Az arcvédők felső ívét készítik 3D-s nyomtatással
Tovább folytatódik a harc a világjárvány ellen, és a globális ipar egyik meghatározó szereplőjeként az autóipar olyan kapacitásokkal rendelkezik, amit érdemes mozgósítani a vírus terjedésének megfékezése érdekében. Szerencsére ez nem egy kérés a járműgyártók felé, többségük maguktól is tisztában van a felelősségével, és ki is veszik a részüket a segítségből. Nemrég számoltunk be róla, hogy a SEAT Spanyolországban
lélegeztetőgépek gyártásába kezdett, hasonlóan fog tenni a Ford is, de a Volkswagen-csoport szinte összes többi márkája is orvosi segédeszközök készítésére állt át - még a Bugatti is.
A gyártás higiénikusságára is figyelnek
Az Airbus és a Mobility Go Additive vállalatokhoz összesen 250 cég, köztük a Volkswagen-csoport is csatlakozott, hogy a spanyol hatóságok kérésére egy olyan kezdeményezést indítsanak útjára, aminek keretein belül a Volkswagen saját 3D-s nyomtatóit az átlátszó plexiüveges vagy fóliás arcvédők előállítására állítja át; ezek szigorú higiéniai körülmények között készülnek, az első készleteket pedig már jövő héten elszállítja Hamburgból Madridba az Airbus, ahonnan a spanyol hatóságok az ország többi pontjára is eljuttatják majd ezeket. 3D-s nyomtatással ezeknek a maszkoknak csupán a felső ívét, a rögzítőtokot készítik, ebbe kell belehelyezni a fóliát vagy plexit, amit azonban a helyszínen is megtehetnek a felhasználók. Hasonló eszközöket gyárt egyébként a spanyolországi Volkswagen is Navarrában, az ottani kormány már 1000 darabot kapott belőlük, és Csehországban is az egészségügyi rendszer támogatásán tevékenykedik a Skoda, ők a SEAT-hoz hasonlóan lélegeztetőgépekkel foglalkoznak, egy 3D-s nyomtatási eljárást fejlesztettek ki ezek készítésére. A bolognai kórháznak pedig maszkokat adományozott a Lamborghini, akik plexiüveg védőpajzsokat is gyártanak.
Új megvilágításba helyeződik a 3D-s nyomtatási technológia
A 3D-s nyomtatás egy viszonylag új technológia, melynek lényege, hogy műanyag granulátumokból elméletileg bármilyen formájú eszközt vagy alkatrészt lehet készíteni. Természetesen megvannak a hátrányai, a szilárdság nem minden esetben megfelelő, így nem váltja ki a hagyományos gyártási módszereket, viszont nagy előnye, hogy egyetlen nyomtatóba bármilyen tervrajz betáplálható, amivel így könnyedén lehet alkalmazkodni a gyorsan változó piaci igényekhez, hiszen a tradicionális gyártási folyamatokban alkalmazott eszközök átalakítása sok időt is igénybe vehet. Újfajta megvilágításba helyezi a 3D-s nyomtatást a jelenlegi krízis, ezentúl nem csupán a beszállítói láncokat és a termelési részlegeket befolyásolja majd a technológia, hanem mint láthatjuk, szükség esetén azonnal tudnak alkalmazkodni a társadalom egyéb igényeinek kiszolgálásához is. Wolfsburgban és Ingolstadtban vannak a Volkswagen-csoport legnagyobb 3D-s nyomtatási központjai, ám világszerte is alkalmazzák ezeket az eszközöket - a mostani koordinálásukat (alapanyagok beszerzése, specifikációk készítése, humánerőforrás megszervezése) egy több mint 30 szakemberből álló speciális munkacsoport végzi.
A fentebb említetteken kívül további eszközökkel, például védőruházatokkal is támogatja a Volkswagen az egészségügyi rendszert, Németországban már 40 millió euró értékű adományt adtak át eddig. Továbbá új fényt vet a globális autópiac szerepére is ez a tevékenység: bár igaz, hogy az egyre inkább összefonódó világgazdaság nagy mértékben hozzájárult a vírus ilyen szintű terjedéséhez, a Volkswagenhez hasonló óriásvállalatok a méretgazdaságosság miatt olyan kapacitásokat tudtak kiépíteni, aminek most nagy hasznát vesszük. Ugyanakkor a helyi termelés fontossága is felértékelődik, szerencsére nem központosították a gyárakat, így most Spanyolországban, Olaszországban, Németországban és a világ többi pontján is tudnak segédeszközöket gyártani, melyek így rövid szállítás után már célba is érnek.