Egy nagyobb bukkanó után nem árt átnézetni az autót szakértőkkel
Nagy-Britannia egyik legnagyobb szervizhálózata, a Kwik Fit ismét elkészítette úgynevezett "PIT" riportját (gödröt jelent, de egyébként Pothole Impact Tracker, azaz a kátyúhatás-felmérés). A 2000 felnőtt megkérdezésével készült felmérés eredménye szerint 2022 márciusa óta 13 millió sofőr hajthatott kátyúba, ebből pedig 2,7 milliónak szervizbe is kellettt vinnie járművét emiatt. Azt is megkérdezték, mennyibe került a javíttatás, és kiderült: átlagosan 56.000 Ft-nak megfelelő összeget hagytak ott a szervizben. Összességében tehát akár 750 milliárd forintnyi pénzt is elkölthettek a brit autótulajdonosok a kátyúk miatt.
Ezzel párhuzamosan a Škoda is készíttetett egy hasonló felmérést, melynek eredménye még rosszabb: az általuk megkérdezettek átlagosan 88 000 forintnyi fontot hagytak a szervizben az úthibák miatt. A sok kátyú tehát nem egyedi jelenség, és ezt a Škoda is tudja, hiszen a fedélzeti internetes szolgáltatásaik között van egy olyan funkció, hogy az autó szenzorai által rögzített adatok - anonim módon - feltöltődnek a felhőbe, így más Škoda modellek előre tudják jelezni, ha hibákkal teli útszakaszhoz érkezik a sofőr. Hogy ez egyébként mennyire segít, az más kérdés, de ártani bizonyára nem árt.
Nagy-Britanniában sem tökéletes minden útszakasz
Ami segíteni tud a Kwik Fit szerint, az az, ha az autósok szorgalmasan bejelentik a hatóságokhoz a kátyúk helyét. Azt persze tudják a britek is, hogy ez még nem garantálja a hibák javítását: 6 ezermilliárd forintnyi összegbe kerülne az összes brit út kijavítása, és bár tavaly 1,4 millió kátyút temettek be, tavalyelőtt ez a szám még 1,7 millió volt. A Kwik Fit válaszadóinak fele szerint az utóbbi évtizedben a lakóhelyük környékén romlott az utak minősége. A fiatalabb válaszadók jelentős része nyilatkozta, hogy kölcsön kellett kérniük pénzt autójuk javítására, pedig az idősebb válaszadók esetében a szervizelés általában többe került (valószínűleg azért, mert drágább autókat vezetnek). Bár van egy külön weboldal a szigetországban a kátyúk bejelentésére, mégsem használják sokan - bár amikor már motorhibához vezet egy úthiba, az esetek 75%-ában ezt már jelzik a gödrök áldozatai az illetékeseknek. Az ilyen jellegű meghibásodás persze ritkább, a Škoda felmérése szerint a kátyúk legtöbb esetben defektet, futómű-elállítódást, vagy törött lengéscsillapítót okoznak. A Kwik Fit szakértői mindenesetre azt javasolják, hogy egy-egy komolyabb kátyúba való hajtás után ajánlott figyelni, tapasztalunk-e bármi rendellenességet az autó úttartásában, és ha igen, érdemes minél hamarabb elvinni a szervizbe. Érdekes tapasztalat, hogy Nagy-Britanniában sem elégedettek az utak minőségével, de hasznos információ lenne az is, itthon vajon mekkora károkat okoznak a kátyúk.