Gigászi méretű a Volkswagen hannoveri gyára
65 év hosszú idő, és bármi, ami kiállja az idő próbáját, átvészeli a világ változásait, az elismerést érdemel. Le a kalappal a Volkswagen Haszongépjárművek, és különösen a hannoveri üzemük előtt, ugyanis már 65 éve töretlenül gyártják a személy- és áruszállítás egyik etalonját, a Transportert - vagy ahogy a rajongók hívják, a Bullit. A haszongépjármű maga még ennél is régebbi, hiszen már 1950 óta gyártásban van, kezdetben a wolfsburgi főüzemben készült, és csak utána helyezték át a gyártást Hannoverbe.
Mostoha körülmények között folyt az üzem építése
Hannoverben akkora építkezés indult meg, amire ritkán van példa. Bőven 200 fölötti volt a Transporter üzemének helyet adni kívánó települések száma, végül a Mittelland-csatorna közvetlen közelsége és a rendezőpályaudvar megléte miatt döntöttek Hannover mellett. Az építkezés 372 alkalmazottal kezdődött meg egy télen, amely sok havat hozott. 1955 márciusának végére már 1000 munkás dolgozott az építkezésen, akiknek olvadáskor deszkákat kellet rakni a sáros talaj fölé, hogy a teherautók képesek legyenek leszállítani az építőanyagokat. Magán a helyszínen egy kis, rögtönzött város nőtt fel - irodákkal, ellátóházakkal, szállásokkal és étkezősátrakkal. Alig 12 hét elteltével a falak már több mint négy méter magasan tornyosultak. Folyamatosan működött 28 óriás daru, miközben 22 nagy cementkeverő napi 5000 köbméter betont dobott ki. Összességében 1.750.000 köbméter földet mozgatnak meg - ami akkoriban 256.000 teherautó rakományának felelt meg. 1955 végére már 2000 munkás dolgozott az építkezésen, miközben 3000 alkalmazott képzését folytatták Wolfsburgban, ahova külön vonattal szállították őket. A termelés végül 1956. március 8-án indult be, zökkenőmentesen.
A Transporter fő ismérvei a mai napig a megbízhatóság és a sokoldalúság
Az első generációban, 1967-ig 1,8 millió Bulli készült, és ez lett a "gazdasági csoda" szimbóluma: a II. világháború utáni gazdasági fellendülés új munkahelyeket és nagyobb vásárlóerőt eredményezett, amiben a munka jelentős részét a Bulli végezte. Ez volt az a jármű, ami a sör, a hamburger, a televízió és a hűtőszekrény fogyasztókhoz való eljuttatását teljesítette. A Transporter sikere azóta is töretlen, már több mint 9,2 millió darab készült belőle. De foglalkozott más modellekkel is a hannoveri telephely, az Amaroktól kezdve a Bogáron át az e-Crafterig számos Volkswagent gyártottak. Ez a jövőben is így lesz, itt készül majd ugyanis 2022-től az ID.BUZZ, a Volkswagen elektromos haszongépjárműve, a Bulli modern kori megfelelője.
„Új termékeinkhez alapjaiban modernizáljuk a gyárat - anélkül, hogy megszakítanánk a folyamatban lévő gyártást. Az új Multivan karosszéria gyártóműve már megvan, az ID.BUZZ gyártósora pedig jelenleg építés alatt áll, több mint 1300 robotot fognak itt használni. 2022-től két gyártósor három járművet fog gyártani, mindegyik más platformon alapul. Ennek megfelelően megalapoztuk a sikeres jövőt Hannoverben" - nyilatkozta Josef Baumert, a Volkswagen Haszonjárművek márka termelési és logisztikai igazgatósági tagja.