76 190 húsvéti tojást hozhat B-kategóriával: VW Crafter teszt
Volkswagen Crafter 35 HT MT 2.0 CR TDi teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Minden eddigi tesztautónknál nagyobb volt a 14 köbméteres rakterű, busznyi dimenziói ellenére B-kategóriás jogosítvánnyal vezethető Volkswagen Crafter. Vajon hány tojás férhet bele?
Ha a tojás tökéletesen kitöltené a teret, s nem is sérülne, 280 ezer is beférne a Volkswagen Crafter 14 m3-es rakterébe. Viszont sérül, és nem is tökéletes térkitöltő. Így választhatunk, vagy végeláthatatlanul dobáljuk a tojásokat a bődületes méretű, a hosszú tengelytávú, magastetős Crafter 35 esetén 4,3 m hosszú, 1,94 m magas, a kerékdobok között 1,35 m, amúgy 1,78 m széles raktérbe, vagy maradunk a dobozolásnál, úgy szám szerint 7619 tízes tojásos doboz férne be - ha tökéletesen bírnák egymás súlyát.
A húsvéti szemléltetés után talán többeknek is érdekes, miféle szerzet a Volkswagen Crafter. Nos, ez a VW nagyobbik, 3-5 tonnás önsúlyú, temérdek kivitelben létező haszonjármű sorozata, mely a Mercedes Sprinterrel erős rokonságban áll, s tavaly újult meg. A hátsókerékhajtású, alvázas szimpla vagy dupla fülkével, akár 17 köbméteres rakterű dobozos furgonként, kombi személyszállítóként vagy buszként létező haszongép immár csakis 2,0 literes, Euro5-ös, négyhengeres, common rail TDi motorral, 109-163 lóerős verziókban kapható. A legerősebbhez stop-start elektronika, illetve egyéb fogyasztáscsökkentőket is tartalmazó BlueMotion rendszer is kapható.
Tesztautónk középső, 136 lóerős erőszintű és közel a legnagyobb rakterű, 3,5 tonnás megengedett össztömegű, 1,2 tonna terhelhetőségű középutas, B-kategóriás jogosítvánnyal is vezethető verzió volt. Könnyebb szállítmányokhoz, például tojáshoz ideális. Nem kérdés, hogy a kategória legnagyobb oldalsó tolóajtaján keresztül is betolhatók az Eur-raklapok, melyekből a 4,3 méter hosszú raktérbe egymás mögé 5 is tehető, a targoncás rakodáshoz a hátsó ajtók is 180 fokban nyithatók, a raktérben rendezgetésnél pedig jól jön a komoly belmagasság, még magasabb melósok is kiegyenesedve, indokolatlan derékterhelés nélkül pakolászhatnak odabent. Alapáron nincs padlóborítás, ám azt érdemes gyárilag rendelni vagy utólag, akár hazai iparossal megoldatni. Praktikus, de a kategóriában nem szokatlan a kétkörös zárrendszer, a fülke és a raktér külön nyitható-zárható, a kilincs viszont elhibázott, csak nyitáskor áll kézre, záráshoz ellenkező irányba kell húzni, mint az ajtót.
Utóbbi is elsősorban a melósokat zavarhatja, ahogyan az is, hogy bár az utastérben személyautós mércével sok, a haszonjárművekhez szokottaknak kevés a pakolóhely. Táskának például nincs helye, a dupla utasülés fix, nincs alatta rekesz. Kisebb cuccok, menetlevél a középkonzol tetejére, italos flaska az ajtóba gond nélkül tehető. A sofőr ülése – felárért külön (olaj-hidraulikus) rugózású. Ez megszokást igénylő, de a csillapítás mértéke legalább – a testsúlyhoz – állítható, így nem kell feltétlenül lágy imbolygásra számítani. Opcióként van tempomat, ami hosszú úton jól jön.
A Crafter vezetése nem csupán a hatalmas (7 méteres hossz, 2 méteres szélesség és 2,7 méteres magasság) miatt megszokást igénylő, maga a vezetési pozíció is speciális, a sofőr szinte maga alatt nyomkodja a pedálokat és konkrétan a lába alatti kerekeket kormányozza – a 4325 milliméteres tengelytávval igen sajátos íven. A 15,6 méter átmérőjű fordulókör egészen döbbenetesen kicsiny viszont a külméretekhez képest, ám parkoláskor azért kell a segítség, főként hátrafelé. Badarság ilyen méretű autót parkolóradar nélkül rendelni – ahogyan azt tették a tesztautó összeállítói.
Bár méretei miatt a Crafter egyértelműen teherautós, hangjai, futása városban egészen személyautós. A normál rugózású futóművel a fekvőrendőrök és a kátyúk már terhelés nélkül is alig érezhetők, az elindulási hajlam bőven elegendő a 340 Newtonméter nyomatékú dízellel, a furgonosoknak megszokást igénylő lehet, hogy a hatfokozatú váltó viszonylag hosszú áttételezésű, ennek megfelelően a kettes már nem olyan rövid, hogy elegendő legyen a sík úton, teher nélküli induláshoz. Utóbbi miatt is hagyományosan személyautósan vezethető a Crafter, az pedig a dízelmotoroktól megszokott, hogy viszonylag sokat kell váltani, a rövid úton járó joystick-váltóval ez persze egyáltalán nem gond.
Míg városban – méreteit leszámítva – egészen személyautós a Crafter, s országúton is finom futású (még 100 km/óránál is csupán 2000 1/perc a főtengely fordulata hatodik fokozatban), autópályán már 110 km/órától érződik, hogy bizony kell a teherautós rutin. Ez persze ismét nem más, mint a méret következménye: a hatalmas doboz szélérzékeny és szélzajos. Zajmérőnk 90 km/óránál mutatott a személyautóktól megszokott 68 dB(A) zajszintet, 130 km/óránál pedig már annak több mint kétszeresét 74 dB(A)-t mértünk.
Meghatározó adat a Crafter fogyasztási értéke, melyet a tavalyi frissítés során a korábbi, 2,5 literes öthengeres motorok lecserélésével jelentősen apasztott a VW. A tesztautó konfigurációjánál a vegyes érték 7,3 l/100 km, ami az alapján még akár tartható is lehet, hogy nálunk, zömében városban (igaz, komolyabb dugózás nélkül) és némi autópályázással 9,3 l/100 km tesztátlag adódott. Olcsónak azonban nem mondhatjuk a Craftert, az oldalára írt feliratok közül az akár 17 m3, akár 7,2 l/100 km és akár 7,2 millió forintos vételár is igaz. Az alap Crafter bruttó, a tesztautónkhoz hasonló nettó 7,2 milliótól vihető haza. Komoly befektetés, ösztönző hozzá, hogy akciósan 4 éves díjmentes karbantartással kínálják, így biztos partnere lehet egy-egy vállalkozásnak.
„Könnyebb rakomány,mint például a tojás” 🙂 Szétszakadna a hátsó futómű ha azzal teleraknák… Ennek a nagy testvérével 318cdi-vel járok napi szinten, a 7 méter lazán megszokható semmi gond ,viszont ez a 2000cm3 szerintem vicces ekkora raktérhez,mire gondolnak a gyárban mivel rakják tele az autót itt a „Balkánon” pehelypaplannal?!
Egy ilyet én is vezettem már, nagyon furcsa volt B kategóriával vezetni, elkaptam a belógó ágakat és baromira nem éreztem azt, hogy nekem ezt valóban vezetnem kéne, de hát a költözés az nagy úr. Szóval azt gondolom, minden olyan segítség, ami egy „vasárnapi teherautó vezetőt” segít, az igenis kell bele, mert nem én vagyok az egyetlen, aki ilyen autóba ül és jobb a békesség…
Valóban nem sokat vezetek kisteherautót, de azért a B-kategóriával vezethető furgonok közül csaknem az összes ma kaphatót vezettem már. Egy Ford Transitban vagy egy Renault Masterben több a pakolóhely, személyautósabb a sofőrpozíció, nincs ennyire magam alatt a lábam. Az osztott látóterű tükrök valóban sokat segítenek parkoláskor, de azért igenis nagyon nagy segítség a tolatóradar, 7 méteres autónál fölösleges nélküle parkolni, ugyanis felára egyetlen koccanásnál is megtérülhet.