1972-ben mutatták be a Fiat 126-ost
Kétség sem férhet hozzá, hogy a Fiat 126 formájáért nem rajonganak olyan sokan, mint az 500-asért, amelynek reinkarnációi még ma is futnak, retro köntösükkel meglovagolva az 1957-től gyártott elődjük népszerűségét. Ám akkor sem szabad elmenni szó nélkül a Fiat 126 mellett, főleg úgy nem, hogy idén ünnepli bemutatásának ötvenedik évfordulóját, hiszen 1972-ben debütált a Torinói Autószalonon és nyugdíjazásakor elmondhatta magáról, hogy többet gyártottak belőle, mint elődjéből. Ugyanakkor az is igaz, hogy forgalmazásának kezdete már 1973-ra nyúlt.
Az 500-as utódjának szánták
Ráadásul az 500-as annyira népszerűnek bizonyult, hogy nem állították le a gyártását még akkor sem, amikor az utódjának szánt 126-os termelése elkezdődött. Körülbelül két évig párhuzamosan gyártásban maradtak, az 500-astól 1975-ben búcsúztak összesen 3,6 millió legyártott példány után. Persze a futószalag mellett már 1972-ben elkezdődött a munka, szóval az első példányok már ebben az évben kigördültek a gyárkapun az aprócska, 594 köbcentis, kéthengeres 23 lóerős és 39 Nm forgatónyomatékú motorocskáikkal. 23 lóerő! Szinte elképzelhetetlen a manapság látott „lóerőkánaánban” ugye? Hogy ekkora teljesítménnyel is lehet autózni. Pedig lehet, persze lomhán, de a városi forgatagba tökéletesen alkalmas volt az 580 kilogrammos, 3105 milliméter hosszú jószág.
Aztán jött az olajválság 1973-ban és máris felértékelődtek ezek a csöppségek, amelyekkel jóval gazdaságosabban lehetett közlekedni. Bár Olaszországtól nyugatra azért nem aratott olyan átütő sikert. Azonban a lengyel autógyártásnak kapóra jött az újabb olasz modell, hiszen a Fiat 125-tel, avagy a Nagypolszkival már bizonyították, milyen ügyesen tudnak Fiatokat gyártani licenc alapján. A Bielsoko-Bialában felépült FSM gyár (Fabryka Samochodów Małolitrażowy) kapta a feladatot, hogy 1973-tól a Polski-Fiatot, a 126p-t is felvegye a palettára. Sőt, ekkor már elkezdték építeni az új gyáregységet is Tichyben. Azért néhány ponton különbözött az eredeti Fiat modelltől a Kispolszki, hiszen kicsit nagyobb hasmagassággal, illetve sárga első indexekkel (a fehér helyett) készültek a lengyel Fiatok. Az eredetileg olasz beszállítóktól érkező alkatrészeket is lecserélték idővel a lengyel beszállítóktól beszerzettekre.
A Lengyelországban gyártottFiat 126-osok sárga indegbúrákat kaptak
Az FSM még Ausztráliába is exportálta a 126-ost FSM Niki 650 néven 1989 és 1992 között.
1976-ban érkezett az első frissítés, ekkor vette fel a 126 Personal nevet az autó, amely többek között műanyag lökhárítókat, műanyag védőcsíkokat és új keréktárcsákat kapott. Egy évvel később pedig erősebb motorral is felvértezték, a 652 köbcentis egység már kőkemény 24 lóerőt tudott. Nyugatabbra továbbra sem lépte át az emberek ingerküszöbét, vagyis a vágyküszöbét a 126-os, ám Lengyelországban és Magyarországon is igencsak kedveltté vált. Olaszországban le is állt a gyártása 1979-ben, azonban Lengyelország ontotta a csöppségeket.
Manapság is mosolyt csal az emberek arcára a cukiságával
Az évek múltával folyamatosan fejlesztgettek az autón, a ’80-as években módosítottak a hengerfejen és a vezérműtengelyen, új karburátort kapott a modell, illetve a karosszériát is az európai biztonsági előírásokhoz igazították. Az újabb igazán jelentős változásra azonban 1987-ig kellett várni. Akkor viszont teljesen új motort kapott az autó, méghozzá egy 704 köbcentis, vízhűtéses egységet, amelyet vízszintesen építettek be az 126-os farába, így maradt még hely felette öblösebb csomagtérnek. Ezeket a modelleket könnyű felismerni egyébként a felfelé nyíló csomagtér-ajtóról.
A "nagymotoros" BIS modell
Aztán az 1990-es évek elejére a Fiat már érezte, hogy nem sokáig húzza már a piacon a 126 (egyébként de, még elég sokáig gyártásban maradt) szóval elkezdtek dolgozni a pótlásán, így született meg az orrmotoros, elsőkerék-hajtású Fiat Cinquecento, ami 1993-ban került piacra, ám annak ellenére, hogy jóval kifinomultabb autó volt, soha nem érte el a 126-oshoz hasonló népszerűséget. Bár a Fiat 126-os név hivatalosan 1993-ban vonult nyugdíjba, FSM-ként 2000-ig élt, számos kelet-európai országban sikeresen értékesítették. 1994-ben még utoljára frissítettek rajta, díszítőelemeket kapott a Cinquecentóról, majd 1997-ben katalizátorral is felszerelték.
Folyamatosan fejlesztettek rajta, de az ezredfordulóra már nagyon elavulttá vált
A gyártását végül 2000-ben fejezték be, közel 4,7 millió példány született az 1972-es bemutatása óta. Ebből 1 352 912 darabot Olaszországban készítettek, 3 318 674 darabot pedig Lengyelországban. Összesen 4 673 655 darab készült. Bizony, aki leellenőrizte a végső számot, már rájött, hogy hiányzik 2069 darab. Nos, ők a Steyr modellek, amelyekbe boxermotort építettek, de a többi modellhez képest jóval drágábban adták őket, ezért nem volt hosszú életű a próbálkozás. És, ha egészen pontosak akarunk lenni, akkor a Jugoszláviában, licenc alapján, Zastava néven összeszerelt példányokat is meg kell említeni, ám ezek pontos számáról nincs adat.
Közel 4,7 millió darabot gyártottak belőle, még Ausztráliába is eljutott Niki néven
Nem sok Fiat modell mondhatja el magáról, hogy külföldön több talált gazdára belőle, mint Olaszországban. A gyártási számok mellé hozzá lehetett volna tenni a politikai helyzetet is. 1990-es keleti blokk függetlenedéséig a nyugati autókat nem nagyon engedték be a hazai piacokra. Így a 126p nagy mértékben el tudott terjedni, mivel igény lett volna az új autókra, csak nem tudtak megfelelő mennyiséget gyártani. Továbbá nem volt konkurenciája sem méretéből és árából kifolyólag.
A Cinquecento nem tudom mennyire tekinthető a 126 utódjának, mivel 1979-1980 körül befejeződött az olaszországi gyártása a 126-os Fiatnak. 1980-ban érkezett a Fiat Panda mely kezdetben még elérhető volt a 126-ból ismert erőforrással. 1980 után nem hiszem, hogy Lengyelországból rengeteg 126-os importáltak Olaszországba.