Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Ha használt autót veszünk, leginkább annak az előélete, karbantartottsága a döntő, de az sem árt, ha eleve a megbízhatóbb modellek közül válogatunk, ebben segít a What Car? felmérése.
A Toyota két, a Honda egy modellel is hibátlan megbízhatóságot mutatott, de márkaszinten a Kia és a Lexus is előzte, utóbbié az első hely
A hazai, 15 éves autópark mellett, és a leginkább csak használt autók vásárlására kárhoztatott magyar vevőknek különösen hasznos lehet a brit What Car? 23 ezer olvasói válaszán alapuló, 5-20 éves, vagyis 2000-2015 évjáratú modelleket vizsgáló megbízhatósági felmérése. Ugyanakkor fontos hangsúlyozni, az élen szereplő márkák legjobb modelljeiből is gond nélkül találkozhatunk agyonütött példánnyal is, az elhagyott olajcsere "csodákra" képes. Ha azonban a megbízhatósági listán jól szereplő, igazolt előéletű és karbantartottságú, valósan és lelkiismeretesen átvizsgált autót veszünk, már mindent megtettünk azért, hogy ne járjunk pórul. De elárulok még egy tippet: van olyan ár, amennyiért a listán rosszabbul szereplő márkák modelljei is bőven lehetnek gazdaságilag is rentábilisek, és persze lehetnek olyan jegyeik, amelyekkel megnyernek egy-egy kuncsaftot, illetve vásárlói kört.
Hirdetés
Most viszont a megbízhatóság a kérdés, a What Car? magazin felmérése egyetlen, egyszerű kérdéssel indult: tapasztaltak-e meghibásodást 5-20 éves autójuknál az elmúlt 12 hónap során? A 31 márka 175 típusát érintő kutatásban mindössze két márka három típusánál, az előző generációs Honda CR-V-nél, a szintén előző Toyota Yaris Hybridnél és a 2013-2019 közötti Toyota RAV4-nél volt egybehangzó „nem” a válasz. Nekik nem volt további dolguk a felméréssel, az említett modellek pedig 100%-os eredménnyel végeztek, a leginkább vásárlásra ajánlottak. A többieknek 14 kategóriában (légkondicionáló, akkumulátor, karosszéria, fékek, motor, motor elektromos rendszere, üzemanyag-ellátó rendszer, kipufogó, erőátviteli rendszer, infotainment/kezelőfelület, belső burkolatok, egyéb elektromos rendszer, kormánymű és futómű) kellett felsorolni a meghibásodás jellegét.
Ha megbízható használt SUV-t szeretnénk, a Honda és a Toyota felé érdemes nézelődni, a CR-V és a RAV4 előző generációja egyaránt hibátlan megbízhatóságot hozott a What Car? felmérésen
A kérdőív a javítás időtartamára és költségére is rákérdezett. Az is fontos szempont volt, hogy a tapasztalt hiba ellenére használható maradt-e a gépkocsi, vagy azonnal szervizbe kellett vinni. Ezek a kiegészítő információk határozták meg a hiba súlyosságát, amelyet azután a megkérdezett olvasók válaszának súlyozására használtak fel. A hibajelenségek mennyiségének és minőségének összegzéséből kapott végső sorrend egyszerűen értelmezhető: a lista élén álló márkák statisztikailag a legmegbízhatóbbak, a végére szorulókkal pedig az átlagosnál sokkal több a nyűg.
Hirdetés
What Car? megbízhatósági felmérés
Márka (2000-2015 közötti modellek)
Megbízhatósági mutató
1.
Lexus
96,00%
2.
Kia
92,70%
3.
Toyota
92,20%
4.
Suzuki
91,90%
5.
Honda
91,60%
6.
Mitsubishi
91,20%
7.
Seat
90,70%
8.
Hyundai
89,20%
9.
Subaru
87,80%
10.
Volvo
84,70%
11.
Mazda
84,60%
12.
Škoda
83,50%
13.
Mercedes
83,00%
14.
Audi
82,90%
15.
Ford
82,80%
16.
BMW
82,50%
17.
Citroën
81,30%
18.
Porsche
78,40%
19.
Peugeot
78,20%
20.
Mini
78,00%
21.
Volkswagen
77,50%
22.
Jaguar
77,20%
23.
Vauxhall (Opel)
75,80%
24.
Fiat
74,60%
25.
Renault
72,60%
26.
Nissan
70,40%
27.
Land Rover
66,30%
Hirdetés
A 31 vizsgált márka ellenére a listán mindössze 27 szerepel: a fennmaradó négy esetben túl kevés válasz érkezett ahhoz, hogy érdemi következtetéseket lehessen levonni a gyártmányok átlagos megbízhatóságáról. Feltűnő, bár nem meglepő, hogy a legjobb tíz márka között mindössze két európai szerepel; a többséget koreai (2) és japán (6) márkák adják. Markáns a Lexus fölénye a felmérésben; a 2-7. helyezetteket csupán néhány tized százalékpont választja el egymástól. A válaszok szerint a Toyotát már beelőzte a Kia, de a Suzuki, a Honda és a Mitsubishi is 91% feletti eredményt ért el. Az európai gyártók közül egyedüliként a hetedik helyen álló SEAT végzett 90% fölött. A top10-be az európaiak közül egyedül a Volvo tudott még bekerülni, ami a Mercedes-Benzt, az Audit és a BMW-t is megelőzte a felmérésen. Igaz, a legjobb tíz márka után viszonylag szorosan, minimális különbségekkel elválasztva jön a középmezőny, majd jönnek a sereghajtók, ahol már nagyobb ugrásokkal (zuhanásokkal) követik egymást a gyártók. Persze ne feledjük, korrekt példány és korrekt ár esetén belőlük is adódhat nyerő használt vétel.
A Toyota Yaris Hybrid verziója nem csak a kategória legmegbízhatóbbja, abszolút hibátlan eredményt ért el
Ha az effektív modelleket nézzük, a viszonylag fiatal Honda CR-V és Toyota RAV4 mellett utóbbi 2006-2012 közötti generációja is nagyon jól szerepelt, a hibridek körében pedig kiemelkedő volt a Lexus CT és IS is (az egyetlen kategória, ahol egy cégcsoport adta a dobogót), a konnektorosoknál a Mitsubishi Outlander PHEV, míg a tisztán elektromosoknál a Nissan Leaf (első generáció) végzett az élen.
A tisztán elektromos modellek körében elért legjobb eredmény különösen nagy szó a Nissan Leafnél, ami kora legnépszerűbb villanyautója volt
Két hatalmas meglepetés:
– Nissan mint sereghajtó?
– Seat mint legmegbízhatóbb európai márka (Jobb mint az anyacégé (VW, Audi)?
És egy kisebb:
– Jobb a Kia mint a Hyundai? Hisz köztudottan a tulajdonos a Hyundai márkanevet szeretné szebben csillogóbbnak láttatni!
Biztos te is tudsz róla, hogy a Nissan hatalmas szószban van, feltehetően ott fogják meg a pénzt, ahol csak lehet, persze, hogy a minőség látja ennek a kárát. Emellett meg ugye Európában ott van az erős Renault-behatás. A Seat – és főleg a Skoda – mindig bucira veri az ilyen listákon a VW-t, pláne az Audit. A Kia és a Hyundai között azért nincs akkora különbség(ne a helyezést, a százalékot nézd), olyan nem szokott lenni, hogy egy cégcsoport két almárkája közül az egyik az élmezőnyben van, a másik a lista végén…
Két hatalmas meglepetés:
– Nissan mint sereghajtó?
– Seat mint legmegbízhatóbb európai márka (Jobb mint az anyacégé (VW, Audi)?
És egy kisebb:
– Jobb a Kia mint a Hyundai? Hisz köztudottan a tulajdonos a Hyundai márkanevet szeretné szebben csillogóbbnak láttatni!
Biztos te is tudsz róla, hogy a Nissan hatalmas szószban van, feltehetően ott fogják meg a pénzt, ahol csak lehet, persze, hogy a minőség látja ennek a kárát. Emellett meg ugye Európában ott van az erős Renault-behatás. A Seat – és főleg a Skoda – mindig bucira veri az ilyen listákon a VW-t, pláne az Audit. A Kia és a Hyundai között azért nincs akkora különbség(ne a helyezést, a százalékot nézd), olyan nem szokott lenni, hogy egy cégcsoport két almárkája közül az egyik az élmezőnyben van, a másik a lista végén…