A Duster egyik legnagyobb ütőkártyája, hogy terepen is biztonsággal mozoghatunk vele, pláne a négyhengeres benzineshez és dízelhez elérhető összkerékhajtással
Hatalmasat dobott 2010-ben a Dacia az első Dusterrel, hiszen a piacvezető SUV-szegmensbe igazolt vele, még nagyobb sikert hozott a már nem fájóan spórolós, 2017 végén bemutatott, a piacra 2018-ban érkezett második generáció, ami tavaly némi frissítést, csúcs benzineséhez duplakuplungos automata váltót is hozott, ugyanakkor a modellt jellemző, a szabadidő-autók szegmensében átlag feletti (21,7 centis) hasmagassághoz és tisztességes terepszögekhez a sokak által szúrós szemmel nézett dízel passzol leginkább (az automata váltóhoz nem is társítható összkerékhajtás). Jó hír, hogy az 1.5 dCi továbbra is szerepel a kínálatban, kevésbé jó hír, hogy összkerékhajtással és a tesztautóhoz társított Prestige felszereltséggel már 7,199 millió forintba kerül, és ez még nem is a csúcsverzió, hiszen már megérkezett a kínálat tetejére az Extreme, ha azt metálfényezéssel kérjük, már 7,5 millió forint fölött járunk. De minek kérnénk, ha a hozzá dedikált „éjféli szürke” szín olcsóbb és teljesen egyedi is hozzá.
600 ezer forint az összkerékhajtás felára, független hátsó futómű is jár vele
A mostani tesztautó Highland szürke fényezése a legkevésbé sem egyedi, de legalább a lehető leginkább kosztűrő, ám a palettáról amúgy is kifutó. A forma még ma is vagány, a tavalyi frissítéssel nem csak a nappali menetfény LED-csíkja változott, a tompított fényszóró is LED-es lett, a hátsó lámpa pedig a Jeep-es hatás helyett a Springre és a friss Sandero/Logan párosra rímelve fektetett Y motívumot kapott. Az utastérben a legfőbb változás a Prestige szinthez már felármentesen járó vezeték nélküli telefontükrözést és gyári navigációt is adó infotainment, de megújultak a kárpitok is, az első ülések közé csúsztatható könyöklő, a hátsóknak pedig 2 plusz USB-aljzat kerülhet, hiszen a hátsó sorba ülő gyerekek jó eséllyel ugyanolyan természetességgel kötik le magukat egy-egy okostelefonnal, mint a biztonsági övvel.
Gusztusos formák, kemény plasztikok az utastérben. A Prestige - majdnem csúcs - verzió első ülései jó tartásúak, a tavalyi frissítéssel érkezett csúcs infotainment vezeték nélküli telefontükrözést is tud
A szerény formázású, de középen rövidebb ülőlapos második sor akár három felnőttnek is elegendő méretű, az üléspozíció elöl-hátul magas, a ki-beszállási kényelem így átlag feletti, de mivel az utasülés nem szintszabályzós, 180 cm testmagasság felett túl magas is lehet
A Duster alapjellemzői változatlanok, a jó terepképességek mellett említhető, hogy hátsó sora 3 személlyel is átlag feletti kényelemmel használható, hiszen ott nincs sok ülésformázás. Elöl viszont van, éppen elegendő, így a Duster minden eddiginél kényelmesebb, az összkerekes ráadásul elöl-hátul független futóműves, s a rendszer épp a mieinkhez hasonlóan gyatra utakra, nem pedig a kanyarvadászatra hangolt. Ennek ellenére nem fogunk felborulni akkor sem, ha például egy autópályára tempósan kanyarodunk fel, nem fogunk leesni a hegyi szerpentinekről, ellenben a legtöbb autónál kényelmesebben autózhatunk vele, ráadásul úgy, hogy
ha mégis elhagynánk az épített utat, a Duster ott is otthon van.
A 4,34 méteres hosszhoz 2,68 méteres tengelytáv és elöl-hátul jó terepszög társul, a hasmagasság 21,7 centiméter
Alacsonyabb tempóhoz állandóra is kapcsolható az összkerékhajtás, itt terepműszereket is kapunk
Első sárvédőjén büszkén hirdeti a 4WD rendszert
Elektromosan vezérelt összkerékhajtása 2WD, Auto és 4WD Lock állásokat kínál, utóbbi nyilván csak vezérlés, nem valós fixre zárás, hiszen zárható differenciálmű és felezőáttétel sincs, de az ESP természetesen imitálja a diffizárat, az összkerekes 1-es fokozata pedig olyan rövid, hogy az terepáttételnek is kiváló, a 4WD rendszerrel terepműszereket: dőlésszög-érzékelőket is kapunk az infotainment rendszerben. Az elöl 30, hátul 34 fokos terepszögeket adó Duster a SUV szegmens leginkább terepre való modellje, hajtáslánca pedig bolondbiztos: még 2WD állásban is küld némi nyomatékot hátra is, ha szükséges.
A sokszorosan továbbfejlesztett 1.5 dCi ma már Blue dCi névre hallgat, hiszen adBlue adalékkal teljesíti az Euro6 normát.
A „nagykólányi” lökettérfogatot adó négyhengeres dízel a gázolajosok körében csendes és egészen gyorsan bemelegedő, étvágya városban és országúton is simán 6 liter alá vihető, autópályán pedig akkor tartható ott, ha nem megyünk vele 120 fölé. Ez még tartható, de az sem tragédia az összkerekes SUV-tól, hogy 130-nál domborzattól és széliránytól függően 6-7 liter között kortyol és már zajosabban fut. A már bemelegedett motor fogyasztását stop-start rendszer is apasztja, de legalább ilyen jó hír, hogy a még hideg motor alapjárata sem bántó, csak egy kicsit dízeles. A tesztfogyasztás téli, városi és autópályás (tehát a legkevésbé sem kedvező) üzem mellett is 5,5 l/100 km lett.
Nem csak menetfényével, LED-es tompítottjával is új az első fényszóró, a reflektor ugyanakkor hagyományos halogén, nem túl erős fénnyel. Hátul is új, Dacia szokás szerint fektetett Y menetfényes a lámpa
Kellően nagy, jól pakolható, bővítve is szinte sík padlójú a csomagtér
A Duster összességében továbbra is egy őszinte mindenes. Utasterében már nincsenek fájóan olcsó megoldások, kemény plasztikjai elviselhetők, infotainmentje kiszolgál, automata klímája egyszerűen kezelhető és hatékony, üléskényelme és helykínálata megfelelő, ahogyan 467-1614 (VDA szabvány szerint 411-1444 literes – összkerekesre értendő) csomagtere is. A Prestige már elég jól felszerelt (sok más mellett holttérfigyelő, 17 colos alufelnik, automata klíma és a már említett navigációs, tolatókamerás infotainment), a tesztautó 75 ezer forintért kapott zsebből nyitó kártyát és hátsó USB-ket, 50 ezer forintért szükségpótkereket, 60 ezer forintért egyállású és hamar forróra hevítő ülésfűtést. Utóbbit kihagynám, a többi viszont hasznos, ahogyan a 75 ezer forintos (90 fokonként váltható képű) körkamera-rendszer is sokszor jól jöhet, s még a metálfény 145 ezer forintos felára is korrekt. A Duster egésze is, hiszen ilyen tágas, ilyen terepképességű, de közúton is vállalható modell nincs másik a piacon ennyi pénzért; azoknak való, akik a felsorolt jellemzőkre egyszerre vágynak. Ők alapból is 3 év/100 000 km, a márka finanszírozásával 5 év/100 000 km garanciával kapják, de garancia-kiterjesztés és szervizcsomag külön is kapható hozzá, így a Duster továbbra is jó ajánlat, csak épp minden autó ára érezhetően megemelkedett.
Továbbra is jó csomag a Duster: tágas, kényelmes, terepen is ügyes, dízelmotorjával takarékos is. Persze ma már ezt sem tudják túl olcsón adni, de a fenti jellemzők mentén nincs jobb ajánlat a piacon
Értékelés
Pozitív
Tágas utastér, takarékos, nyomatékos motor, terepképességek, három személynek is elegendő hátsó sor
Negatív
130 km/órás tempónál már nem csendes, kemény plasztikok az utastérben, gyenge reflektor, hátul középen rövidebb ülőlap
Árak
Tesztmodell alapára
7 199 000 Ft (2022.02.13.)
Tesztautó ára
7 604 000 Ft (2022.02.13.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1461 cm3
Teljesítmény:
85 kW (116 LE) 3750 1/min-nél
Nyomaték:
260 Nm 1750-2750 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,2 s
Gyári vegyes fogyasztás:
5,3 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
városi terepjáró (crossover)
Belső szélesség elöl:
1400 mm
Belső szélesség hátul:
1400 mm
Belmagasság elöl:
925-980 mm
Belmagasság hátul:
940 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
230 mm
Ülőlap hossza elöl:
510 mm
Ülőlap hossza hátul:
490 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1160 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
990 mm
Csomagtér magassága:
450-800 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1700 mm
Raktérnyílás szélessége:
940 mm
Raktérnyílás magassága:
780 mm
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
1461 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/8
Sebességváltó:
manuális (6 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
260 Nm 1750-2750 1/min-nél
Teljesítmény:
85 kW (116 LE) 3750 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,2 s
Gyári vegyes fogyasztás:
5,3 l/100km
Fogyasztás a használónál:
5,5 l/100km
Hogy van e értelme? Hát nem sok. Ez már túlárazott,olyan mint a hatvanas években épített kádárkocka vidéken 30 milláért.Nem lesz olyan elterjedt,mint a korábbi verziók.
Nem drága csak a minősége nem az igazi, a német műszaki vizsgák tapasztalatai ezt mutatják, a Dustert és a Logant találni az utolsó két helyen.
Mit vártál, a kraut is a sajátot fogja isteníteni.
Valóban érdekes, pont ezekkel van a legkevesebb gond műszakilag. Az viszont biztos, hogy ezeket a fricceknel a legcsorobb réteg veszi, semmit sem tart karban rajta, fék futómű, csak leüti, a havi díj éppen fussa a segélyből. Aztán muszakin meg lehet hogy van eltérés meg lóg, de hogy sokkal megbízhatóbb, mint a sok fricc márka, azért az borítékolható.
Ezek szerint nem olvastad el a jelentést, fiatal autókról van szó nem öreg roncsokról. 128 típus közül az utolsó kettő a Duster és a Logan.