40 éves a magyar Zsiguli
Zsiguli sztori Magyarországon
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Óriási érdeklődés övezte az első Zsigulik magyarországi érkezését. Szinte hihetetlen, de azóta eltelt négy évtized, és a kereklámpások még mindig itt vannak közöttünk.
Csepelen, a MERKUR telephelyén adták át a 100 000. Zsigulit
Kerek tükör, babás lökhárító, fehér irányjelző, hátul hiányzó szellőző - ez a Zsiguli 1200
Zűrzavar: a belpiacra cirill betűs Zsiguli felirat dukált, exportra Lada néven mentek a kocsik. Magyarországra mindkettőből jutott
Akár alvóhelyként is funkcionálhatott a Zsiguli 1200-as műbőr kárpitos utastere, köszönhetően a dönthető támlás első üléseknek. Alvás helyett inkább csak hánykolódni lehetett csak rajta, de sokan egyebekre is bevetették, hiszen autóhoz még mindig könnyebb volt jutni, mint lakáshoz
A Volga-menti Sztravropol térségében, a Zsiguli-hegy lábánál, 1967 januárjában elkezdődött a VAZ (Volzskij Avtomobilnij Zavod) autógyár építése, és ezzel párhuzamosan, a leendő munkások számára egy komplett város is kezdett kiemelkedni a földből, amelyet az olasz politikusról, Togliattiról neveztek el. Közben pályázatot írtak ki a leendő autó nevére. A termelés beindulását 1970-re időzítették, mert Lenin ekkor lett volna 100 éves, így nem csoda, hogy az ötletbörzét a Vlagyimir Iljics Lenin név kezdőbetűinek összevonásával, valamint a szto (oroszul: száz) hozzáadásával született Vilszto nyerte, aztán valahogy mégis a Zsiguli lett a befutó. Ezt eredetileg csak belpiacra szánták, az exportált kocsiknak a könnyen kiejthető Lada nevet szánták, de a környező szocialista országokba sokáig Zsiguli felirattal érkeztek a szállítmányok. Kezdetben kaotikus helyzet uralkodott Togliattiban, a gyárépítés csak 1973-ban fejeződött be, az első Zsigulit azonban már 1970 áprilisában, kézi munkával összeszerelték, és ugyanezen év szeptember 9-én beindult a 2101-es szalag.
1971-ben jelent meg a 2102, a Combi
Az olaszok 124R jelzéssel (az R vélhetően a Russia szóból ered) modernizálták a típust. 30 milliméterrel hosszabb rugókkal növelték a szabad magasságot, az 1,2 literes OHV (alul vezérelt, felül szelepelt) motor felül vezérelt OHC lett, dinamó helyett generátort szereltek be, és a hátsó tárcsaféket egyszerűbb, de strapabíróbb dobfékre cserélték. A konstrukcióval kapcsolatban a megbízhatóság került fókuszba, lévén a Szovjetunió nem rendelkezett kiterjedt szervizhálózattal. A beszállítókat széles körből válogatták, Magyarországról többek között gyújtáselosztót, gyújtáskapcsolót, ajtózárat, ablaktörlőt, műszereket szállítottak a Zsigulikhoz, döntően a Bakony Művekből, valamint a Ganz Közlekedési Műszergyárból (KMGY).
Átadás előtti felkészítés a MERKUR csepeli telephelyén
VAZ 21013, azaz Lada 1200S - a régi motorral, de enyhén módosított karosszériával, illetve műszerfallal árulták 1986-ig
Akinek az 1970-es években 2103-as slusszkulcs lapult a zsebében, az menő fazonnak számított Magyarországon
VAZ 2016, a hengerűrtartalma alapján luxusadóval sújtott, 1,6 literes motorral szerelt csúcsmodell. Nem volt elegendő, ha megvolt rá a pénz, a kiutaláshoz szükség volt némi összeköttetésre is...
Terepen sokat tud a Niva, kezdetben a 2106-os 80 lóerős motorjával szerelték
Kocka-Ladák a '80-as évekből, balról jobbra 2105, 2104 és 2107, azaz a nagyhűtős „parasztmerci”
Míg a Niva volt az első saját formaterve a Ladának, a Samara már mechanikájával sem kötődött a Fiat 124-eshez
Ugyancsak a '80-as években jöttek a kockaladák, elsőként 1980-ban az 1300-as 2105, majd két évvel később a krómhűtős „parasztmerci”, azaz a 2107-es, mely többárnyalatú plüss belsejével, támlával egybeépített fejtámaszos első üléseivel és széles, modern középkonzolos műszerfalával is a kínálat csúcsának számított. Újabb két évet, azaz 1984-ig kellett várni a 2104-es kombira. Kevesen tudják, de a lapos és műanyaghűtős 2105, 2104 sorozatokból is létezett a 2107-essel egyező, 1,5 literes motorral szerelt verzió, ezek kódnevükbe egy 3-as utótagot kaptak, azaz 21043 és 21053 néven futottak. Az ősi, azaz Fiat 124 alapú Ladák eddig datálhatók, ugyanis az 1984-ben bemutatott elsőkerékhajtású (!) Samara már teljes mértékben szovjet fejlesztés volt. Ebből még Wankel motoros prototípus is készült, s a lejtőshátú modern járgányért a '80-s évek végén itthon is sokan vagyonokat adtak. A nyugati autók betörése után a '90-es években aztán hiába kínálták a korábbiakhoz mérten csodának számító (bár nem annak hirdetett - Mi ez, csoda? Nem, a legújabb Lada Samara.), „ötajtós, ötsebességes” verzióban és Forma néven négyajtós lépcsőshátúként is létezett szériát, ahogyan a többi - továbbra is kínált - Lada, már nem számított versenyképesnek. Hiába jött ki az ezredfordulókor a Samara modernizálásával megszületett 2110-es sorozat, majd a frissebb Kalina, a nyugati autókét messze alulmúló minőségükkel, technikai színvonalukkal, és nem jelentősen olcsóbb árukkal nem tudtak labdába rúgni, így aztán a hazai forgalmazással küszködő HungaroLada 2010. április 1-én - tréfa nélkül - megszűnt.
A Zsiguli azonban él, temérdek hazai gyűjtő élteti a márka kultuszát, hogy a modellekhez fűződő élmények mindenki számára vissza-visszamerengjenek, a Lada találkozók mind több embert mozgatnak meg, s az oroszok is tudják, a Zsiguliban van üzlet, ezért Togliatti közelében ma is temérdek kis üzem ontja a típus alkatrészeit és kiegészítőit.
Köszönjük a veteránzsiguli.hu segítségét!
Látom már cserélve lettek a képek. Így már OK. Köszönöm!
Azért nem csak a logót cserélték ki rajta. Hozzányúltak az autó elektronikai rendszeréhez, a fűtéséhez, felkészítették aszélsőges orosz időjárára! Mellesleg a Logan már egy kipróbált üzembiztos darab, egy előrelépés a Lada gyár életében.
A Granta nekem is tetszik,főleg a Sport.Akár ide is jöhetne,kis reklám kellene neki,mert talán annak a hiánya miatt nem fogyott jobban nálunk a Lada,vagy a HungaroLada nemtörődömsége,vagy a magyar emberek hatalmas sznobsága,nem tudom.De én szívesen látnám a magyar utakon az új Ladákat.
Van egy hatalmas hiba a cikkben, kérem annak javítását! A Kocka-Ladákat bemutató fényképeken az elmúlt néhány évben készült Ladák vannak. Jóllehet nem sokat változott azóta az autó (értsd: 4 évtized alatt:), azért így nem egészen korrekt.
Így van. Zsiguli időben jött, kocka nem, Samara is jókor, 110-est 90-es évek elején kellett volna, a Golf III idején, jobb felszereltséggel is, Kalinával semmi gond nem lett volna 97-2000 táján, Granta viszont elég jól passzol a mához.
A cikkíró szerintem közelröl de még távolról sem látott Kalinát. Az tény és való,hogy a 110-es tipuscsalád illesztési hézagai nem voltak első osztályúak de a Kalina mérföldekkel szebben össze van rakva. Minőségben és felszereltségen sem marad alul a nyugati autóknál. Fenntartási kölségekkel a nyugati és távol-keleti „gépcsodák” meg fel sem vehetik a versenyt… (tudom mert van egy 112-es és egy Kalina a családban)
HungaroLADA nem azért szűnt meg mert nem volt kereslet a Ladákra hanem más volt az érdek illetve másoké az érdek… (Pl.:Több hónapig álltak üresen a szalonok autók nélkül stb…)
Nyíregyháza-Tüzséren most is lehet kapni új Ladákat (Kalina,Priora,Niva)
Régi 1200,1500,kocka-Ladákat meg (szerintem) már el kellene felejteni azok már a régmulté…
Összelegóztak…ha, A Dacia Logan Lada logóval. Nincs abban semmi legózás.
Nagyon jól sikerült ez a cikk, bravó csak így tovább!
Azért nem kell leírni a Ladát, francia segítséggel egy versenyképes árú, és olcsó árfekvésű autót legóznak most éppen össze.
Jó kis cikk.De igazából nem a Samara volt az első Wankel Lada,a többi,régebbi típusokba is építettek egy és kéttárcsás Wankelt,bár tény,hogy ez minket nem igazán érintett.Szerintem a Ladának itt nálunk,és egész Európában az lett a végzete,hogy igen későn jöttek az új típusok,a 110-es családnak valamikor ’93 környékén kellett volna érkeznie,a Kalina még 2000 környékén megfelelt volna.Na meg az árak,persze,irreális volt a nyugatiakhoz képest.A Priora utolsó(általam ismert) ára kb. egy Astra Classic árával megegyező volt,nem versenyképes,nyilván.Nem rossz autók persze,de mire itt megvehette valaki,jóval többe került,mint Oroszországban sajnos.