Ha hosszú távú utazóautót keresünk, nem biztos, hogy sokaknak a Suzuki S-Cross ugrik be, pedig alapáron adott távolságtartós tempomatjával, már a második felszereltségnél is automata klímájával gyakorlatilag egy mindenre elég autóról van szó
Mit csinál a fanatikus autós újságíró, amikor szabadságra megy? Hát autózik! Nyilván lehet azon vitatkozni, hogy ki és miként szeret vezetni, kinek mi benne az élmény, nekem is voltak már az autózást nézve élménydúsabb útjaim, mint a mostani, de ilyen is kell egyszer-egyszer. Most ugyanis nem feltétlen az utazás maga, hanem a célhoz eljutást volt a fontosabb. Ehhez hazánk (az idei eladások szerinti) legnépszerűbb autójának, azaz az Év Magyar Autója Könönségdíját is elnyert Suzuki S-Crossnak a határait feszegettem. Járt már nálunk, pontosabban nálam szinte az összes konfigurációjával: kézi váltós fronthajtású, szinte alapmodellként (
lásd itt), összkerekes és a panorámatetőt leszámítva fullextrás automata váltósként (
íme itt) és kézi váltós összkerekesként is, szerényebbik felszereltségével (
itt). Most egy hosszabb nyugat-európai útra egy automata váltós, összkerékhajtású, szerényebbik, GL+ felszereltségű verziót vittem el, hogy megnézzem, mennyire tornázható le az étvágya. Persze volt azért más célunk is.
A tulipán csak egy részlet, ami miatt szép a holland táj, legalább ilyen fontos a gyorsan változó felhőzet és a fények kavalkádja
Feleségem bakancslistás tétele volt, hogy nézzük meg a holland tulipánmezők virágzását. Ehhez április közepe és május közepe között ajánlott menni, mi április utolsó napjaiban tudtunk, de bevallom, egy hajszálnyit már elkésve, hiszen a nyár már itthon is kopogtat. Tulipán nyilván számos helyen található Hollandiában, a leghíresebb lelőhely azonban Keukenhof, ahol egy dedikált botanikus kert található. Naná, hogy mi nem oda mentünk, hanem autóval tettünk egy kört, Lisse, Leiden, Naaldwijk, Nordwijk, Katwijk és az Északi-tenger partjának érintésével. Ugyanez az útvonal kerékpárral még közvetlenebb élmény lehet, és semmiképp sem nehéz terep.
Egészen az Északi-tengerig autóztunk az S-Crosszal
Na igen, a kerékpár, volt kommentelő, aki szerint azzal kellett volna mennünk, ami nem is rossz ötlet, ha van rá ideje az embernek. Nekünk ennyi nem volt, de tény, hogy nem siettünk. Régi vesszőparipám, hogy az üzemanyagfogyasztás nagyon jelentős mértékben a sofőrön múlik, így mivel egy bő 3000 kilométeres útról volt szó, ráadásul saját zsebből finanszírozva, célul tűztem ki, hogy most bizony óvatosabb leszek, mint mondjuk voltam tavaly ősszel, amikor egy Kia Ceed kombival kirándultunk egy hasonlót (arról
itt olvashatsz). Azóta viszont még feljebb mentek az üzemanyagárak, mennek még most is felfelé, a Németországban és Hollandiában adódó 2 eurós, vagy kevéssel felette járó benzinár már akár 800 forintos literárat is tud jelenteni.
Trükköm nem volt más, mint az, hogy sehol sem mentem gyorsabban, mint amennyivel Hollandiában nappal lehet az autópályákon, ez pedig 100 km/óra.
Nagyon sok helyen 100 km/órával sem lehet haladni, ha viszont máshol sem megyünk felette, meglepően kedvező fogyasztási értékeket érhetünk el. Minden autónál érdemes kipróbálni, az automata váltós, összkerekes S-Cross gyári vegyes értékének alig több mint kétharmadával beérte
Estétől reggelig a szédítő 120-at is engedélyezik, de én most ilyenre nem vetemedtem. Tudom, sokak számára bizarrul hangzik az autópályán "cammogás", de valójában messze nem olyan fájdalmas ez, mint amilyennek tűnik, nem mi voltunk a leglassabbak az autópályákon. Hazánkban az M1-esen, illetve ahol csak 2 sáv van, máshol sem érdemes és nem is nagyon illik a belső sávba tévedni ilyen tempóval, de mivel a legtöbb kamion is megy 90-95 km/óra körül, mögöttük simán lehet "kommandózni", amiben hatalmas segítség az S-Cross esetén alapáras távolságtartós tempomat.
Az Apple CarPlay (vagy az Android Auto) ma elképesztő segítség, online zenehallgatást és navigációt ad mindenhol, ahol működik az adatkapcsolatunk
A GL+ egyébként a holttérfigyelőt is alapáron adja, ami nagy segítség a sávváltásoknál, amire azért volt példa bőven, hiszen Nyugat-Európában bőven vannak három-, négy-, akár ötsávos szakaszok is, ahol bőven lehet és kell is 100-zal beljebb sorolni. Így tehát nem teljes unalom ilyen tempóval utazni, de meglehetősen kényelmes. A 6 fokozatú automata váltóval 100-ra állított tempomattal 1800/perc a 1,4-es Boosterjet turbómotor fordulatszáma, itt még nincs meg a teljes turbónyomás, de erőhiány sincs, a váltó is csak emelkedőn és gyorsításhoz kapcsol vissza, a távolságtartó automatika pedig gond nélkül kiszolgálja a sofőrt, akár állóra fékezi az autót. Ha nem kapcsoltunk tempomatot, akkor van ráfutásvédelem, eléggé bolondbiztos az S-Cross már alapból is. Lágy hibridként leheletfinom a stop-startja, de ami még fontosabb: benzinmotorja olyan csendes és rezzenéstelen alapjáratú, hogy akkor is alig érezni, ha például a fűtés vagy a hűtés miatt járva marad.
Elődjénél nagyautósabb az S-Cross, négy személlyel még hosszú távon is kényelmes, műszerfala korrekt minőségű
A hátul is szabályozható dőlésű támlákkal és a jelentős hátsó lábtérrel a felnőttek számára is jó a komfort hátul, elöl a GL+ is ad ülésfűtést. USB-csatlakozóból csak egy jár, de a könyöklő szivargyújtójába rakott elosztóval már kiszolgálhatók a további telefonok is
A most - több mint 42 órán át - vezetett GL+ verzióban még csak vezetékkel, de megy az Apple CarPlay, így utazás közben élvezhető a Spotify, ha van térerő, kényelmesen lehet telefonálni. Ez leginkább itthon tapasztalható meg, Nyugat-Európa autópályái messze nincsenek olyan jól lefedve, mint a hazaiak, de pro tipp, hogy az adat alapú hanghívások (Facetime, Viber) ott is többször élvezhetők. Az alapáron járó 17 colos felnikkel az S-Cross rugózása és stabilitása meglepően jó, ez most nyári gumikon még sokkal inkább kijött, mint korábban a téliekkel. Nem kell azért lassítani, hogy bevegyünk egy-egy nagyobb kanyart, legalább ennyi élmény jut, ha már az autópályán türtőztetjük magunkat. Márpedig megéri nem száguldozni a SUV-os arcú és emelt hasmagasságú modellel.
Nem gond, ha le kell térni az épített útról, de azon is jól érzi magát az S-Cross
Bár az S-Cross a korábbi, téli teszteken is takarékosnak bizonyult, most egészen elképesztő értékeket produkált, az egy hét alatt megtett közel 3200 kilométeren kijelzője és tankolás szerint is 4,6 literes értéket hozott, de ebben benne volt némi budapesti dugó és hegymenet is. Ha csak a hollandiai kiruccanást nézem, azt 4,5 literes átlaggal teljesítette, de volt olyan 500 kilométeres résztáv, amit tankolás szerint is kereken 4,0 literes átlaggal hozott. Megjegyzem, nem E10, hanem E5 üzemanyaggal, amiért persze messze nem 480, hanem nagyjából 680 forintot fizettem literenként. Az viszont
gyönyörűen kijött, hogy a 6,3-6,6 literes WLTP érték akár 2 literrel is alulmúlható.
Nyugat-Európában sem érdemes az autópályákon tankolni, a vidéki, akár önkiszolgáló töltőállomások jellemzően 10%-kal olcsóbbak, sokszor csak 1-2 kilométernyit kell letérni hozzájuk
Míg Ausztriában a megfelelő helyen 680 forintért (1,78 euróért) kaptam az E5 üzemanyagot, Németországban és Hollandiában akár 2 euró feletti összegeket kényszerültem adni az E10 üzemanyagért. Ebből már erősen megéri spórolni, hiszen 100 kilométerenként 2 liter nagyjából 1500 forintos megtakarítást jelent, ha ezt a külföldi tankolásokra eső 2500 kilométerre vetítem, már 35 ezer forint feletti/közel 100 eurós összegnél járunk. De nem csak pénzt takarítunk meg, a 100 km/órás tempó nem egész kétharmad fogyasztást és emissziót hoz a 130-hoz mérten. Ezért én szívesen áldozok némi időt, pontosabban töltök zenehallgatással, beszélgetéssel az autóban, az S-Cross kényelmes üléseiben, amelyekből 10 órányi ücsörgés után is hátfájás, komolyabb elfáradás nélkül szálltam ki.
Buick a '30-as, '40-es évekből, Chevrolet Chevelle a '60-as, '70-es évekből, Suzuki S-Cross 2022-ből - utóbbi nem csak ebben a körben takarékos és kényelmes
Persze lehet mondani, hogy könnyedén teszek így, hiszen Hollandiába menet Frankfurt mellett költségmentesen tudtam megszállni, sőt többek közt azért is mentünk autóval, hogy ott megszállhassunk és egy családi találkozót is megejthessünk, de ez már részletkérdés. A konklúzió az, hogy még a kényelmet fokozó, az autópályás dugókban és a városi forgalomban is nagyon nagy segítségnek számító automata váltóval és a télen sokszor hasznos összkerékhajtással is döbbenetesen takarékos lehet az S-Cross (és sanszosan a legtöbb autó önmagához képest), ha nem kívánunk 100 km/óránál gyorsabban menni. Megjegyzem, számos helyen még Németországban sem lehet, nagyon sok az autópálya-javítás, -karbantartás, jellemzően 80 km/órás korláttal, Hollandiában pedig ott a sebességlimit. De ahol nincs limit, ott is meglepő józanság tapasztalható: a 2 eurós üzemanyagárakat a németek is megérzik, sokan mennek - hozzám hasonlóan - visszafogott tempóval, amit itthon is érdemes fontolóra venni, hiszen az árplafon a jelenlegi infók szerint
július 1-ig marad csak, az árak pedig
rohamosan emelkednek, így a takarékos vezetést megéri gyakorolni, hogy a nyárra már mindenki profi legyen belőle.
Még engem is meglepett takarékosságával az S-Cross, a közel 3200 kilométeres út átlaga 4,5 liter/100 km lett, E5 benzinnel akár ezer kilométeres hatótáv is elérhető még az automata, összkerekes verzióval is
Értékelés
Pozitív
Takarékos üzem, csendes motor, vezetéstámogató rendszerek
Negatív
Néhol egyszerűbb plasztikok
Árak
Tesztmodell alapára
6 540 000 Ft (2022.05.05.)
Tesztautó ára
8 450 000 Ft (2022.05.05.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1373 cm3
Teljesítmény:
95 kW (129 LE) 5500 1/min-nél
Nyomaték:
235 Nm 2000-3000 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10.20 s
Gyári vegyes fogyasztás:
6,3-6,6 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
kombi
Belső szélesség elöl:
1475 mm
Belső szélesség hátul:
1435 mm
Belmagasság elöl:
930-990 mm
Belmagasság hátul:
950 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
270 mm
Ülőlap hossza elöl:
495 mm
Ülőlap hossza hátul:
505 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1310 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1030 mm
Csomagtér magassága:
425-940 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1630 mm
Raktérnyílás szélessége:
1080 mm
Raktérnyílás magassága:
720 mm
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
1373 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
automata (6 fokozatú tiptronic) sebesség
Nyomaték:
235 Nm 2000-3000 1/min-nél
Teljesítmény:
95 kW (129 LE) 5500 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10.20 s
CO2-kibocsátás:
142-148 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
6,3-6,6 l/100km
Fogyasztás a használónál:
4,5 l/100km
Hasonló a tapasztalatom, persze szinte senki sem hiszi el a környezetemben, mert csak egy prius lehet takarékos. Ez a motor már 0km-től tudja a jó fogyasztást, nem lesz jobb később sem. Régebben egy sima 1.4T 6AT+Allgrip kivitelt hajtottam, most 1.4T mild hybridet kézi váltóval. Ugyanúgy családi kirándulások a jellemző felhasználásuk (tehát jól megterhelve), így 5.61 vs 4.50 l/100km a mért átlaguk (spritmonitor). Az automata+összekerék kombó többletfogyasztása városi üzemben jön ki, országúton már kevesebb (de még szignifikáns), de autópályán országúti tempóval közel ugyanannyi is lehet. Kishazánk országútjain 4.2-4.3 átlagot hozok a kézi váltóssal nyári szettel, BP határain belül 4.8 átlagra áll be az étvágya. Városon belül a tempónak kevesebb jelentősége van, egy város dinamikája helyi adottság (BP vagy vidék, úthálózat szerkezet és állapota, autók mennyisége, sofőrtípusok). A helyismeretnek, az előrelátó vezetésnek és a motorfékkel való tervezett lassításoknak van jelentősége. (Ennél az autónál a visszatáplálás miatt erős a motorfék+ startstop rendszer, ráadásul 15km/h alatt leállítja a motort). Városon kívül meg csak a tempó számít, ha valaki tud egzaktul közlekedni, minimális szórása lesz az átlagfogyasztásában, tervezhetővé válik a költség. Az eddigi mérési tapasztalataim alapján a legolcsóbb osanos E10 95-ös és a legdrágább 100-as E5 között kb. 1dl átlagfogyasztás különbség van, egy leheletnyivel szebben épül fel a turbónyomás a drágább benzinnel és a marketing+hit alapján “tisztíccsa a rencert”, valójában ugyanúgy kormos volt a kipufogóvég a sima 1.4T-nél, hiába tisztogattam. A mild hybrid meg r.szűrős, tehát fémtiszta a kipuf vég.
Nem rossz ez, bár a spritmonitoron 50 db 129 lovas SX van, az átlaguk 6,26 liter. Van 63 db Vitara is ezzel a hajtással, 6,45 literes átlaggal.
spritmonitor.de/de/uebersicht/48-Suzuki/426-Vitara.html?fueltype=2&vehicletype=1&power_s=128&power_e=130&page=4&powerunit=2
Nemcsak a Prius lehet takarékos, mivel a 222 lovas RAV4 hibrid 6,16 literes átlaggal üzemel.
spritmonitor.de/de/uebersicht/49-Toyota/440-RAV_4.html?fueltype=2&vehicletype=1&constyear_s=2019&power_s=178&power_e=223&powerunit=2
Alátudom támasztani az általad leírtakat!
1.4T m. hybrid, manuál Vitara..