Nem kell félni a klímát használni
A klíma manapság az egyik legalapvetőbb felszereltség az autókban - korábban még extrának hívtuk, de ma már például a Škodánál is széria az összes modelljükben. A légkondicionáló nem csak a kényelmes utazást segíti elő, de a biztonságos vezetéshez egyaránt hozzájárulhat, sőt: még az utasok egészségéhez is. A kánikulában mutatunk tehát öt tévhitet, melyek - helytelenül - a klíma használatának kerülését ajánlják.
A biztonságos vezetéshez is hozzájárul a klíma használata nyáron - csak aztán nehogy a mostanában divatos, képernyőkbe költöztetett vezérlők okozzanak balesetet a sofőr figyelmének elterelésével
A legáltalánosabb tévhit talán az, hogy sokat ront az üzemanyag-fogyasztáson, ha be van kapcsolva a klíma. Itt le is szögezzük gyorsan, hogy a hangsúly a "sokat" szón van: a légkondi tényleg több üzemanyag elégetését idézi elő, de ennek mértéke azért nem olyan kiugró. A brit Energy Trust szerint körülbelül 5%-kal rosszabb az üzemanyag-fogyasztás a klíma használata mellett, de egy telepakolt csomagtartó, a tetőre szerelt biciklik vagy a túl alacsony légnyomás az abroncsokban hasonló mértékben befolyásolja az elégetett üzemanyag mennyiségét.
Szintén gyakori tévhit, hogy a klíma rossz az egészségnek. Igazából pont akkor rossz, ha nem megy: hosszabb idejű leállás alatt a rendszerben gombák és penész telepedhet meg, melyek részecskéit aztán belélegezzük, amikor végül újra bekapcsoljuk. Emellett a forróság a sofőr reakcióidejének növekedéséhez, szédültséghez, fáradtsághoz vezethet, tehát biztonságosabb is úgy vezetni, hogy kellemesebb a hőmérséklet.
A Škoda összes modelljéhez jár már a klíma
A fenti gondolat folytatásaként megemlítjük a harmadik tévhitet, nevezetesen azt, hogy hidegben nem kell bekapcsolni a klímát. Nos, tényleg nem kötelező, viszont hasznos: egyrészt mert párátlanító hatása miatt megelőzi a nedvesség kicsapódását az ablakokon, másrészt pedig mert a hónapokig tartó leállás kórokozók megtelepedéséhez vezethet, ahogy azt fentebb említettük. Sőt, a klíma olajozottságának is jót tesz, ha időközönként használatba vesszük, máskülönben a tömítései elérhetnek. Nem igaz már az sem, hogy az autó beindításakor nem szabad rögtön bekapcsolni a légkondicionálót (vagy eleve bekapcsolt klímával gyújtást adni). Régen az alkatrészek valóban nem bírták az ekkora terhelést, de ez a mai autóknak már nem jelent gondot. Végezetül pedig az is tévhit, hogy a klíma a kocsiban luxus - elvégre már a Škoda összes modellje alapáron kínálja. A technológia tehát sokkal elérhetőbb, mint régen, érdemes ki is használni.