Aprócska városi autó, papíron 158 km/órás végsebességgel: vajon el tudja érni valós körülmények közt is? (Fotó: Youtube.com/Test Drive Freak)
A Test Drive Freak Youtube csatorna legújabb videójában egy igen különleges végsebesség-tesztnek lehetünk szemtanúi, amelynek kivételesen nem egy sportmodell és nem is egy dízel utazókombi, hanem a Toyota Aygo X a főszereplője. Az aprócska crossover leginkább a városi cirkáláskor érzi jól magát, ám ennek ellenére papíron megvan arra is a lehetőség, hogy autópályán nyúzzák. Az alábbi videó azonban jól szemlélteti, hogy miért nem érdemes hosszútávon a belső sávban padlózni a legkisebb Toyotát: komoly szélzajjal, jellegzetes háromhengeres motorhanggal és érezhetően alulméretezett futóművel kell megküzdenie annak, aki ilyesmire vetemedik. Persze, ettől az Aygo X még véletlenül sem lesz rossz autó, megsüvegelendő például, hogy még 130 km/óra környékén is kényelmesen lehet vele gyorsítani a negyedik sebességi fokozatban, ami egyébként a hivatalos végsebességig is kitart. Igaz, 160 km/óránál már hatezret forog a kis erőforrás negyedikben. Nem véletlen azonban, hogy a gyorsításhoz nem kapcsolt ötödikbe a sofőr, egyrészt a motor éppen ezen a fordulatszámon adja le a csúcsteljesítményét, a leghosszabb áttétel pedig leginkább csak sebességtartásra való az 1,0 literes, 72 lóerős szívómotorral.
Számomra már az előző gen Yaris is istencsapása volt a szívómotorral. Pár nap után nkább visszaadtam. Persze az is igaz, hogy többnyire elkerülnek az ilyen kis vacakok, magamtól nem is ülnék bele. Halálfélelemmel járt minden körgyűrűs felhajtó, a 90-nel „száguldozó” kamionok közé (mondjuk a fordszámmérő hiánya sem segített).
Az egyetlen amiben ezek az erőtlen szívóbenyák nagyfiúsan viselkednek az a fogyasztás. A nagyobb motoros yaris annyit evett alattam, mint a kétszer akkora SUV-m.