40 év - 8 generációnyi Fiesta
Bobcat. A négykerekűek világában erről manapság ugyebár egy fürge kis építőipari munkagép jut eszünkbe, semmint a Ford kisautója. Pedig 1972-ben Bobcat fedőnév alatt indult a típus története, és a Fiesta mára, több mint 17 millió eladott példány után, Európa legnépszerűbb autójaként élte meg legújabb nemzedékének bemutatóját. II. Henry Ford a Fiat 127 és a Renault 5 debütálását követően döntött a Fiesta fejlesztéséről, és 1973-ban biztossá vált a gyártása. A Fiesta nevet akkoriban ugyan az Oldsmobile használta egyik felszereltsége elnevezésére, de a General Motors átengedte használatát a Fordnak. Nem véletlenül kapott spanyol nevet a típus, hiszen a születése is javarészt az 1974-ben épült spanyolországi helyszínhez köti, ahol 1975-ben már el is kezdődött a motorok gyártása. Az első Fiesták azonban még Németországban készültek az 1976 közepén zajlott bemutatóra, Valenciában pedig ősszel indult a típus tömegtermelése. Ugyanebben az évben két Fiesta-alapú tanulmányautót is készített a Ghia stúdió, Corrida és Prima néven.
Bobcat fedőnéven több stúdió dolgozott a Fiestán
A Ghia Corrida és a Ghia Prima egyaránt a Fiesta alapjaira épült 1976-ban
Az 1,0 és 1,1 literes motorokkal debütált Fiesta palettája már 1977-ben bővült egy 1,3 literes erőforrással, és ugyanebben az évben az észak-amerikai export is megindult, 1,6 literes motorral. Egy évvel később már a Fiesta raliváltozata is elkészült, és 1979-ben a Monte Carlo Ralin indult a legkisebb Ford. Mivel a hölgyek körében mindig is népszerűnek számított a Fiesta, ezért külön nekik szóló versenyeket is rendeztek. Remekül mutatja a típus sikerét, hogy már ebben az évben elkészült az egymilliomodik Fiesta. Igaz, nem Amerikának köszönheti népszerűségét a Fiesta, ezért 1980 és 2010 között nem árusították a Fiestát a tengerentúlon. Ám az 1,6-os Fiesta tovább élt, mivel 1981-ben bemutatták a sportos XR2 modellt, feszesebb felfüggesztéssel és dögös külsővel, valamint 160 kilométer/órás végsebességgel.
Kizárólag háromajtósként jelent meg az első Ford Fiesta
Női versenyeket is rendeztek Fiestákkal és megjelent az 1,6 literes motorral hajtott Fiesta XR2
1982-ben már hatodik éve folyamatosan kategóriája legkelendőbb autója volt a Fiesta Németországban és Angliában, mégis némileg módosította a második nemzedéknek nevezett változatot a Ford, 1983-ban. A továbbra is háromajtós karosszériában maradtak az 1,0 és 1,1 literes alapmotorok, míg az 1,3-as már ötfokozatú váltót kapott. Sőt, egy korszerű 1,6 literes dízelmotor is megjelent a kínálatban és bő 10 évig fontos szereplőként volt jelen. 1984-ben jelent meg az új XR2, továbbra is 1,6 literes, 96 lóerős motorral, immár ötfokozatú váltóval. Ugyanebben az esztendőben elkészült a hárommilliomodik Fiesta is, míg 1986-ban az 1,4 literes szegénykeverékes benzinmotor debütált. Egy évvel később pedig már CTX fantázianevű fokozatmentes automataváltót is kínáltak a Fiestához.
A Fiesta második generációja inkább ráncfelvarrásnak mondható, de sikeréhez ennyi is elég volt
1989-ben, a teljesen új harmadik nemzedékkel immár az 1,0 és 1,1 literes motorok is szegénykeverékes változatban kerültek a Fiestába. A minden tekintetben nagyobb karosszéria immár ötajtósként is készült, és ez volt Európa első blokkolásgátlós kisautója. Az 1,4 literes feletti XR2 csúcsváltozat 1,6-os motorja már 104 lóerőt teljesített. Ám egy évvel később bemutatták az e motor turbós változatával hajtott RS Turbót, 1991-ben pedig a Fiesta dobozos haszonjármű kivitelét, a Couriert. Megint egy évvel később újabb sportos modell jelent meg a kínálatban, az 1,8 literes, 16 szelepes, 130 lóerős RS 1800. 1993-ban alapfelszereléssé vált a Fiestában a vezetőoldali légzsák. 1996-ban megint komoly ráncfelvarrást kapott a Fiesta, ezt nevezik negyedik generációnak.
A harmadik Fiestát már itthon is megvehettük újonnan
A negyedik nemzedékkel mindkét első légzsák alapáron került a Fiestába, a dízelmotor lökettérfogata pedig 1,8 literre nőtt. Emellett 1,25, 1,4 és 1,6 literes benzinesek szerepeltek a kínálatban. 1997-ben mutatták be a Fiesta legizgalmasabb formájú változatát, amely igazából már egy másik típusnak tekinthető, és úgy is forgalmazták, Puma néven. Szintén érdekes az 1998-as Libre tanulmány, ám ez nem került gyártásba. Ezt a nemzedéket Mazda 121-ként is forgalmazták. Az 1999-es megújulásra megint generációváltásként emlékezik vissza a Ford történelemkönyve, bár a Ford Fiesta Sport, majd 2000-ben a dízel modell erőforrásának turbóval erősítésén kívül csak mérsékelt változás történt, elsősorban a karosszérián.
A negyedik Ford Fiesta a harmadik ráncfelvarrott változata
Mazda emblémával és 121 típusfelirattal is létezett a negyedik Fiesta, amelynek 1999-es faceliftje eredményezte az ötödik generációt
2001-ben a valóban vadonatúj 6. nemzedékkel folytatódott a Fiesta pályafutása, három- és ötajtós karosszériával, 1,3, 1,4 és 1,6 literes benzinmotorokkal, valamint 1,4 literes turbódízellel. 2002-ben az automatizált váltóval bővült a kínálat, valamint a rali-Fiesta tanulmányváltozatát is bemutatták. 2003-ban indult az új Fiesta-kupa Németországban, 2004-ben pedig a Fiesta Junior WRC tanulmány debütált. A vevők mindezek eredményeként a sorozatgyártású, 150 lóerős Fiesta ST-nek örülhettek 2005-ben, amely kora egyik legélvezetesebb kisautójának mondható. A 2008-as ráncfelvarrás eredményezte a Fiesta 7. generációját, új, 1,6 literes benzines és dízelmotorokkal, valamint továbbra is a kínálatban maradt a 150 lóerős ST. 2010-ben 95 lóerősre izmosodott az 1,6 literes dízelmotor, és a Fiesta újra forgalomba került az Egyesült Államokban. Egy évvel később a Svéd Ralin debütált a Fiesta RS WRC.
A Ford Fiesta hatodik nemzedékének ráncfelvarrásából született hetedik generáció az S1600 különleges sorozattal búcsúzott, orrában az 1,6-os benzinmotor 134 lóerős változatával
Egyliteres turbómotorral és akár automatikus vészfékező rendszerrel debütált a nyolcadik Fiesta 2012-ben, majd 2013-ban a
182 lóerős ST is piacra került. Egy évvel később 140 lóerővel is megjelent az 1,0 literes EcoBoost benzinmotor, sőt szintén ilyen erőforrás dolgozott a 2015-ben debütált Fiesta R2 raliautóban. Ugyanakkor az új 1,5 literes dízelmotor akár 3,2 liter gázolajjal is beérte száz kilométeren. 2016-ban megjelent minden idők legerősebb sorozatgyártású Fiestája, a 200 lóerős ST200, amely 6,7 másodperc alatt gyorsul 100 kilométer/órára. A közelmúltban pedig, 40 évnyi gyártás és bő 17,6 millió eladott autó után, bemutatták a
legújabb Fiestát, négyféle – Active, ST-Line, Titanium és Vignale – kivitelben.
Az eredeti Fiesta debütálásáról szép emlékeket őriznek a fejlesztők és a tulajdonosok egyaránt, ahogy az alábbi videókban is látható.
Első autóm egy 1978-as Fiesta volt, Ghia kivitelben. 1300ccm, 4 sebességes váltó, remek futómű, bordó bársony kárpit, tetőablak, belülről állítható visszapillantók. Imádtam. A teljes kipufogórendszert elhagytam Miskolcon valami bukkanón, Finszter Csaba (aki azóta elég híres lett a kipufogóiról) csinált rá egy teljes új rendszert. Ezen kívül más baja sosem volt, kicsit ette az olajat és kész.
Ja nem, az automata szivató miatt télen néha be kellett kicsit tolni, de hát ez nem is hiba. 🙂
Bánom már, hogy eladtam 🙁