági előírásokat, ezt a Toyota már 2013-ban kérvényezte.
Az új fényszóró-technológiáknak hála még erősebben világítanak az új autók lámpái, ha rossz szögből nézel bele, már nappal is képesek vakítani, ezért fontos, hogy ne világíthassanak a szembejövők szemébe
Eddig azért nem engedélyezték a technológiát, mert az a legtöbb esetben meghaladta a tompított fényszórók maximális fényerőszintjét. Amennyiben ez a fényerő szabályozás nélkül a szembejövőket is világítja, úgy tényleg veszélyes lehet, ám az adaptív technológia célja éppen ez, hogy a nagyobb fény a többi autós vakítása nélkül jusson el az útra és annak környezetére. Az adaptív, Mátrix-LED távolsági fényszórók ugyanis képesek az útfelület nagy részét a reflektorral megvilágítani, miközben a megfelelő LED szegmensek pillanatnyi kikapcsolásával a szembejövő járműveket kitakarják. Ez a technológia már régóta elérhető Európában és Japánban, de például az Egyesült Államok közvetlen szomszédainál, Kanadában is.
Az adaptív, Mátrix-LED technológia feladata kitakarni a szembejövőket, és közben reflektorral megvilágítani minden mást
Egy tavaly novemberi új infrastruktúra-törvény hozta meg az áttörést végül, ez ugyanis megkövetelte az NHTSA-tól, hogy 2023 végéig adjanak ki egy szabályt, amely lehetővé teszi az adaptív fényszórók használatát az autógyártóknak. A szövetségi kormány azért helyezett nyomást a testületre, mert a halálesettel végződő gyalogosgázolások száma 45 százalékkal nőtt az USA-ban 2010 óta, amelyek 72 százaléka sötétben következett be. Számokban mérve csak tavaly 6236 gyalogos vesztette életét az USA útjain, ami a közlekedési balesetben elhunyt teljes adat egyhatoda.
„Az NHTSA kiemelten kezeli nemzetünk útjain mindenki biztonságát, akár járműben, akár azon kívül tartózkodik. Az új technológiák elősegíthetik ezt a küldetést” – nyilatkozta dr. Steven Cliff az NHTSA nevében.
„Az NHTSA ezt a végső szabályt a biztonság javítása és a veszélyeztetett úthasználók védelme érdekében adja ki” - tette hozzá.
Ezzel akár a szembejövő mögött lelépő gyalogosokat, illetve az út széléről beugró vadakat is úgy észlelhetjük, mintha szembejövők és előttünk haladók nélkül, reflektorral közlekednénk