Űrhajónak nevezni már lassacskán elcsépelt lenne: habár képen még mindig kicsit furcsa, élőben egészen kívánatos az új villanymercik, így az EQE kerekded, rendhagyó formája is
A fényszórók elöl és hátul is meghatározzák az összképet, a komplex képek kivetítésére is alkalmas Digital Light csomaggal a mai legmodernebb világítástechnikát jelentik
A 21 colos felnik mögött AMG kerámiafékek lapulnak
Egy nagyon különleges élmény a Mercedes EQE - még csak nem is legerősebb - AMG változatával együtt élni. A különleges, letisztult, ám mégis futurisztikus forma hangtalan suhanása magára vonzza a tekinteteket az iparteleptől a belvároson át a luxusnegyed csendes utcáiig mindenütt. Persze ebben a szolid űrhajó-hang is segít, no meg a méretei is. Ellenben, ha már egyszer valaki ránézett, akkor nem is fogja róla gyorsan levenni a szemét, hiszen van rajta mit nézni bőséggel. Nem holmi egyszer nézhető, nyálas komédia ez, hanem Felhőatlasz-bonyolultságú, már-már a Holdfény-Királyság szintjét elérő vizuális részletekkel operáló, a Csillagok Háborújának technológiáját fakocka egyszerűségű konzervdobozokká degradáló, hiperűrugrásra is képes mestermű. Megragadhatja a szemet az AMG-csomaggal járó függőleges csíkozás a zongoralakk-fekete ál-hűtőrácson, a Digital Light fényszórók különleges, apró részletei, vagy akár a 21 colos felnik mögött megbújó, sárga féknyergekkel hívogató kerámia-kompozit fékszett is, és akkor még csak az autó elejét és oldalát volt mód megcsodálni, épp csak amíg elsuhant mellettünk az utcán.
4964 milliméteres hossza sem gyenge, ám az igazán durva adat oldalról nézve a 3120 milliméteres tengelytávolság
Teljesen szemből nézve is lekerekített, felfelé szűkülő marad az 1906 milliméter széles és 1492 milliméter magas karosszéria
Ha viszont álltában is van lehetőségünk körüljárni, akkor szembesülünk vele, hogy mekkora is valójában ez a lekerekített űrhajóforma. Merthogy a finom, gömbölyded részletek elfedik a jelentős méreteket, az éles, szögletes vonalak emelik ki, túlozzák el azokat. És mégis hatalmasnak tűnik az EQE, hiszen a morcosra rajzolt, csak nagynak tűnő városi crossoverekkel ellentétben valóban komoly kiterjedéssel bír, lényegében nincs szüksége efféle optikai csalásra. Az 5 métert közelíti ugyanis az EQE teljes hossza, szélessége pedig az 1,9 métert is meghaladja. Feltűnhet viszont az adatcentrikusabb olvasóknak, hogy előbbi értékét már a 2016-ban bemutatott E-osztály egyes változatai is meghaladták, ám az igazi meglepetés a tengelytáv ezen a téren, az ugyanis - a villanyautók praktikus lehetőségeivel élve - hatalmas, 3,12 méter. Így az autó jóval nagyobbnak tűnik, és lényegében, hasznos tér és külső látvány szempontjából jóval nagyobb is.
A műszerfalról magáról könyvet lehetne írni, annyi érdekes részletet találni rajta, de természetesen nem felejtett el prémiumautósan ergonomikus és könnyen kezelhető maradni
A csoda a részletekben rejlik, akár az EQE luxusautó mivoltát, akár az AMG csomag apróságait nézzük
A Biscaykék, velúrszerű bevonatok és a Nevaszürke bőr kombinációja tökéletes összhangban van a hársfa berakással
Ez természetesen a beltérben manifesztálódik igazán, ám ott aligha fogja elsőként a térérzet megragadni a figyelmet. Még a hátsó ülésből is odavonzza ugyanis a szemeket a műszerfal látványa, főleg ebben a köznapi nyelven fehér, a Mercedes elnevezésével élve pedig Nevaszürke és Biscaykék színek fúziójából álló, LED hangulatvilágítással és az autóipar jelenlegi csúcstechnológiájával megfűszerezett kompozícióban. Az anyagminőség nem csak látványra, hanem tapintás terén is kiemelkedő ugyanis, ahogy az elektromosan állítható, memóriás, fűthető és szellőztethető ülések, valamint a kormány és egyéb kezelőszervek tökéletes kényelme is.
A középkonzolból kiemelkedő, döntött érintőképernyő nagyon látványos és a sofőr szemszögéből meglepően praktikus is, ráadásként ujjlenyomat-olvasót is kapott
A 12,3 colos műszeregység adathalmaza és variálható dizájnja is kielégítő, ám nem mozog a széles skálán, 4 irányban állítható kormánnyal, cserébe az álló infotainment érintőképernyőn a fő kezelőfunkciók alulra kerültek, hogy a sofőr kényelmesen elérje őket
A szélvédőre vetített kijelző elég nagy és igen informatív, ennek ellenére egyáltalán nem zavaró a vezetésben, sokkal inkább segíti azt, hiszen nem kell lenézni az útról lényegében semmilyen szükséges adatért
Engem, - valószínűleg a mindösszesen 173 centiméteres magasságomnak köszönhetően - kissé zavart, hogy a 12,3 colos digitális műszeregység nem mozog a szintén elektromosan állítható, és a memóriafunkció részét képező kormányoszloppal, mert amennyiben nem akartam SUV-szerűen, magasan ülni, úgy a két sornyi gombbal ellátott multikormány teteje mindenképp kitakart valamennyit a kijelző adataiból. Fontos viszont megjegyezni, hogy lényegében szükségem sem volt az említett kijelzőre, hiszen a szintén feláras, szélvédőre vetített kijelző és a "közepes" méretű, ám már így is 12,8 colos, álló, a középkonzolból felnyúló központi kijelző minden szükséges adattal ellátott. Ha pedig felmerül a kérdés, hogy mi a legnagyobb képernyő-opció, nos az nem más, mint az EQS-ben debütált, 3 kijelzőből álló, 1,4 méter széles, azaz 56 colos hiperképernyő, amelynek helyén ebben az autóban egy antracit nyílt-pórusú hársfa berakás foglalt helyet.
Az ülések anyaga és formája is remek, ráadásul minden elképzelhető módon testre is szabható az ülőlap hosszától az oldaltámaszok helyzetéig
A két kiváló első fotel közt hatalmas és praktikus tárolókat találunk, természetesen vezeték nélküli telefontöltővel és összesen 8 darab USB-C aljzattal
Hátul (felárért) két extra klímazónát rejt a középkonzol vége, de a pohártartós könyöklő alapáron sem maradhat el az EQE második sorából
Egyetlen igazán fájó pontja a világos beltérnek, hogy a pórnép tagjaként én sem engedhetek meg magamnak egy ilyen autót, így az ehhez szükséges életkörülményekkel sem rendelkezem. A közel fehér beltér ugyanis minden autóban egy kijelentés, miszerint vagyok olyan helyzetben, hogy ne kelljen összekoszolnom, ha pedig mégis lábnyomok kerülnek a Nevaszürke plüss szőnyegekre, akkor azt még azelőtt profi módon kitakaríttatom, hogy beleenné magát. Mert látni kell, hogy az EQE-vásárlók jelentős része a lakásából elérhető fűtött garázsban száll be és a cége irodájának mélygarázsában száll ki az autójából, én viszont még kiemelt figyelemmel sem tudtam kellően tisztán tartani a belterét. Hátul különösen feltűnő mindez, ahol felárasak az extrák, és még mindent bejelölve a konfigurátorban sem fogjuk egy S-osztály kényelmét kapni, itt be kell érni a kiemelkedő lábtérrel, a pohártartós könyöklővel, a kényelmes, fűthető ülésekkel, a két hátsó klímazónával és a Burmester hifi ide is optimalizálható bulihangzásával.
A térkínálat elöl és hátul is kiemelkedő, 10 évvel ezelőtt még csak a hosszított S-osztály tudott versenybe szállni a második sorának lábterével
A csomagtartó 430 literes, automatikusan nyílik és csukódik, akár távolról is
Kombinálhatósága egy szedánhoz képest korrekt, bár nekem jobban bejönne ötajtósként, főleg mivel így igen aprócska csomagtérajtó marad a hatalmas, elnyújtott hátsó ablak mögött
Amikor mindenki kényelembe helyezkedett a fent leírt beltérben, akkor jön az igazi élmény: közlekedni az EQE-vel. A Mercedes villanylimuzinja ugyanis néma csendben és tökéletes harmóniában gurul, sofőrként és utasként sem lehet panasz az állítható futómű remek csillapítására és a csendes, észrevétlen suhanásra. A kabinban nem csak a motorhang hiánya miatt van tökéletes csend, a hangszigetelés ugyanis annyira meglepően jó, hogy akár autópályatempónál is lehetséges suttogva kommunikálni a melletted ülővel, még csak a fülébe sem kell hajolni hozzá. Jól hozza a prémiumautóktól általam elvárt, manapság kihalni látszó
"megszűnik körülötted a világ" érzést.
Hátulról is mutatós az EQE, rövid csomagtartójával és óvatosan lejtő tetőívével egészen kupés az összkép
Látványos légterelőjével és a besüllyedő, megvilágított kilincseivel válik teljessé az összkép
Csak aztán egyszer rálépsz majd a gázpedálra, és onnantól nem megszűnik, hanem megáll a világ körülötted. Amit ugyanis feljebb olvashattál az autó vezetési élményéről, azt az alapáras EQE 300 is tudja. Ez viszont egy AMG 43 4Matic, így lepadlózva négy keréken szabadít rá 878 newtonmétert és 476 lóerőt az aszfaltra. A legsportosabb üzemmódban a csendes suhanást is vad morajlás váltja fel az utastérből, a gumicsikorgáshoz társuló külső hanggenerátorát pedig egy ismerősöm a
"földön túli üvöltés" szavakkal írta körül. Ekkor a futómű is sokkal feszesebb, a kormányzás is jóval pontosabb és határozottabb, illetve a stabilizáló-elektronikák hadserege is teljesen másként üzemel. Külön érdekesség a hanggenerátor mellett az ülések remegtetésével is hangulatot ébresztő rajtprogram, amelynek megfelelő használatával 4,2 másodperc alatt érhető el a 100 km/órás sebesség. Egyedül az elektromos sportmodellek szokásos problémáját nem sikerül legyőznie az EQE-nek sem, ami nem más, mint a fizika. 2,5 tonna feletti saját tömeggel ugyanis óvatosan kell bánni, és ismerni kell a határokat, mert amíg tapad, addig valóban nagyon precízen kezelhető, ám ha egy ekkora tömegű jármű nagy sebességnél elszabadul, azt valószínűleg csak egy tereptárgy állítja majd meg.
Nem véletlen a száguldás látszata, az AMG 43 4Matic hajtással egy pillanat alatt érhetsz el meglepő sebességeket
Ez persze csak a legrosszabb eshetőség, ráadásul valószínűleg nem is fogja majd a határait feszegetve használni az, aki megveszi ezt a modellt. Ennek a legfontosabb oka, hogy az EQE AMG egyáltalán nem
"kéri", hogy tipord, a legkellemesebb hangulatát a csendes, visszafogott autózásban mutatja meg, egy-két rövid, de ülésbe préselő gyorsítással megbolondítva. Ezt a fajta használatot is bőven 450 kilométer feletti távon tudja biztosítani egy töltéssel, ám igazán spórolósra véve a figurát, WLTP szerint még akár 534 kilométert is ki lehet hozni a 90,56 kWh használható kapacitású akkucsomagból. Töltés terén váltóáramról 11 kW, egyenáramú villámtöltőről pedig akár 170 kW is rendelkezésre áll, így ha 400 kilométernél messzebbre mennél az autópályán, akkor sem kell órákra megállnod: 32 perc alatt tölt 10-ről 80 százalékra egy arra alkalmas villámtöltőn.
A többi közlekedő valószínűleg innen fogja látni, hiszen jól megy, és igazából autópályán sem kell vele spórolni - főleg nem a hazai sebességhatárokkal
Ám a kémlelő, irigykedő tekintetek figyelme, a teljes nyugalom és biztonság érzete, valamint a kényelmedért dogozó, futurisztikus technika élménye, sőt, még a bármikor, egyetlen mozdulattal elérhető, felfoghatatlan teljesítmény is másodlagos, ha te magad nem tudod átélni, befogadni és a helyén kezelni ezt az impulzushalmazt. Mert ez az autó maga a megtestesült információsokk, minden részlete tökéletesen kidolgozott és figyelmet követel, minden négyzetcentiméter azért ordít, hogy bebizonyítsa: jó helyre tetted azt a nagyjából 60 millió forintot, amit erre az autóra elköltöttél. Mert bizony hiába indul 30 millió alatt maga az EQE modell, az még közel sem ez az autó lesz. Itt ugyanis a második legerősebb hajtáslánc és gyakorlatilag az összes elérhető extra is megjelenik, amelyekkel már nem csak technikai fölényét, de valódi luxusautó-mivoltát is megmutathatja a Mercedes-Benz kisebbik, egyben második legnagyobb, tisztán elektromos limuzinja.
Kontrasztban áll a magyar valósággal, és nem csak az 59 millió forint feletti vételára miatt: az EQE a jövő sofőrcentrikus luxusautója, ami a múltban ragadt
Értékelés
Pozitív
Látványos külső és belső megjelenés, fenomenális teljesítmény, remek hatótáv, kiváló kényelmi szint
Negatív
Magas vételár, kényes anyagok a beltérben, kis csomagtartó, magas saját tömeg
Árak
Tesztmodell alapára
46 105 000 Ft (2022.10.17.)
Tesztautó ára
59 025 980 Ft (2022.10.17.)
Műszaki adatok
Teljesítmény:
350 kW (476 LE)
Gyorsulás 100 km/h-ra:
4,20 s
Méretek
Karosszéria-kivitel:
szedán
Belső szélesség elöl:
1550 mm
Belső szélesség hátul:
1460 mm
Belmagasság elöl:
950-1050 mm
Belmagasság hátul:
950 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
300 mm
Ülőlap hossza elöl:
500-580 mm
Ülőlap hossza hátul:
470 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1130 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
960 mm
Csomagtér magassága:
450 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
158 mm
Raktérnyílás szélessége:
1080 mm
Raktérnyílás magassága:
520 mm
Motor és váltó
Sebességváltó:
irányváltó
Teljesítmény:
350 kW (476 LE)
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
4,20 s
Ok autós oldal, de azért engedhet meg magának valaki ilyet, mert kb. 100 másiknak lassan kajára se lesz.
(na akkor lesz gond, ha a 100 másik elindul…)
Fél perc alatt összedobjuk az árát Lőrincnek.