5 túlélő tipp a téli vezetéshez
Ezekre feltétlenül figyelj, ha télen is biztonságosan szeretnél autózni!
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Országos havazással köszöntött be múlt hétvégén a tél, e héten kemény fagyok is várhatók. Mutatjuk, mire érdemes figyelni az autózás kapcsán!
Csúszós, télies útviszonyok között vezetni nagyobb körültekintést és elővigyázatosságot igényel, ezért összegyűjtöttünk öt fontos tudnivalót, amit érdemes megfogadni, mielőtt volán mögé ülnénk. Tudod, mi az a DOT-szám? Mihez kezdj, ha kipördül az autó? Ellenkormányzás, vagy rákormányzás? Videós kisokosunkból minden kiderül.
1. Megfelelő gumiabroncs
Ahogyan idei téligumi-tesztünkből is kiderült, hogy télies útviszonyok mellett a téli guminak nincs alternatívája. Egy nyári, vagy egy régi (5 évnél idősebb) téli gumi esetén akár négyszeres fékutat is kaphatunk! Ez azt jelenti, hogy míg 40 km/órás tempóról a jobb téli gumikkal 20-30 méteres fékút adódik, a nyári gumikkal ez 50-80 méter is lehet. Sokan nincsenek azzal tisztában, hogy a gumik életkora is számít. Hiába téli a gumi, ha öt évnél idősebb, akkor majdnem annyira balesetveszélyes, mintha nyári gumival közlekednénk. A gumin található úgynevezett DOT-szám segítségével könnyedén megállapíthatjuk az abroncs korát. Hol találod ezt a négyjegyű számot? Többek között ez is kiderül az alábbi videóból.
2. Üzemanyag, takaró, víz, élelem
Télen a fűtés életmentő lehet, pláne, ha elakadunk. Ha nem akarunk megfagyni, bizonyosodjunk meg arról, hogy elegendő mennyiségű üzemanyaggal indulunk útnak, ne centizzük ki a tankolást, mert nafta híján nem tudunk fűteni. Jó, ha van nálunk egy kis „túlélőcsomag”, pokróc, némi elemózsia és víz. A láthatósági mellényről se feledkezzünk meg, ez egyébként kötelező, de télen, amikor korán sötétedik, talán még fontosabb, hogy jól láthatók legyünk. Biztos, hogy nem felejtettél el semmit? Nézd meg a videót, és ellenőrizd!
3. Biztonságos és kényelmes üléspozíció
Télen kabátban járunk, ami sok esetben akadályozhatja a mozgást, tehát vezetés közben nem nyerő a Michelin-baba életérzés. A szakemberek azt javasolják, hogy amint az autó bemelegedett, álljunk meg, vegyük le a kabátot, és helyezkedjünk el kényelmesen és egyben biztonságosan. Hogyan állítsd be az ülést és hol fogd a kormányt? Most minden kiderül.
4. Sebességválasztás
Hiába van jó abroncsunk, ha nem az útviszonyoknak megfelelően választunk tempót, az végzetes lehet. Szakadó hóesésben, ködben vagy ónos esőben semmiképp se maxoljuk ki a sebességhatárt. Számoljunk a rossz látási viszonyokkal is, illetve arról se feledkezzünk meg, hogy a fékút a sebességgel négyzetesen nő. Csúszós úton eleve jelentősen hosszabb fékút adódik, ezért ott különösen fontos figyelni arra, hogy ne hajtsunk túl gyorsan, legyen időnk és helyünk megállni egy hirtelen felbukkanó akadály előtt is. Kíváncsi vagy, hogy mindössze 1 km/h sebességkülönbségnél hány méterrel nő a fékút? A videóból kiderül!
5. Mit tegyünk, ha megcsúszik az autó?
Sokunk félelme, hogy kipördülünk a csúszós úton, és elveszítjük az uralmat az autó felett. Kis gyakorlással és némi odafigyeléssel jelentősen csökkenthetjük ezt a veszélyt. A köznyelvben az él, hogy „ellenkormányozni” kell, de helyesebb lenne a „rákormányzás” szót használni, hiszen ilyen esetben a csúszással azonos irányba kell tekerni a volánt. Semmiképp ne fékezzünk, ne adjunk gázt, mert azzal csak rontunk a helyzeten. Ha mégis elvesztettük az uralmunkat az autó felett, akkor egy erőteljes és határozott vészfékezéssel - jó esetben - még megmenthetjük a helyzetet. Fontos tudnivaló, hogy ha nincs az autónkban ABS, akkor ne satuféket nyomjunk, hanem pumpálva fékezzünk, így növelve a hatékonyságot és megőrízve az autó irányíthatóságát.
Keressünk egy üres, biztonságos parkolót vagy menjünk ki egy tanpályára, és gyakoroljunk, hiszen az, hogy ilyen helyzetben hogyan reagálunk, akár életet is menthet. Hogy néz ki a rákormányzás a gyakorlatban? A videóból kiderül. Ha a fenti tanácsokat megfogadjátok, már egy nagy lépést tesztek a biztonság felé. Balesetmentes vezetést kívánunk, télen is!
Kiegészíteni szabad?
– jó állapotú ablaktörlőlapát, megfelelő ablakmosó folyadék
– gumiszőnyeg a vizet tartósan megtartó hagyományos helyett
– NEM INDULUNK ÚTNAK KIÉGETT LÁMPÁKKAL, vagy amit ennél is jobban rühellek, amikor a sok okos helyzetjelzővel közlekedik este is (a másik véglet az aliexpressről rendelt 10 dolláros H4 LEDes vackokkal vakító hülyék gyülekezete)
– letakarítjuk az autóról a havat mindenhonnan, mert a lőrésen ki nem látó, vagy a ráfagyott párát le nem vakarókkal tele a város
– akiken még szoktam röhögni a kabátos család, akik annyira be vannak fűtve, hogy tiszta pára az autó belseje (ha már pára, szellőzés: nem túl rég cserélt pollenszűrő is segíthet valamennyit, ahogy beszállás előtt a leütögetett cipő is csökkenti odabent a páratartalmat)
Persze, szabad, mi is írtunk már bővebb listákat is, idén azonban a legfontosabbakra szorítkoztunk.
+1: Az összkerékhajtás segíthet felmenni a meredek havas, jeges emelkedőn. De a balesetek és árokba csúszások nem felfelé történnek, hanem lejtmenetben.
Elég gyakran előfordul ma már, hogy van az ilyen autókban valami lejtmenet vezérlő program, de a sofőrök jó részének vagy:
-fogalma sincs erről az extráról
-ha tudja is hogy van, nem tudja melyik gomb vagy menübeállítás kapcsolja be a millió közül
-ha be is tudja kapcsolni, nem tudja normálisan használni és folyamatosan a féket pumpálja ahelyett, hogy az elektronikára bízná magát.
Vagy pedig extra helyett meg kell tanulni vezetni. Lejtmenet, mint extra…? Esetleg egy önvezető mód, mint extra??
A sok ökör extra miatt nem tudnak vezetni az emberek, mindent az autók csinálnak helyettük. Az a baj, hogy ez az „extrátlan” helyzetekre kihat, amikor nincs robotpilóta.
A hómenő rally világbajnokok közt sem tudok olyan sofőrről, aki kerekenként tudná használni a fékeket – és ha tudná is, valószínűleg nem lenne képes olyan precizitással tenni ezt, mint a számítógép. Szóval ha van olyan szituáció, ahol semmit nem ér a vezetési tudás, akkor az pont a csúszós lejtmenet. A kőkorba visszamenni már úgy sem fogunk – a ma autózok túlnyomó többsége sem ült már olyan gépjárműben, amiben ne lett volna legalább valami alapszintű vezetéstámogató rendszer (szervó, ABS, ESP) – ha meg vannak, akkor meg már használjuk őket arra, hogy könnyebbé tegyék az életünket.
Az enyémben nincs lejtmenet kapcsoló ?, mégis lemegyek neked bármelyik csúszós lejtőn, kivéve persze, ha tükörjégről beszélünk. De azon semmilyen lejtmenetes extra nem fog segíteni. Igen van esp, abs, fékerőelosztó, sőt van motorfék is ?. Ezekkel meg lehet oldani. Szerintem.
Igen!Egyetértek.
Aki elolvassa a kézikönyvet az autójáról,az képes megtanulni gyakorlással az összes vezetéstámogató
rendszer használatát.Valamint ismerős,családtag is elképzelhető,mint segítő,ha rendelkezik vezetéstámogató autóval.Ha végképp nem megy meglehet,hogy egy szakszervízben ingyen megmutatják.
Motorfék,meg minden autóban van.Kapcsolj vissza.
Én igazából csak egy pontot mondanék, nem kell több. Ne legyél hülye.