50 évig tartott, de a Volkswagen megvalósította a jövőt, amit annak idején megálmodott
A nemrég leleplezett Volkswagen ID. Buzz egy igazán jópofa modell lesz, ha megérkezik a kereskedésekbe: a VW kisbuszok eleve nagy követőtábort tudhatnak magukénak, de a 100%-ig elektromos meghajtású kisbuszok, vagy egyterűek szegmense sem bővelkedik még túl sok modellben. A külsőt tekintve egyértelmű a retro irányvonal, de ne gondoljuk, hogy az akkumulátorral egy nagy hagyományt törne meg a Volkswagen, ugyanis már a '70-es években készült egy próbaverzió egy villanyhajtású Transporterből.
A cserélhető aksis megoldás gyors volt, de sok helyet foglalt
1972-ben a Volkswagen jövőkutató részlege megalkotta a T2-es generációjú Transporter elektromos változatát, ami mindenképpen tanúsítja azt, mennyire is előre látták a jövő technológiáját a mérnökök. Akkor egy teherszállító változat erőforrását cserélték ki elektromosra, és bár most az ID. Buzz kisbuszként lehet majd népszerű, ennek is lesz puttonyos változata, legalábbis Európában. Ugyan érdekes koncepció volt a villanyos T2, de mivel az alapmodell egyértelműen robbanómotorral lett megtervezve, az elektromos meghajtás elemeinek beépítése viszonylag korlátolt volt. Például az akkumulátorokat a hátsó raktér aljába kellett beépíteni, ami így sokat elvett a szabad helyből. Ezzel ellentétben az ID. Buzz eleve elektromosnak lett tervezve, ennek megfelelően olyan padlólemezre építik, amiben elférnek az energiatároló egységek.
Városi használatra hét furgonnal és egy csereállomással kiválóan alkalmas volt
A '70-es években nem csak a szendvics szerkezetű padlólemez volt ismeretlen, de az akkumulátor töltési lehetőségei is messze alulmúlták a mai technológiát. Az elektromos T2 esetében ezért nem is számoltak a konnektorra való kapcsolással, helyette az aksicserés módszert alkalmazták. Berlinben teszteltek is egy hét darabból álló elektromos T2 flottát, a csereállomáson mindössze 5 perc kellett, hogy ismét készen álljon egy furgon a következő útvonalra. Ez valóban gyors "tankolás", de a mai gyorstöltés már van annyira praktikus, hogy inkább ezt válasszák a Volkswagennél, hiszen az ID. Buzz 5%-ról 80%-ra fél óra alatt tölthető fel a legerősebb állomásokon. Az ötven évvel ezelőtti villanyhajtású T2 legnagyobb hátránya viszont nem a töltés vagy a csere volt, hanem hogy az akkumulátor nem működött hatékonyan: a 2,2 tonnás járműben maga a telep 880 kilót nyomott, 21,6 kWh kapacitása csupán 85 km-re volt elegendő. Ezzel szemben egy ID. Buzz ma három és félszer nagyobb kapacitást sajtol ki egy másfélszer könnyebb aksiból. Ugyanakkor érdekes, hogy már ötven éve is volt kinetikus energiát visszanyerő rendszer, ami töltötte az akkumulátort. A mai Buzzban ez a rendszer 20-30%-kal növeli a hatótávot.