Hová tűntek a pickupok? A használt autók közt próbáltunk a nyomukra bukkanni, meglepően kevés sikerrel
Hasonlóan az egyterűekhez, az egykor népszerű családi, "prémium" pickup is mintha kezdene ritkasággá válni a SUV hullám habjain. Talán ennek tudható be az is, hogy a használtpiacon is egyre kevesebb bukkan fel az érintett típusokból: akinek van, és szereti is, az megtartja. Közeledvén az ünnepekhez felmerül, hogy ezek az autók akár a Mikulás modern kori szánjai is lehetnének, feltéve persze, hogy a Mikulás igencsak jómódú. Fontos "apróság" ugyanis, hogy típus- és modellmegjelölés nélkül, motortól függetlenül, 2010 utáni évjárattal, 5 üléssel, platóval és érvényes műszakival összesen 20 találatot dob fel a Használtautó.hu keresője 5 millió forint alatt. Mutatjuk az 5 típust, ami beleférhet a keretbe. Ármegkötés nélkül persze már több mint 200 ajánlatból válogathatunk, így nem csak a szegmens keresletének csökkenése, hanem az általános áremelkedés is megfigyelhető e kategóriában is - a szerk.
Mitsubishi L200 (2005-2015)
A 2005-ben bemutatott, nálunk L200-ként ismert Mitsubishi pickup negyedik generációját Akinori Nakanishi rajzolta, munkáját pedig több, mint 140 piac útjain csodálhatták meg a járókelők. A legtöbb országban sikeres modellnek számított, kivételt képez ez alól Japán, ahol ekkoriban senki sem vett pickupot: a célközönség kombikat és furgonokat választott helyette.
Belterében korrekt helykínálattal és elfogadható anyagminőséggel találkozhatunk
Éppen ezért 2011-ben kivonult szülőhazájából a modell, itthon viszont akkor élte a fénykorát:
a facelifttel modern, SUV-szerű küllemet kapott a valódi terepképességek és teherbírás mellé.
Tengelytávja kereken 3 méteres, 5 személyes "Cew Cab" kivitelben 5,12 méter hosszú, platója pedig 1,33 méter hosszú és 1,13 méter széles. Kialakítástól függetlenül legfeljebb 1 tonnát vihet és 2,7 tonnát húzhat.
Jó társad lehet, akár munkára, akár terepre vinnéd
Ilyen L200-ból jelenleg 5 találat felel meg a kritériumoknak a Használtautó.hu kínálatában, ezek közül a legolcsóbbért 3 750 000 forintot kérnek. A 2,5 literes dízelmotor 136 lóerős csúcsteljesítményét mindenképp érdemes összehasonlítani a többi konkurenssel, azok ugyanis főként 170 lóerő környékén mozognak. Egyedül a Volkswagen Amarok alapdízele múlja alul a maga 122 lóerejével.
Volkswagen Amarok (2011-2021)
Az inuit mitológia farkasalakjáról elnevezett Volkswagen pickupból éppen kifutott az első generáció, ami az aktuális keresés szempontjából épp a legjobbkor, 2010-ben érkezett a piacra. A Volkswagen már 2005-ben bejelentette, hogy dolgozik egy ilyen járművön, ám sok más gyártóval ellentétben nem egy szimpla emblémacserével oldották meg a problémát. 2007-ben egy Toyota Hilux karosszériaelemekkel álcázott Volkswagen alvázas öszvértől volt hangos az autós média, 2008-ban pedig már saját kasznival tesztelték az alapoktól Volkswagen platóst.
Nem csak kint, bent is a konkurenciánál merészebb dizájnt kapott
Jelenleg a Használtautó.hu rendszerében 3 darabot hirdetnek, ami megfelel a követelményeinknek. Mindet 2,0 literes TDI erőforrás hajtja, ám ennél a modellnél fontos megnézni, hogy pontosan mit is takar mindez. Két főváltozat van ugyanis: az egyiken egy, a másikon pedig két turbó gondoskodik a kellő mennyiségű nyomatékról és teljesítményről. Megbízhatóság és fenntarthatóság szempontjából mindenképp a 122 lóerős alapváltozat ajánlható, ám ha kell az erő, akkor ebből a keretből vállalni kell a BiTDI kockázatát a 163 lóerőért cserébe: egészen 2016-ig nem is szerepelt V6 TDI a kínálatban.
Sajnos az Amarok tipikus esete annak, amikor a több erőért a megbízhatóság terén kell kockázatot vállalni
Az árak jelenleg 4 199 000 forintról indulnak, és mivel még idén is kínált modellről van szó, a határ szinte a csillagos ég. 3,09 méteres tengelytávjához 5,25 méteres teljes hossz társul, ennek ellenére az 1,56 méteres platója nem túl hosszú, cserébe igen széles: legfeljebb 1,62 méteres, de még a kerékdobok közt is megvan 1,22 méter. Jó lehet azok számára is, akik vontatni szeretnének vele, a legerősebb motorral ugyanis akár 2,8 tonnás horgot is kaphatott.
Ford Ranger (2006-2011 és 2011-2022)
Balra a korábbi, Mazda alapú változat, jobbra pedig a későbbi, Ford fejlesztés látható
A Rangerrel nehéz helyzetbe kerülhet a kijelölt keretösszegből nézelődő vásárló, a típus életében ugyanis egy igen komoly váltás következett be 2011-ben. Ekkor döntöttek úgy a Fordnál, hogy egységesítik a nemzetközi kínálatukat, így az addig Mazda alapú európai generációt egy "valódi" Ford váltotta.
Első ránézésre a régebbi változatban ülve sem érződik annyira a kor...
...az újba átpattanva viszont egyértelművé válik a különbség
A keresésünk kritériumai mindkét változatból feldobnak egyet-egyet a Használtautó.hu oldalán, így fontos megjegyezni, hogy a két modell kényelmi és műszaki szempontból is ég és föld. Természetesen ez az anyagiak terén is meglátszik: a régebbit a 2,5 literes Mazda turbódízellel 3 499 000 forintos, az újat pedig 2,2 literes Ford turbódízel motorral 4 890 000 forintos áron hirdetik. Érdekesség, hogy egyes piacokon az új, Ford verziót a Mazda árulja saját logójával.
Valamivel nagyobb is lett a generációváltásnak köszönhetően
Méretek terén is érezhető a különbség: a régi tengelytávja pontosan 3 méter, míg az újabb generációé 3,22 méter. Hosszra is győzedelmeskedik az 5,38 méteres Mazda alapú Ranger felett az 5,39 méteres, 2011-től kapható változat. A plató hosszát tekintve már kiegyenlítettebb a verseny: 1,53 méter a régi, legfeljebb 1175 kilós teherbírással és 1,56 méter az új, legfeljebb 1,140 kilós teherbírással.
A Toyota Hilux hetedik generációja 2004-ben mutatkozott be. Jelentős méretnövekedésen ment át a típus a generációváltással, a legtöbb piacon méretosztályt is lépett az évtized derekán, több más japán pickuppal együtt. Ennek a modellnek a 2008-as és 2011-es faceliftje esik bele a keresési körünkbe, ám jelenleg az ötmilliós korlát az összes 2011 utáni, modernebb arcú és belterű példányt kizárja. Kedvelt munkaeszköze volt többek között a szingapúri, a pakisztáni és a szíriai rendőröknek, de akiknek az ismerősi körömben megfordult egy ilyen a keze alatt, az sem panaszkodott rá soha.
A fülkében a kényelemmel nincs gond, az esztétikának viszont nagyon jót tett az itt látható változatot követő ráncfelvarrás
144 lóerős, 2,5 literes és 171 lóerős, 3,0 literes motorral bukkan fel jelenleg a Használtautó.hu találatai közt, az ötmilliós határ alatt mindösszesen három darab. A legolcsóbbért mindösszesen 3 650 000 forintot kérnek, aminek egy lehetséges oka a magas, 400 ezer kilométer feletti futásteljesítmény.
Nem csak a munkában lehet hűséges és megbízható társad
A Hilux platója majdnem négyzet alapú: 1,52 méter hosszú, legfeljebb 1,51 méter széles és egy tonnával terhelhető. A Hilux teljes hossza 5,26 méter, szélessége 1,89 méter, az alváz tengelytávja pedig 3,09 méteres. Belteréből hiányzik a legjobban a frissítés: 2011-ben többek közt egy jóval modernebb műszerfalat kapott.
Nissan Navara (2005-2014)
Méretek terén a Hilux legközelebbi ellenfele az Amerikában Frontier néven ismert Nissan Navara. A keresésünkbe a 2005-től gyártott modell tartozik bele, amit egyes piacokon (ahogy Magyarországon is) 2014-ben váltott az utódja, máshol még mindig ez a generáció a legfrissebb. 2010-ben esett át egy frissítésen, ekkor valamivel kerekebb, finomabb vonalakat kaptak egyes részletek, mint például a hűtőrács, a lökhárítók és a lámpák.
Tágas, praktikus és modern, ráadásul a legmagasabb felszereltséggel lényegesen jobb anyagokat is kapott
Navarából jelenleg 6 eladó példány fér bele az ötmilliós limitbe a Használtautó.hu adatbázisában, amelyből 4 példány a frissítés utáni, kettő pedig még a frissítés előtti. Az egyik legnagyobb előnye a Navarának jelenleg, hogy már 3,3 millió forinttól elérhető, ráadásul nem csak egyetlen, kirívóan alacsony áron hirdetett példány ára kezdődik hármassal,
már frissítés utánit is találni négymillió alatt.
A motortérben minden jelenleg hirdetett példány esetében egy 2,5 literes turbódízelt találunk, ami nem Renault eredetű, hanem még a Nissan saját fejlesztése, és rengeteg alkatrészen osztozik a korabeli, szintén 2,5 literes benzines erőforrásukkal. A frissítés előtti példányokban 171, a frissítés utániakban pedig 190 lóerőt tud, ezzel nem csak a leggyakoribb és legolcsóbb, de a legerősebb modell is a választékban.
A platója és a terepképességei is átlagosnak mondhatók a kategóriájában
Más számok terén is igen előkelő helyen végez a listában. Alapesetben 3,19 méteres tengelytávjához 5,22 méteres hossz és 1,85 méteres szélesség tartozik. Érdekessége, hogy egyes piacokon létezett belőle nyújtott változat is, 3,55 méteres tengelytávval és 5,57 méteres teljes hosszal. A platója átlagosnak mondható, 1,51 méter a hossza és 1,49 méter a maximális szélessége, terhelhetősége pedig változattól függően legfeljebb 1073 kiló. Praktikum szempontjából érdekes lehet továbbá, hogy akár 3 tonnás horgot is kaphatott, illetve hogy a hátsó ülések dönthetők és könnyedén kivehetők, így akár az utastérben is felszabadítható egy nagyobb kombi-csomagtartónyi extra tárolóhely.
Ez mind szép és jó, de melyik éri meg a legjobban ezek közül?
Erre a kérdésre kiemelten nehéz választ adni így látatlanban. Fontos ugyanis megjegyezni, hogy ezeknél az autóknál a szokásosnál is fontosabb a jó állapotot keresni ahelyett, hogy egyetlen modellt, motort vagy paramétert választva leragadnánk, főleg akkor, ha munkaeszköznek kellene a platós.
Ezeket a pickupokat ugyanis sok esetben extrém körülmények közt, nagy terheléssel használták a korábbi tulajaik, így még kevésbé mérvadó többek közt a futásteljesítmény is.
Sokkal fontosabb, hogy milyen karbantartással, és mire tartották az adott autót, hiszen ahhoz, hogy egy igáslónak vásárolt munkaeszközt gyérül szervizelve halálra terheljenek, nem kell feltétlenül sokat menni vele. Ellenben ha mondjuk egy jómódú család használta SUV helyett autópályán bejárni Európát, akkor az óraállás ellenére valószínűleg igen jól járhatsz vele.