5 alappont használtautó-vásárláshoz
Ezeket semmiképp sem szabad kihagyni használtautó-vásárláskor
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Használt autó vásárlásakor az autó megtalálásán túl még számos egyéb teendőnk van. Mutatjuk, hogy mire kell figyelni, milyen költségekkel kell számolni.
Regényeket lehetne írni arról, hogy használt autót vásárolni mindenképp rizikó, illetve, hogy az ember sosem lehet elég alapos, de sajnos be kell látni, némi rizikót muszáj az életben vállalni, így ráadásul az új autóhoz mérten nagyon komoly kedvezményt érhetünk el. Az óvatosság azonban nem árt! Tisztában kell lenni, hogy használt autó vásárlásakor nem elég megtalálni a megvásárolni kívánt autót, a kiválasztás után is van még néhány kihagyhatatlan pont, amin végig kell menni ahhoz, hogy autónk a nevünkre kerüljön. Mutatjuk, hogy mik ezek.
1. Átvizsgálás. Nem elég saját magunknak a lehető legalaposabban átnéznünk az adott autót, erősen ajánlott egy szak-, lehetőleg márkaszervizes átvizsgálás. Minél jobban ismeri valaki az autókat, minél jobban ismeri valaki az adott típust, annál jobban meg tudja állapítani, hogy minden rendben van-e az amúgy szemre jónak tűnő autóval.
Szakértőt találni nem nehéz.
2. Eredetiségvizsga. Ezt az átíratáshoz kötelező, elvileg a vásárlók védelmére kötelezővé tett, ám inkább bürokratikus kötelezettséget az átvizsgáláshoz hasonlóan még az adásvételi szerződés (utóbbihoz sablon itt) aláírása és a vételár kifizetése előtt érdemes elvégeztetni. Ha igazán biztosak kívánunk lenni a dologban, ne csak a papírt kérjük, hanem menjünk is el az eladóval az eredetiségvizsgát megcsináltatni. Temérdek helyen végzik, az átvizsgálást végző cégekhez hasonlóan a Használtautó.hu hirdetéseinél is megtalálható, hogy az adott autó közelében hol készítenek eredetiségvizsgát. Az eredetiségvizsga nem pótolja az átvizsgálást, itt nem kell tüzetes átnézésre számítani, de ellenőrzik az autó azonosítóit és azok épségét.
Eredetiségellenőrzés hatósági díjai:
- Személyautó - 1400 cm3-ig: 17 000 Ft; 1401-2000 cm3-ig 18 500 Ft; 2001 cm3 felett 20 000 Ft
- Motorkerékpár - 500 cm3-ig: 15 500 Ft; 500 cm3 felett: 17 000 Ft
- Kistehergépkocsi - 3,5 t össztömegig: 20 000 Ft
- Tehergépkocsi - 3,5-7,5 t össztömegig: 21 000 Ft; 7,5 t össztömegtől: 22 000 Ft
- Autóbusz - 20 fői:g 21 000 Ft; 20 fő felett: 22 000 Ft
- Mezőgazdasági vontató, lassú jármű - 20 000 Ft
- Pótkocsi - Könnyű pótkocsi (lakókocsi): 16 000 Ft; nehéz pótkocsi: 17 500 Ft; különleges pótkocsi (felépítménnyel ellátott): 19 000 Ft
3. KGFB. Mivel a kötelező felelősségbiztosítás a tulajdonos nevére szól, s azt az adásvételi szerződés aláírása után akár azonnal felmondhatja a korábbi tulajdonos, a vásárlónak már a szerződéskötést követő első forgalomban való részvétel előtt meg kell kötnie azt! Ajánlott akár előre elkérni az autó forgalmi engedélyének másolatát, illetve alapvető adatait, hogy bármely biztosítónál, de praktikusabban alkusz, akár internetes[/url] segítségével valóban megköthessük a szükséges biztosítást, ami nélkül valóban nem ajánlott (és persze tilos is) a forgalomban részt venni. Szerződéskötéskor legyünk előrelátóak, számos kiegészítő biztosítást (pl. assistance, parkolási- vagy kátyúbiztosítás) csakis a KGFB-vel együtt tudunk megkötni, érdemes átnézni az ajánlatokat és kiválasztani a számunkra szükséges biztosítási termékeket.
4. Átírás. Az adásvételi szerződés aláírásától számítva összesen 15 naptári napja van a vásárlónak, hogy autóját nevére írassa. Ez azt jelenti, hogy jellemzően még arra is van idő (közvetlen szerződéskötés után), hogy időpontot foglaljunk valamelyik okmányirodába és kényelmesen, sorban állás nélkül írathassuk nevünkre autónkat.
Készüljünk fel, nemcsak a már említett eredetiségellenőrzés és KGFB-szerződés igazolására, hanem "némi" pénzre is szükség lesz hozzá.
Igaz, jó hír, hogy ma már az okmányirodákban is fizethetünk bankkártyával, nem kell postai csekkel vesződni. Mennyi is az annyi? Fix költség az amúgy nem szerény szívatásként lakcím változása esetén is cserélendő forgalmi engedély és a törzskönyv egységes, de külön-külön fizetendő 6000 forintos díja. Ezen kívül a "vagyonszerzési illetéket is az okmányirodában kell befizetni, az alábbiak szerint.Vagyonszerzési illeték mértéke
Jármű hajtómotorjának teljesítménye (kW) | Jármű gyártástól számított kora | ||
0-3 év | 4-8 év | 8 év felett | |
0-40 | 550 Ft/kW | 450 Ft/kW | 300 Ft/kW |
41-80 | 650 Ft/kW | 550 Ft/kW | 450 Ft/kW |
81-120 | 750 Ft/kW | 650 Ft/kW | 550 Ft/kW |
120 felett | 850 Ft/kW | 750 Ft/kW | 650 Ft/kW |
Mi a teendő, ha külföldön veszünk autót?
Az állapotfelmérés természetesen külföldi vásárlás esetén is ajánlott, persze az egész ügymenet bonyolultabb, macerásabb lesz, mintha itthon vennénk autót. Érdemes továbbá úgy nekiindulni a vásárlásnak, hogy egyszerre több potenciális vétel is legyen a tarsolyunkban. Ha a kiszemelt autó megfelelő, akkor a vásárláshoz az itthon használatosnál kevésbé részletes, de kétnyelvű szerződésre lesz szükségünk.
Az autóval hazaérve a lakóhelyünk szerinti NKH (Nemzeti Közlekedési Hatóság) vizsgálóállomáson indíthatjuk a honosítási eljárásos műszaki vizsgát (melynek ára 39 090 Ft), illetve EU-tagállamból származó, érvényes vizsgájú autó esetén a vizsga honosítását. Amennyiben nem EU, illetve EGT tagállamból vásároltunk, szükségünk lesz származásellenőrzésre is, amit a kormányablakok, illetve a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEKKH) ad ki, 10 900 forintos áron és jellemzően 3-4 hét alatt. Az előbbi két esetben az autó adásvételi papírjára, valamint forgalmi engedélyére lesz szükségünk az ügyintézéshez.
Ha megvan a műszaki vizsga, illetve az ott kapott adatlap (valamint a származásellenőrzés - ha szükséges), irány a NAV, ahol megállapítják a regisztrációs adó mértékét (amit persze előre is könnyedén kiszámolhatunk, kalkulátor például a Használtautó.hu Hasznos menüpontjában is akad), valamint az importadót is, ha nem az EU-ból vásároltunk. Utóbbiak befizetése után következhet az Okmányiroda, ahol (megkötött KGFB-vel) 6+6 ezer forintot a forgalmi engedélyre, valamint a törzskönyvre kifizetve, a vagyonszerzési illetéket kiperkálva, valamint 8500 forintért a rendszámot is kiváltva már fel is pattinthatjuk azt, és használhatjuk az autónkat. És igen, használt autót nem átíratva, hanem forgalomba helyezve nem szükséges az eredetiségvizsga.
5. Szervizelés. Bár az átírással be is fejeződött a használtautó-vásárlás valóban kötelező, bürokratikus ügymenete, a lelkiismeretes vásárló azt követően elvégezteti a vásárlás előtti átvizsgálásnál feltárt hibák javítását, illetve a kötelező karbantartásokat. Utóbbiak csakis az esetben odázhatók, ha számlával bizonyított, hogy nemrégiben elvégezték őket. Az állapotfelmérés természetesen külföldi vásárlás esetén is ajánlott, persze az egész ügymenet bonyolultabb, macerásabb lesz, mintha itthon vennénk autót. Érdemes továbbá úgy nekiindulni a vásárlásnak, hogy egyszerre több potenciális vétel is legyen a tarsolyunkban. Ha a kiszemelt autó megfelelő, akkor a vásárláshoz az itthon használatosnál kevésbé részletes, de kétnyelvű szerződésre lesz szükségünk.
Az autóval hazaérve a lakóhelyünk szerinti NKH (Nemzeti Közlekedési Hatóság) vizsgálóállomáson indíthatjuk a honosítási eljárásos műszaki vizsgát (melynek ára 39 090 Ft), illetve EU-tagállamból származó, érvényes vizsgájú autó esetén a vizsga honosítását. Amennyiben nem EU, illetve EGT tagállamból vásároltunk, szükségünk lesz származásellenőrzésre is, amit a kormányablakok, illetve a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEKKH) ad ki, 10 900 forintos áron és jellemzően 3-4 hét alatt. Az előbbi két esetben az autó adásvételi papírjára, valamint forgalmi engedélyére lesz szükségünk az ügyintézéshez.
Ha megvan a műszaki vizsga, illetve az ott kapott adatlap (valamint a származásellenőrzés - ha szükséges), irány a NAV, ahol megállapítják a regisztrációs adó mértékét (amit persze előre is könnyedén kiszámolhatunk, kalkulátor például a Használtautó.hu Hasznos menüpontjában is akad), valamint az importadót is, ha nem az EU-ból vásároltunk. Utóbbiak befizetése után következhet az Okmányiroda, ahol (megkötött KGFB-vel) 6+6 ezer forintot a forgalmi engedélyre, valamint a törzskönyvre kifizetve, a vagyonszerzési illetéket kiperkálva, valamint 8500 forintért a rendszámot is kiváltva már fel is pattinthatjuk azt, és használhatjuk az autónkat. És igen, használt autót nem átíratva, hanem forgalomba helyezve nem szükséges az eredetiségvizsga.
Ellenkező esetben jöhet a használtautós "nullrevízió",
ami jellemzően mindenképp tartalmazza az olaj, az olajszűrő, szükség szerint a lég- és a pollenszűrő cseréjét, de szíjas motoroknál akár a vezérműszíj cseréjét, kortól függően a hűtő- és a fékfolyadék lecserélését is. Amennyiben kicsit is húz a kormány, nem maradhat el a futómű beállítása, hosszú távon ugyanis a gumik félre fognak kopni (jó, ha még nem...). Amennyiben a vásárolt autó abroncsai nem az évszaknak megfelelőek, illetve nem kellően jó állapotúak, érdemes azokat is lecserélni.Ha mindezeken átrágtuk magunkat, már legfeljebb csak alapos mosás-takarítás lehet szükséges ahhoz, hogy boldogan használhassuk az "új" autónkat. Jól látható, a vételáron felül a bürokratikus költségekre, illetve a vásárlás utáni szervizelésre is akár százezreket érdemes még tartalékolni - olcsóbb autónál ez bizony a vételár jelentős hányadát jelentheti.
Örülök, hogy rátaláltam az oldalra, minden tudnivalót megoszt a használt autó vásárlás tudnivalóiról, átírásról, biztosításról és a költségekről !!!
Köszönöm !!!
A netrisknél azonnali hatályú biztosítás is köthető:
http://www.netrisk.hu/biztositas_dijszamitas/kotelezo_biztositas/azonnali.php
Erről a lehetőségről itt olvastam, az átírás fejezetben:
http://hogyanvegyunkhasznaltautot.hu/
Persze előfordulhat ilyen, ráadásul bárki belefuthat ilyesmibe. Amikor hivatalos márkakereskedésben vásároltam beszámított autót, akkor nyilván megvolt a bizalom. Volt, hogy én is egyszerű kereskedésben vettem a kocsit, lehet, hogy szerencsém volt, de éppen nemrég néztem, hogy még mindig ugyanott áll az a vidéki kereskedés, amelyikben 2002-ben vettünk egy használt autót. Ugyanaz a tulajdonosa is. Akkor volt 8-10 autója, most meg több, mint 100 db. Ismeretségi körben sem volt senki, akit átvertek volna átírással, biztosítással, csak olyan, ahol korábban törött volt a kocsi. Az ismerősöm perre ment, meg is nyerte, de hiába, A kereskedés ugyanott működik, ugyanazok működtetik, de már más a cég neve, a régi megszűnt 🙁
Nem, nem, nem! Nagyon nem így van, ahogy írod. Nagyon kevered a fogalmakat és a dolgokat.
A biztosítási csalás az lenne, ha pl. egy 2500 köbcentis motor helyett beírná, hogy 1300 köbcentis. Ebben az esetben nem egyezne a biztosítási kötvény a forgalmival. Ebből lehet gond, ha kiderül.
Amit én írtam, az mind a biztosító belső üzletpolitikája. Van egy alapár és abból különböző okokból adnak 5-10% kedvezményeket. De ezeket mind maguk találják ki, semmiféle jogszabálynak nincs köze ehhez. Pl. lehet, hogy saját belső statisztikájukból kiderült, hogy akinek van két gyereke az kevesebb kárt okoz, mint akinek nincs gyereke, talán azért mert családosként megfontoltabban vezet. De ezek a kedvezmények nincsenek kőbe vésve. A mi esetünkben ezek alkalmazásával adott 10-15 % kedvezményt, így nem mentünk másik biztosítóhoz. Valószínű, hogy az üzletkötő azon a határon belül mozgott, ami megengedett számára. Szerintem a főnöke meg is dícsérte mert megtartott egy ügyfelet. Lehet, hogy ha nem mondom, hogy elmegyünk a másik biztosítóba megköti velünk a sima alapáron. Olyan ez, mint amikor egyik kereskedésben nem kapsz kedvezményt új kocsi vásárlásakor, a másikban meg több szászezer forintot.
Szóval teljesen legálisan történt a dolog, fel sem merült, hogy nincs rendben valami, sőt örömmel fogadtak, amikor ugyanott kötöttem lakásbiztosítást is, és újabb kedvezményt kaptam, mert két autó is annál a biztosítónál volt biztosítva.
Persze ha rájönnek a bizosítási ügynök „olcsósítási” kiséletére akkor megb@sszák alaposan mint ahogy aki kötötte a biztosítást is. Ez okírathamisítás a BTK szerint, és éves szinten 5-15 ezer forintért elég rizikós bevállalni, mert ha megbukik az ügynök akkor bizony megnézik az összes többi kötését is, és akkor fizetheted a „fedezetlenségi díjat” ami a megspórolt összeg 20Xosa lesz 😉
Ha meg összetörsz valakit akkor több milliót is pengethetsz a MABISZnak.
Amikor kereskdésben vásároltam autót, akkor kiválasztás és megegyezés után aláírtam az adás-vételit és a kereskedőre bíztam mindent. Ő oldotta meg az eredetiség vizsgát, az átírást, a kötelező biztosítást, három esetben olyan is volt, hogy a műszakit is. Egyik szombaton kiválasztottam, következő szombaton mentem az autóért és a kezemben volt minden papír, nem kellett semmit sem intézni. És ezekért nem szoktak plusz költségeket felszámolni, az autn úgyis keres és esetleg kap a biztosítási ügynök jutalékából. Így nekem nem kellett szabadságot kivennem, sorban állnom, idegeskednem.
A biztosítást minden esetben jobb személyesen kötni. Nekünk is volt olyan, hogy több kedvezményt adott az üzletötő mint ami járt vona, pl. feleségemnek simán megadta a közalkalmazotti kedvezményt, pedig soha nem volt az, sőt beírt két gyereket, amikor nem is voltak még gyerekeink (ezt később „pótoltuk” :).
Olyan is lehet hogy a vevő egy külföldről hozott autót vásárolna egy kereskedésbe, és akkor abba a pontban hogy az „eredetvizsga kötelező az átíráshoz”-megbukott. Mivel a külföldről hozott autó eredetvizsgára nem kötelezett.
Csak példa akart lenni, mint sokunk számára a legegyszerűbb megoldás.
Gusztustalan lehúzás ez az eredetiség-vizsga, de főleg a vagyonszerzési illeték..
A 2. ponthoz: kgfb-t nem csak internetes alkusznál lehet kötni. Tudom, hogy a cikkben reklámozni kell, de csak ezt, mint lehetőséget felhozni – ferdítés.
(Arról nem beszélve, hogy egy lekiismeretes üzletkötő sokkal több kedvezményt tud összevadászni, mint az egyszerű polgár a neten. Tapasztalat…)