Jobb sarokban, fent a Boehringer-féle bikafej - háromágú csillag helyett az első években ezzel az emblémával hagyták el a gyárat az Unimogok
Albert Friedrich Unimog prototípusa
Unimog történetíráshoz a legcélszerűbb formátum a könyv, így most csak arra vállalkoztunk, hogy az idén 65 éves típus pályafutásából felvillantunk néhány részletet. De rögtön meg is állhatunk egy szóra: 65 év? Hiszen a Mercedes-Benz a 60. évforduló kapcsán ünnepel, ennek tiszteletére készült, és került bemutatásra a jövőbe mutató
Unimog Cabrio Concept, és ugyancsak erre a kerek évszámra gyúrt rá a dániai játékgyár, a LEGO, amely egy fantasztikus, hamarosan kapható
U400 Technic készlettel hozta izgalomba a gyűjtőket. Tehát, mi is az igazság ezekkel az évszámokkal? A sztori kicsit bonyolult, de a lényeg, hogy a második világháború után Németországot különböző szankciókkal - állítólag részben Henry Morgenthau, Theodore Roosevelt munkatársának ötlete alapján - súlyos korlátozások alá vonták, és lényegét tekintve megpróbálták ipari nagyhatalomból szimpla mezőgazdasági országgá degradálni. A háborúskodás szinte minden létező forrást felemésztett, hiány mutatkozott pénzből és nyersanyagból egyaránt, így aztán nem volt mindegy, milyen gépekkel, és milyen gyorsan kezdődhet az új, immáron békés élet. A Mercedesnek azonban volt egy titka!
Eredetileg olyan traktornak szánták, amely plusz feladatokkal is megbirkózik
Unimog bemutató 1948-ban - a jármű egyértelmű sikert aratott
A hadi fejlesztések során, még az 1940-es évek elején kezdődtek el egy összkerékhajtású, kiváló terepjáró képességű katonai jármű munkálatai, a háború kimenetele azonban nem a németeknek kedvezett, a terv fiókba került. Nos, 1945 után ezt húzták elő Stuttgartban, és jellemző az akkori káoszra, hogy az univerzális motoros szerkezet (innen ered a típusnév, a rövidített Unimog is: Universal-Motorgerät) megalkotásának befejezését az a személy vezényelte le, név szerint Albert Friedrich, aki korábban a Daimler-Benz repülőgépmotorokkal foglalkozó részlegének volt a vezetője – végül is Friedrich elmondhatta, hogy műszaki pályán maradt. Az Unimog valóban sokoldalúnak született: arra szánták, hogy egyforma méretű kerekeivel a traktoroknál gyorsabban mozogjon közúton, ugyanakkor lehessen vele a földeken is dolgozni, szántani, betakarítani. Nem vicc, hogy a méretek kialakításánál figyelembe vették, együttesen milyen széles két ágyás krumpli, és voltaképpen ehhez igazították az 1270 milliméteres nyomtávot. A Friedrich-féle prototípus 1946-ra állt össze, mozgatásáról ideiglenesen a Mercedes-Benz 170V személyautó 1,7 literes benzinmotorja gondoskodott, és 1947-ben a bemutatásakor - Frankfurtban, a mezőgazdasági vásáron - hatalmas sikert aratott: 150 megrendelést adtak le rá. Felmerült viszont egy aggodalomra okot adó probléma.
Kissé ijesztő látvány a fűnyíró adapterekkel felszerelt U300-U500-as sorozat
1955-ben jelent meg az U404, a mai napig legnagyobb darabszámban gyártott típus, amely Unimog-S néven lett közismert
A Mercedes-Benz ekkoriban nem rendelkezett elegendő gyártókapacitással, így 1948-től bérmunkában, a göppingeni Boehringer üzemben indult a végül 25 lóerős dízelmotorral szerelt jármű sorozattermelése (ezt a 170D típusból vették át), és három éven keresztül, a híres háromágú csillag helyett bikafejjel díszítették a Boehringer-Unimog gépeket. Az első önálló, már Gaggenauban gyártott Unimog, a 401-es csak 1951. június 3-án hagyta el a szalagot, és ez a magyarázat a 60 éves jubileumra. 402-esként hosszabb tengelytávval is kihozták, és 1953-ban rendszeresítették a teljesen zárt, időjárásálló fülkét. Az Unimog sikere határtalannak bizonyult, még a magukra oly büszke franciák is rendeltek belőle katonai célokra, mert a jármű terepjáró képessége, és használhatóságának széles spektruma felülmúlt szinte minden józan elképzelést. Tíz évvel a második világháború után lazult a kettészakadt Németországgal szembeni nemzetközi szigor, a nyugati államot (BRD) felvették a NATO tagjai közé, innentől hivatalosan is besorozható lett az Unimog, és nem igazán akadt olyan feladat, amire ne lehetett volna alkalmazni a kicsi 411-es, és az 1955-től bevezetésre került nagyobb és korszerűbb 404-es típusokat – utóbbi közismertebb elnevezése az Unimog-S, már 82 lóerős motorral.
Ez a jelenlegi Unimog modellpaletta: balra az U20, középen a mindenes U300-U500, jobbra a legnagyobb és legerősebb U3000-U5000
Bodo Buschmann, a Brabus főnöke vicces ember, így tuningcége nem hagyhatta ki a poént, az Unimog megdolgozását. 1994-ben a gyár is kínált civilizált luxusmodellt, a Funmog anno 150 ezer nyugatnémet márkába került...
Az elmúlt 60 esztendő során piacra került Unimog változatok részletes ismertetéséhez valóban könyvet kellene írni, így inkább az elmúlt évtized eseményeire koncentrálva teszünk említést arról, hogy a 2000-es évek elejéig kizárólag Gaggenauban folyt a termelés. 2002-ben viszont újabb mérföldkőhöz érkezett a típus, egyrészt bemutatásra került a mai napig forgalmazott U3000-U5000 jelű sorozat, amely a nehézfiú az Unimog-brigádban, másrészt még abban az évben, augusztus 26-án beindult a szalag Wörthben, a Mercedes-Benz hipermodern üzemében, amely Európa legnagyobb haszonjármű gyárának számít. Jelenleg háromféle modellcsalád tagjai közül lehet válogatni, a már említett U3000-U5000 mellett az U300-U500, valamint az U20-as áll az ügyfelek rendelkezésére, és az expedíciós igények kielégítésétől kezdve a komplex útkarbantartó munkákon át a mentési, katasztrófa elhárítási, vagy éppen katonai feladatokig szó szerint bármire felkészíthetők a járművek.
Rohadjak meg én is! :D:D
Még további 60 évet kívánok az Unimognak!Kiváló autó.