60 éve debütált az első sportautó gyűrődési zónákkal

Szép kerek évfordulót ünnepelhet a Pagoda Mercedes

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Március utolsó napján emlékezzünk meg egy olyan járműről, ami hatvan évvel ezelőtt szintén egy szép márciusi napon debütált. Ráadásul magyar vonatkozás is felfedezhető benne!

Igazi mérföldkő a Mercedes-Benz biztonságtechnikai történetében a 60 évvel ezelőtt, 1963. március 14-24. között a Genfi Autószalonon bemutatott Mercedes-Benz 230 SL (W 113). Nem volt egyszerű a dolga, hiszen az ügyfelek elvárásai magasak voltak. A 230 SL ugyanis egyszerre két járművet váltott fel: a 300 SL Roadstert (W 198) és a 190 SL-t (W 121).
Hirdetés
A 230 SL, 250 SL és a 280 SL modellek ma is sokak álomautói, gyűjtők kedvencei. Ezt jól mutatják a W 113-as sorozat szép állapotban megőrzött példányainak árai: A Classic Data 2022/2023-as évre vonatkozó aktuális piaci felmérése alapján egy kifogástalan állapotú 230 SL-ért 128 000 eurót (kb. 48 millió forintot), a 280 SL-ért pedig 156 000 eurót (kb. 59 millió forintot) is elkérhetnek. De miért ilyen népszerű? Igen, többek között a formaterv miatt is. A Friedrich Geiger vezetésével fejlesztett autó a klasszikus SL megjelenést ötvözte egyfajta modernséggel. Sőt, biztosan sokan kíváncsiak vagytok arra is, hogy honnan jött a Pagoda becenév. Nos, az opcionális keménytető számlájára írható ez az asszociáció. A befelé ívelt tetőfelület az ázsiai templomépületekre emlékeztetett, így született a „Pagoda" becenév.
De! A gyári kódján W 113-as a biztonság terén is úttörő volt a kor sportautói között. A 230 SL A W 111-es gyári kódnevű Mercedes szedánokra épült. 1959-ben a "Fintail" volt a világ első gyűrődőzónás karosszériával kialakított személyautója. Ezt a biztonságot fokozó megoldás a Mercedes-Benznél dolgozó Barényi Béla fejlesztett ki. Az első ilyen sportautó pedig a "Pagoda" volt.
Hirdetés
Ezt az SL generációt a 8 éves pályafutása alatt három különböző motorral kínálták. Ez jelentős változás a 300 SL és a 190 SL modellekhez képest, hiszen az 1954-ben bemutatott SL motorpalettája 1963-ig gyakorlatilag változatlan maradt. A 230 SL sportos M 127-es hathengeres motorja a 220 SE M 180-as motorján alapult, de a lökettérfogatot az SL-ben 2306 köbcentiméterre növelték. Így 150 lóerőt adott le, a végsebessége pedig 200 km/h volt, miközben 11,1 másodperc alatt gyorsult álló helyzetből 100 km/h-ra. 1966 végén a 250 SL felváltotta a 230 SL-t. Soros hathengeres M 129-es motorjának lökettérfogata 2496 köbcentiméter volt. Teljesítménye ennek is 150 lóerő és végsebessége is ugyanúgy 200 km/h. Ám 1,1 másodperccel csökkentett a nulláról 100 km/h-ra való gyorsulás ideje. Ezen kívül a 250 SL-t fékerőszabályzóval, elöl nagyobb féktárcsákkal, illetve hátul is tárcsafékekkel szerelték fel. Egy másik különbség: a 250 SL opcionálisan kupétetővel és hátsó üléspaddal is rendelhető volt. Ez kapta a "California" megnevezést.
Hirdetés
A 280 SL a 2778 köbcentiméteres soros hathengeres M 130-as motorral 1968-ban jelent meg. Ez volt a W 113-as sorozat harmadik és legsikeresebb változata. A teljesítmény 170 lóerő nőtt, kilenc másodperc alatt gyorsult nulláról 100 km/h-ra, a végsebessége pedig továbbra is 200 km/h volt. 1971 márciusában szűnt meg a W 113 gyártása, addig 48 912 darab gördült le a szerelőszalagról. A 230 SL-ből 19 831 darabot, a 250 SL-ből 5 196 darabot, a 280 SL-ből pedig 23 885 darabot adtak el.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

One thought on “60 éve debütált az első sportautó gyűrődési zónákkal

Vélemény, hozzászólás?