Még nem külföldi sajtóút, de már félig-meddig repülős: az Aeropark területén mutatkozott be hazánkban a Renault Arkana E-TECH Hybrid változata, a tesztautók a francia sajtóflottából érkeztek
Jól mennek a szabadidő-autó eladások, a legnépszerűbbnek számító C-szegmensben immár a számok több mint felét adják, megéri hát ide lőni, minél több modellel. A Renault legújabb versenyzője a Kadjar mellett az Arkana (véletlenül sem Aranka). Ez ugyebár a Clio és a Captur vonalát követve CMF-B platformos, de a 4,57 méter hosszú, 1,82 széles, csaknem 1,58 magas autó csöppet sem emlékeztet rájuk. Arcával is inkább a Megane-ra hajaz, 2,72 méteres tengelytávjával azt is túlnövi, 20 centis hasmagassága pedig már-már terepjárós. Pedig összkerékhajtás nem is szerepel a kínálatában, immár 3 különböző hibrid azonban igen, amivel az Arkana a Renault negyedik hibrid modellje. Nem mellesleg 2025-re már 7 hibridet és mellette 7 tisztán elektromos modellt fognak kínálni, 2030-ra pedig a Renault Európa "legzöldebb" autógyártójává kíván válni.
Divatos terepkupé, a Renault ma ezzel indul a Megane-nál nagyobb, de az egyterűeknél kisebb autókra vágyó vevőkért
Jelentős, 20 centi a hasmagasság, összkerékhajtás nincs, a felnik 17 vagy 18 colosak, az R.S. Line csúcsverzió esetén piros betétekkel vadítottak. A motorpaletta viszonylag kisméretű, de négyhengeres benzineseket sorol, pontosabban két mikrohibridet és egy valódi hibridet, ami képes is villanymotorral mozogni
Az Arkana esetén ugyanakkor el kell ismerni, hogy a "háromféle hibrid" olyan túlzás, mint a Trabant kitűnő útfekvése és kifogástalan gyorsulása, ami ugyebár nem szabad, hogy könnyelműségre csábítson. Az Arkana kínálatában az alapverzió, a TCe 140 mHybrid ugyanis csak mikrohibrid, avagy lágy hibrid, de legalább egy korrekt benzinmotorral, a Renault-Daimler 1,33 literes, természetesen turbós négyhengeresével. A motorra szíjjal csatlakozó, 12V-os lítium-ion akkuból táplált villanymotor a benzines észrevétlen beindításában és az induláskori lendítésben segít, nem mellesleg 20 Nm többletnyomatékot ad. A bázismotorral már korábban próbáltuk a "Renault X6-osát", szerintem azzal is meglepően korrekt (
lásd itt). Az alapverzióhoz mérten 300 ezer forintos felárral immár a TCe 160 is elérhető, ez a motor csavarra azonos a TCe 140-nel, csak 20 (valójában csak 18) plusz lóerőt és 10 newtonméterrel nagyobb (összesen 270 Nm) nyomatékot ad. Utóbbi esetén a legjobb, 9,1 másodperces a 100-as sprint, ráadásul a WLTP ciklus szerint mindezt az alapváltozatéval egyező fogyasztással kapjuk.
Jelentős, 2,72 méteres a tengelytávja, túlnyúlásai így viszonylag szerények
Az alapverzióhoz mérten 600 ezer forint felárral azonban valódi hibridet is kaphatunk már az Arkana kínálatában is, ez az E-TECH Hybrid, ami meglepő módon közelebb áll teljesítményével és "öntöltésével" is a Clio E-TECH modellhez, mint a Captur plug-in hybrid változatához. Míg a Captur csakis tölthető hibridként érhető el, a magasabbra pozicionált Arkana esetén állítólag a tervekben sem szerepel a plug-in verzió. Ennek okaként nem tudtunk meg semmit, de talán a tömeg féken tartása lehet a háttérben. A magasabb és a leginkább sportosra, de szándékosan nem kőkeményre vett modell csakis a Hitachitól származó 1,2 kWh kapacitású akkumulátorral érhető el, ezzel 1435 kilogrammot nyom. Ahogyan karosszériáját is merevebbre, úgy elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futóművét is feszesebbre hangolták, s azt kell mondjam, elég jó, élvezetes vezethetőséget kapott.
Belül tipikus mai Renault, a piros varrás és belső díszítés az R.S. Line csúcsverzió sajátja
Jól formázott ülések, hátul is jó helykínálat, igaz a kupés tető a széleken korlátozott fejteret hagy - egyenesen kell ülni, ha nem akarjak oldalt megtámasztani a fejünket
Kellemesen feszes a futómű, jó a tartása, a csillapítás még a 18 colos kerekekkel is korrektnek tűnt. A villanymotor nyomatékával a szívó benzines E-TECH Hybrid is dinamikus
A hajtáslánc elve pontosan az, ami a Clio esetén is: az 1,6 literes, feltöltő nélküli benzinmotorhoz egy körmös kapcsolású aszinkron, kuplungmentes automata váltó és két villanymotor társul. A kisebbik (15 kW) teljesítményű alapvetően a benzinmotor beindításáért, a nagyobbik (36 kW-s) az elektromos hajtásért felel. A váltó az elektromotor számára 2, a benzineshez 4 áttételt, összesen 15-féle üzemmódvariációt kínál. Fontos részlet, hogy az E-TECH esetén mindig a villanymotorral, így finoman, rántásmentesen indul az autó, 15 km/óráig csakis a villanymotor hajt, s az akár 135 km/órás tempóig képes az önálló mozgatásra. A benzinmotor így addig bármikor lekapcsolódhat. A gyári adatok szerint városi üzemben akár a menetidő 80%-ában elektromosan mozoghat az Arkana is, benzinfogyasztása pedig 40%-kal is alacsonyabb lehet, ismétlem, városban.
Az Arkana csakis automata váltókkal kapható, az E-TECH rendszere aszinkron és kuplungmentes, a két villanymotorral dolgozó hibridben a kisebbik a motort indítja, illetve akár a villanymotor által kívánt fordulatra is felpörgeti
A WLTP ciklus szerinti fogyasztásban nincs ilyen drasztikus különbség, míg a mikrohibridek vegyes értéke 5,7-6,1 l/100 km, az E-TECH esetén 4,8-5,1 l/100 km a katalógusadat, ami viszont a valóságban is teljesen hozható. A csaknem 100 kilométeres, igaz sem sűrű városi forgalmat, sem hosszabb autópályázást nem tartalmazó tesztkör átlaga 4,8 l/100 km lett a fedélzeti kijelző szerint. A valódi áttételekkel dolgozó váltó autószerű vezetési élményt ad, az elektronikus irányváltóval fokozott visszatöltés is kapcsolható. Takarékos vezetéssel akár ezer kilométeres hatótáv is elérhető, az Arkana csendes üzemével és jó vezethetőségével is kellemes utazóautó. Bár a kínálatban ő a legkevésbé fürge, 11,2 másodperces 0-100-as sprintjével még mindig kellően dinamikus, s 172 km/órás végsebessége is legfeljebb Németországban lehet kevés, de ott is egyre kevesebb helyen.
A teljesen digitális műszerblokk mindenképp jár a hibridhez, a nagyobbik középső kijelző már opciós
Jó fogású az R.S. Line bőr borítású és fűthető kormánykereke
A hibridség az utastér - a kompakt kategóriában tágas, középkategóriásnak is megfelelő - helykínálatát semmivel sem csökkenti, a csomagtérből 33 litert vett el a nagyobb akkumulátor, de azt is a padlórekeszből. Így a hátizsáknyival kisebb poggyásztér csöppet sem fájó, így is 480 literes alapméretű maradt a puttony, támladöntéssel pedig még mindig 1261 liternyi, sík padlós tér tölthető meg. Míg az Arkana hibridként is megérkezett a Renault hazai kínálatába, a Talisman el is tűnt. Ez a divatos SUV-kupé voltaképp azt is pótolhatja, az eladási számok szerint az igény is nagyobb erre, az emeleten ülős kategóriára. Bár a Renault sem számol azzal, hogy a Clio, a Captur vagy a Megane számait fogja hozni, de csak nálunk is több száz példány eladása a terv az idei évben is.
Alapesetben is korrekt, 480 literes, ülésdöntéssel több mint 1,25 köbméteres a csomagtér
Jelentős, 1,9 millió forint az R.S. Line csúcsverzió felára, de már az alapverzió is elég jól felszerelt
Bár hibridként már alulról súrolja a 10 millió forintot, a Zen alapverzió is korrektül felszerelt, sok más mellett 17 colos alufelnivel, első-hátsó parkolóradarokkal és tolatókamerával, LED fényszórókkal, sávtartó-rendszerrel és sávelhagyásra figyelmeztetéssel, tempomattal, aktív vészfékrendszerrel és követési távolságra figyelmeztető rendszerrel. Mindenképp jár a zsebből nyitó kártya és az automata klíma, a telefontükrözős középső kijelző, a hibridhez a teljesen digitális, 7 colos műszerblokk is. Már a második felszereltségi szinttől jár az adaptív tempomat, az automata távfénykapcsolás és a holttérfigyelő is, igaz utóbbi mindössze 100 ezer forint az alapverzióhoz is.
A narancs fényezés csakis az R.S. Line esetén kérhető, hozzá felármentes, de a többi metálfényért ott is fizetni kell
Az Arkana jól felszerelhető, hibridként józan választás, nagy hasmagasságával praktikusan használhatónak tűnik az első próba tapasztalatai szerint, persze elhozzuk majd egy hosszabb tesztre is, hogy hosszabb távon is bizonyíthasson.