5 érdekesség a 40 éves 5-ös BMW-ről
Kölcsön-számítógéppel tervezték, idén 40 éves a BMW E28
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A második generációs 5-ös BMW több jelentős innovációt is hozott a márka életébe, amik meghatározták a jövő modelljeit. Idén 40 éves az E28!
Idén 40 éves a második generációs 5-ös BMW, az E28
1981 júniusában, éppen idén 40 éve mutatkozott be az E28-as 5-ös sorozat, melyről összeszedtünk néhány érdekességet az évforduló alkalmából.
Elegáns szedán-vonásokkal, és olyan jegyekkel rajzolták meg, amikből ma is használnak
Ebben az időben egyetlen számítógépe volt csak a BMW-nek, amit a pénzügyi osztály használt, de az alkatrészellátást is azon keresztül tartották kézben.
Tempomatot, fedélzeti számítógépet, visszajelző információs panelt és elektromos üléseket is kapott
Széles motorpalettájában az M5-ös sorhatos mellett négyhengeresek és a BMW első dízelmotorja is szerepelt
Vezethetőségben az 524td sem maradt el, futóműve elöl-hátul független, hátul többlengőkaros
Az M20-as sorhatos benzines vasblokkjára építve SOHC hengerfejjel készült el számos, a benzinesekével azonos alkatrésszel.
Az 524td jelölésű turbódízel motort alacsony fogyasztásra, de a márka jó hírneve miatt teljesítményre is optimalizálták, 115 lóerő és 210 Nm nyomaték lett a végeredmény. Egyedi üzemanyagrendszerének és izzítógyertyáinak köszönhetően hamarabb érte el az üzemi hőfokot, mint a kor dízelmotorjai, és magasabb fordulatszámra is volt képes, 5350-nél kezdődött a piros mező. A 80-as évek elejére az amerikai autóipar már éppen kezdett kilábalni az olajválságból, a Fordnál mégis szükség volt még egy lépésre, és a BMW motorját választották. 200 000 M21-es dízelt vásároltak a németektől, amik Lincolnokba kerültek, de csak két évjáratot láttak el ezekkel a motorokkal.282 lóerős sorhatos sportmotort kapott, 6,1 másodperc alatt gyorsult 100-ra az első M5-ös
Az M88/3 kódjelű sorhatos motor 286 lóerős verziója került az európai M5-be, az amerikai és kanadai modellek katalizátorral 256 lóerőre voltak képesek.
Ugyanez a blokk került az M635CSi túrakupéba is, viszont az M5 6,2 másodperc alatt gyorsult fel álló helyzetből 100 km/h-ra, ami mai szemmel sem éppen lassú. A legújabb M5 ennek a fele alatt is megcsinálja, vagyis 40 év mindössze 3 másodpercet jelent, viszont minden pénzt megért a BMW-nek.A régi M10-es motortól kezdve az M20-as és M30-as hathengereseken át sokféle szerepelt benne 88 lóerőtől 218-ig, valamint az M5 286 lóerős motorjáig
Számítógéppel tervezték a karosszériát, az ABS okozta rezgések elvezetéséhez pontos számítások kellettek
A vezető felé fordított középkonzol ebben a modellben jelent meg, és mind a mai napig ezt a vonalat követik a modellek, mert a BMW elsősorban a sofőrről, a vezetési élményről szól.
Számos apró részlet tartott ki a 2000-es évek elejéig, mint például a középkonzolra helyezett ablakemelő kapcsolók, de már a kéttónusú kárpit is olyan részlet volt, amit a mai napig is alkalmaznak az új modellekben, persze jelentős változással az anyagok, a részletek és a lehetőségek terén.1981-1987 között 722 000 darab készült belőle, majd átadta helyét a még modernebb, még inkább kényelmes és erős E34-nek
Sosem feledem a 1985-ös autónkat, az 525e-t! A rendszáma RO-A 525 volt! Csodás jármű volt, egy másik világ. Akkor 12 éves voltam, de sokszor vezetem kihalt szakaszokon.
Sokan irigylünk! 🙂
Nem kell, kedves Mátyás! Meg volt a hátulütője is ennek a „szép” életnek. Ritkán voltunk itthon, sokta költöztünk, nem láttam a barátokat, rokonokat, néha csak megszoktam egy helyet és már mentünk is tovább…. Tény, az autó része nekem is mindig bejött!