500 000 km-től megéri – teszten a Citroën C-Zero

Citroën C-Zero teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Vásárláskor drága, üzemeltetésben szinte ingyenes a teljesen elektromos Citroën C-Zero. Emissziómentes, kellően erős villanymotorjával szó szerint az autózás új dimenzióját képviseli.


Nem egész 3,5 méter hosszú, alig több mint 1 tonna, ráadásul helyi károsanyag kibocsátás nélkül képes utaztatni négy utast és némi csomagot a Japánban, a Mitsubishi által fejlesztett és általa is gyártott Citroën C-Zéro.
Igazi minimálautó, méretein túl anyagválasztásával is egyértelműen mutatja ezt: utasterében csakis olcsó, kopogós műanyagok veszik körül a szinte teljes mértékben műszálas, izzasztó, de amúgy kényelmes ülésekben helyet foglaló utasokat. Noha az anyagok nyilvánvalóan a korábban tesztelt Mitsubishi i-MiEV-ével azonos nívójúak, itt a világosbarna árnyalat sokkal kellemesebb hangulatot teremt, mint a nevével is japán példányban. A helykínálat passzentos, de átlagos, legfeljebb 180 cm-es testmagassággal elöl-hátul elegendő, bár a vezető térdének könnyedén útban lehet a középkonzol. A 6 légzsákos, menetstabilizáló elektronikás, elektromos (csak a vezető oldalán és csakis lefelé egyérintéses) ablakemelős, központi záras, elektromos tükrös, a vezető oldalán ülésfűtéses, légkondis, Bluetooth-kihangosítós, MP3-olvasós hifis ellátmány a kategóriában a full-full extrásnak, ám a 10 163 125 forintos vételárhoz mérten szerénynek mondható.
Egy-egy cimbora például lazán elsütötte a „10 milláért nincs benne tolatókamera?” kérdést, illetve hasonló szakértéseket, de utóbbira, illetve több luxusra igazából szükség sincs, és a lényeg sem ez az igazi paradigma-váltónak számító autóban. Itt ugyanis, mint arról már tavaly és idén is írtunk, benzinmotor helyett 64 lóerős, 180 Newtonméteres, indulástól rendelkezésre álló nyomatékkal teperő villanymotor forog, közvetlenül a hátsó kerekek felett. Az ülések alatt pedig 88 cellás lítium-ion akkumulátor utazik, magyarán a hajtás teljesen elektromos. Nem kell a motor bemelegedésére várni, így abszolút nem gond, ha valaki csak kifejezetten rövid távokat tesz meg. Bizonyára akad autós, akinek bőven elegendő lenne hetente feltöltenie az akkukat, azok ugyanis a legfrissebb információk szerint nem csak a Mitsubishi i-MiEV, a Citroën C-Zero esetében is elegendőek 150 kilométerre, igaz, egy éve még csak 130 kilométeres vegyes üzemben mért hatótávról írtak a francia eredetű sajtóanyagok – tapasztalataink szerint is inkább utóbbi a valós. Telített akkumulátorokkal 129, illetve 137 km-es értékeket mutatott a fedélzeti számítógép megtehetőnek. Városban ez persze bőven elegendő, a lakott területen belüli használhatóságnak pedig kifejezetten kedveznek a parkolóhely-takarékos méretek, a dinamikára pedig igazán nem lehet panasz, a váltó nélkül, fix áttételen keresztül hajtó (de irányváltóként megtévesztően automata-váltós irányváltó kapcsolót alkalmazó) elektromos hajtáslánc félelmetesen gyorsan, 3,5 másodperc alatt gyorsít 50 km/órára. Lámpától indulva így nincs sok ellenfél, de azt nem árt tudni, hogy a belső égésű motorosokhoz hasonlóan a dinamika fokozása a hatótáv csökkenésével jár. Komoly odafigyeléssel érezhető, hogy elérhető lenne a 150 km-es hatótáv is, ám autópályázva még a 130 sincs meg. Az azonban döbbenetes, hogy 100 km/óra felett is csaknem ülésbe préselően gyorsít az elektromos csöppség, s a 130 km/órás végsebesség – ha nem is könnyűszerrel, de tartható. Nem kell aggódniuk a hegyen lakóknak sem, a nyomatékos villanymotor a komolyabb kaptatókon is gond nélkül tol felfele.

Az elektromos hajtásból adódóan menet közben motorzaj nincs, a gázpedált elengedve azonban van némi „trolibuszos” hangja a mozgási energia visszatermelésének, majd a megálláshoz közelítve hallható az első féktárcsák surrogása is – a fékhatás, főként a szokatlanul intenzív motorfékkel kifejezetten jó. Menetzajként már a várost elhagyva említhető az elöl 145/65 R15, hátul 175/55 R15 méretű abroncsok gördülése, amihez 100 km/órától a szélzaj is jelentősen hozzájárul. Motorhang híján a többi zajforrás erőteljesebbnek tűnik, pedig zajmérésünk alapján a C-Zero városban luxusautósan halk, országúton a jobb középkategóriásokkal vetekszik, autópályán pedig a még mindig egy méretosztállyal nagyobb kisautók szintjét hozza. Rugózási komfort nincs sok, az elöl MacPherson, hátul hajlított merev tengelyes, DeDion futómű hangolása feszes, de legalább precíz, az egyenesfutás egészen jó, a kanyarodási oldaldőlés csekély, igaz, az első virslikerekek jelentős sikítással megelőzött csúszása miatt hamar túlkormányozottá válik a C-Zero.

Sokat árt a hazai használhatóságnak, hogy a bőkezű alapellátmányhoz nem jár kalaptartó – legalábbis a tesztautóban nem volt. Reményt jósló ugyanakkor, hogy a műszaki adatok 166 literes kalaptartó alatti térfogatról beszélnek. Nélküle kétségtelenül nagyobb a tér, az akár függőlegesbe is állítható hátsó üléstámlákkal pedig akár 860 literig is bővíthető, ám merészség kell ahhoz, hogy bármit az autóban hagyjunk. Bátorságpróbát amúgy is követel a legkisebb Citroën. Mivel a töltő nem az autó szerves része, hanem különálló, a csomagtartóban műbőr szatyorban utaztatott egység, utcán vagy akár osztatlan kertben töltéskor lehet aggódni, hogy valaki nehogy magához vegye a berendezést. Lemerült akkuk esetén állítólag 6 óra alatt tölt tele az akkumulátor, mi harmad töltéssel indítottuk a táplálást és 5 óra után már a kész felirat világított a töltőn. Ez voltaképp nem sok, de még jobb lenne, ha létezne valahol az országban gyorstöltő-állomás, ott fél óra alatt 80 százalékos töltet is elérhető lenne. Egyelőre azonban ilyen, illetve túlzottan sok publikus, normál töltő sincs az országban – egyet már tavaly üzembe állított az ELMŰ, s ez évben még további ötöt tervez.
Hirdetés


Aki saját kertben, garázsban tudja hálózatra csatlakoztatni autóját, az már ma igen kényelmesen töltheti, sőt aki házára napelemet is tud tenni, az hosszú távon ingyen használhatja a villanyautót. Meglehetősen hosszú távon, ugyanis mai árakkal (vételár 10 millió forint, napelem 1,5-2 millió forint) kalkulálva mintegy fél millió kilométeres futásteljesítmény kell ahhoz, hogy megtérüljön a mai takarékos kisautókhoz viszonyított többlet-befektetés, ám a jelek szerint a jövőben a kőolaj alapú üzemanyagok egyre drágábbak, a villanyautók és a napelemek egyre olcsóbbak lesznek, s bizonyára a városi használhatóságot segítő töltőpontok is megjelennek majd. (Parkolóházak, plázák figyelem, újabb vevőcsalogató trükk lehet a töltéslehetőség!) Noha vételárával ma még nehezen emészthetők a villanyautók, a C-Zéro által is mutatott kellemes használhatóság miatt javasolható mindenkinek az emissziómentes, környezettudatos autózás, illetve az arra várakozás.
Műszaki adatok
Teljesítmény:
47 kW (64 LE) 3500-8000 1/min-nél
Nyomaték:
180 Nm
Gyorsulás 100 km/h-ra:
15,9 s
Végsebesség:
130 km/h
Méretek
Hosszúság:
3475 mm
Szélesség:
1475 mm
Magasság:
1608 mm
Saját tömeg:
1120 kg
Össztömeg:
1450 kg
Terhelhetőség:
330 kg
Tengelytáv:
2550 mm
Karosszéria-kivitel:
ötajtós
Csomagtér:
166-860 l
Belső szélesség elöl:
1260 mm
Belső szélesség hátul:
1225 mm
Belmagasság elöl:
950-1000 mm
Belmagasság hátul:
945 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
220 mm
Ülőlap hossza hátul:
480 mm
Csomagtér maximális szélessége:
950 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
950 mm
Csomagtér magassága:
710 mm
Csomagtér hossza:
550 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1320 mm
Raktérnyílás szélessége:
870 mm
Raktérnyílás magassága:
760 mm
Motor és váltó
Motor:
Elektromos
Sebességváltó:
irányváltó
Nyomaték:
180 Nm
Teljesítmény:
47 kW (64 LE) 3500-8000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
130 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
15,9 s
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
56 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
65 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
71 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

2 thoughts on “500 000 km-től megéri – teszten a Citroën C-Zero

  • 2017.10.31. at 12:11
    Permalink

    Minden O.K. csak az energia ellátás a szűk keresztmetszet, mint minden elektromos autónál, úgy időben, mint hatótávban. A magas vételár is erről beszél (drága akkuk).

  • 2017.10.31. at 12:11
    Permalink

    Elhiszem, hogy nagyon jók az elektromos autók, viszont néhány dologra oda kell figyelni a jövőben.
    nem szennyezi a környezetet? hol és mivel állítják elő az éramot amivel feltöltik? miből és mennyi energiával állítják elő az akkukat?
    mi lesz majd ha esténként 100 milló autós csatlakozik rá a vezetékre tölteni? lessz elég energia mindenkinek?
    ezen az áron marad az elektromos energia vagy drágítják folyamatosan ahogy egyre több elektromos autót használunk?

Vélemény, hozzászólás?